Vragen over thin client oplossing!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Restinpeaces

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
31 jul 2007
Hey iedereen,

Ik heb een vraag.. ik moet samen met 3 anderen een project doen.
Voor dit project moeten we nagaan of het goed is voor een school om van fat clients over te schakelen naar thin clients

de school heeft zo'n 250 pc's, allemaal fat clients op dit moment.
Ze willen ongeveer 2 klassen (50~ pc's) niet omzetten, deze fat clients gewoon upgraden dan, omdat deze zwaardere
programma's zullen draaien zoals autocad en visual studio enz..

Ze hebben op dit moment 2 servers in gebruik, 1 voor de logins te verwerken + data server
2e voor backup van de 1e + data
(zoiets ongeveer, niet meer 100% zeker op het moment :p)

Maar ze hebben al 2 servers die ze kunnen ombouwen of gewoon gebruiken

De school gaat waarschijnlijk gebruik maken van een microsoft KISS licentie, aangezien deze redelijk goed is..

Nu wou ik aan jullie vragen:

- welke servers zou je aanraden? hardware / software?
- welke thin clients zou je aanraden? hardware / OS?
- welke protols zijn het beste voor dit?
- hoe zou je de servers indelen? 1 afzonderlijk voor de logins? of beter de login combineren met een stuk data server?

als jet iets zou weten in die trend, zou geweldig zijn!

op dit moment denken we om thin clients van HP te gebruiken, zien er goed uit en prijs valt ook goed mee
protocols, nog niet echt een idee van
thin client OS: geen linux (had de opdrachtgever liever niet)

het belangrijkste dat ik zou willen weten is de server indeling, aangezien we hier best weinig van weten..

Alvast bedankt!!!!

Alle informatie is welkom! ;)

(sorry als dit op het verkeerde forum staat, maar vond geen betere plaats :p)

Lees je in in Citrix oplossingen of vmware oplossingen voor de virtualisatie
Lees je ook in in netwerken, denk aan active directory voor domein authenticatie,

Houd je data server los van Authenticatie, Zelf ben ik nog van de oude stempel met "neem een server voor elke dienst die benodigd is." maar dat is eventueel op te vangen door ook servers te virtualiseren. op 1 machine meerdere servers virtueel draaien

Ik gebruik 1 windows 2003 server voor domain en data en 1 server als terminal server.
dan de thin client daar gebruik ik HP voor.....met 1 Gb aan geheugen.
Ik ben begonnen met 256 Mb maar dat heb ik binnen 2 weken al geupdate naar 512 Mb.
Ik kreeg allemaal video problemen (zwarte velekken omdat de overdracht niet snel genoeg is.
Op dit moment gebruik ik de T5720 serie met windows Xpe werkt als een trein.

Citrix als de school het kan betalen......zeker doen kun je alle fat clients wegdoen.
Maar dan zou ik voor die aplicaties er wel een server bij zetten.

Thin client...stil....geen bewegende onderdelen.

Hey,

Kzal jullie eerst al bedanken voor jullie reacties! :)
En het is zeker niet de bedoeling dat jullie heel ons project gaan doen :p Maar over sommige onderdelen is het handig om een iets professionelere inbreng te hebben, vooral bij het server gedeelte, omdat we hier het minste van weten.

Ik zal nog wat extra informatie geven he, kan handig zijn :p

Op dit moment gaat onze voorkeur uit naar de thin client van hp:
http://h10010.www1.hp.com/wwpc/be/nl/sm/WF05a/36755-342079-342079-342079-636979-13024138.html
Deze valt van prijs goed mee, en zou genoeg geheugen moeten hebben voor de applicaties die ze erop willen draaien (voornamelijk office pakketen enz, de echt zware toepassingen op fat clients he)
Het OS zal dan Microsoft Windows CE 5.0 worden, ik gok dat we hierbij blijven, want het zijn echte "windows lovers" :p Heeft iemand hier misschien ervaringen mee?

Het algemeen budget van de school is redelijk groot.. exacte bedragen hebben we niet, maar ze hebben de instelling "wij wille een vooruitstrevende school zijn".. en ze weten dat het omzetten naar thin clients geld gaat kosten.. maar niet TE veel wsl :p

Hun huidige infrastructuur bestaad uit voornamelijk switches, maar enkele gigabit switches, de rest vooral 10/100. En voor de belangrijkste wegen gebruiken ze fiber switches voor de fiber verbindingen
Maar ik denk niet dat ze daar iets aan gaan veranderen..

En hoeveel dat er tegelijk moeten ingelogd zijn enz, dit zijn er ~41, ze willen uiteindelijk toch gaan uitbreiden naar zo'n 200, maar voor dit project gaan ze beginnen met ~41.

Ook heb ik nog een vraag ivm Citrix & RDP, citrix is software, maar kan er niet goed een idee van krijgen wat deze juist doet enz :s
en RDP, ik had al paar nadelen van dit gelezen (weet nietmeer exact welke) maar is er een ander protocol dat je kan gebruiken ipv RDP, of is het toch best om hierbij te blijven?

Alvast bedankt!

Ciao!

Ik geef mijn bevindingen.
Op de thin client komt dus geen enkel programma.
De programmas staan op de server.
Ik heb gewerkt met windows ce en ik zou daar niet meer voor kiezen.
Bij mij komt er nu Windos Xpe binnen.
Dit heeft een voordeel met het toekennen van rechten en instellingen van je toetsenbord.
De eerste server die de tinclient tegenkomt kan een citrix of terminal server zijn.
Op de tweede server zet je de programma en data.
een 10/100 netwerk is langzaam.
Ik zou wel voor een giga switch gaan.......
Je zult straks merken dat je snelheid nodig hebt voor de thin client.
Ook het interne geheugen is van groot belang....en ik praat echt uit eigen ervaring.

...

Je zou ook "Sun ray 2" als thin clients kunnen gebruiken. Om in te loggen heeft elke leraar/leraar die gebruik wil maken van de thin client een pasje nodig. Erg makkelijk.
De leerling/leraar krijgt een login-scherm waarneer hij/zij het pasje erin drukt. Kan vervolgens in loggen. :P
Voor de rest een applicatie-server. De progamma's staan dus op de server ) waar elke leerling/leraar via een internet-browser op in kan loggen. ( Sun Secure Global Desktop ) Hier heeft de leerling de mogelijkheid een applicatie op te starten. Via de applicatie server. Ook thuis dus. << Het voordeel hiervan is dat de school maar één licentie hoeft te hebben. Omdat elke leerling dezelfde applicatie opstart.:) En de leerling/leraar hoeft de applicatie zelf ook niet te installeren etc. Verder iedere leerling/leraar zoveel benodigde schijfruimte geven. Een backup-server. Windows server 2003 > voor inloggen met het pasje < Novell Zenworks. met Zenworks een Windows client vanaf een Linux server beheren.:D Patchkast met switches. Subnetten << De rest spreekt voor jezelf. Prijs van dit ga ik niet over.. (geen idee)

Laatst bewerkt:
Project stamt uit 2007 en is dus niet actueel meer.

Aangezien het geen nut meer heeft om op zulke topics te reageren sluit ik deze.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan