vragen overserver en client side

Status
Niet open voor verdere reacties.

dreamweaverfan

Gebruiker
Lid geworden
16 jun 2010
Ik ben lang aan het tobben geweest wat zijn de verschillen en welke taal hoort nou precies bij client en of server side

op internet geven sommige sites verkeerde info

zoals java-applets is ook een beetje server side, de andere zegt van niet

kan iemand mij wat heldere inzicht geven waarom en wat ze precies bedoelen met deze sides

waarom hoort bijv asp bij server side ?

wat heeft dit met websites maken te maken.
en zo te lezen is dit een huiswerk opdracht.

Hoi dreamweaverfan,
waarom hoort bijv asp bij server side ?
  • Omdat .asp pagina's code bevatten die eerst op de server moet worden uitgevoerd, voordat de pagina naar de bezoeker wordt gestuurd.
    De server moet dan ook geschikt zijn om asp te kunnen uitvoeren.
  • Ook .php pagina's zijn serverside, want eerst worden de php-instructies op de server uitgevoerd (bv. pagina-fragmenten in elkaar plakken, met variabelen aan de slag, enz.), en dan pas gaat het resultaat als geheel naar de bezoeker.
    De server moet dan ook geschikt zijn om php te kunnen uitvoeren.
  • Maar .js bestanden (javascript) worden als los bestand naar de bezoeker gestuurd, en vanaf de webpagina in de browser van de bezoeker (clientside) worden de instructies in het javascript uitgevoerd.
    De browser moet dan ook geschikt zijn om javascript te kunnen uitvoeren (en javascript moet ingeschakeld staan).
  • Voordeel van serverside is, dat de bezoeker niets extra's nodig heeft: "alles werkt altijd".
  • Voordeel van clientside kan zijn, dat bv. één javascript voor een bepaalde functionaliteit voldoende kan zijn, en er niet telkens een complete pagina met hetzelfde (maar dan ingebakken) moet worden gedownload. Dat kan dataverkeer schelen en tijdwinst opleveren. Hiervan wordt bv. gebruik gemaakt bij de "Ajax" techniek.
Met vriendelijke groet,
CSShunter

[edit]Als dit een huiswerk-vraag was, kom je er genadig van af. :D
Dan had ik moeten zeggen: kijk hier maar es, of hier.[/edit]

Beste CSS hunter

Hartstikke bedankt voor jullie adviezen

nee dit is geen huiswerk opdracht

ik lees een boek, en vroeg me af wat er precies mee bedoelt wordt

oke ik weet wel het verschil maar weet nu beter hoe het werkt

hartstikke bedankt voor jullie advies

Status
Niet open voor verdere reacties.