• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

vreemd fenomeen functie vert.zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter59

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
21 mei 2007
Besturingssysteem
Windows 11
Office versie
Office 365
Hallo,

Ik heb iets vreemds met de functie vert.zoeken.
De functie vindt bepaalde gegevens niet.
Zie het geheel uitgeklede bestand.
Dat is nog maar één voorbeeldje (naam) waar het mis gaat.
Ik heb getracht om apostrof en onnodige spaties weg te halen maar niets helpt.
Waar gaat het fout?

vg
Peter

Bijlagen

En toch staat er op Blad2!C2 een spatie achter Pastoor, Henk ;)

Hallo Edmoor

Dank je wel voor deze snelle reactie.
Dat is idd waar het fout gaat. Zo zie je maar weer waar je overheen kunt kijken.
ook in het originele bestand is dat het geval.
Is er een snelle manier om ook van deze spaties af te komen?

Nogmaals dank.

Mvg
Peter

Op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer :)

Het verwijderen van die spaties zal lastig, ook omdat je dat met een functie in een andere kolom moet doen en dan kloppen je VERT.ZOEKEN functies niet meer. Wel kan het eenvoudig via een VBA routine die dat even snel in orde maakt. Als je daar niet mee bekend bent wil ik die wel even voor je maken. Je zal dan wel een ander test document met meerdere relevante voorbeelden moeten plaatsen.

De SPATIES.WISSEN functie zou ik er niet voor gebruiken binnen de VERT.ZOEKEN functie.
Dat is het omzeilen van het probleem.

Laatst bewerkt:
Je kunt toch even een hulpkolom maken met geschoonde waarden m.b.v. SPATIES.WISSEN en deze dan met alleen waarden terug kopiëren naar de oorspronkelijke kolom?

Dat is ook een mogelijkheid. Maar wel meer werk en afhankelijk van waar de gegevens vandaan komen moet je dat dan vaker doen.

Hallo Edmoor

Wederom dank voor de snelle service.
Bestandje bijgevoegd zoals het e.e.a. er uitziet.

@MarcelBeug
Natuurlijk ook dank voor het meedenken.
Als ik de functie Spatiewissen gebruik dan zijn alle spaties verdwenen ook na de komma van desbetreffende naam en dat wil ik voorkomen.
Het is nu duidelijk dat de fout overal optreedt bij de spatie achter de naam. Dus die dient te verdwijnen.

Mvg
Peter

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het probleem is schijnbaar opgelost. Zie #13.
Ik heb een nieuw bestandje toegevoegd in post #7.
Hopelijk is het bestand nu wel te openen.

Mvg
Peter

Ik heb 'm :)
Nu even koffie zetten en ga ik er een knopje voor je inmaken.

Heb het topic even opgeschoont zodat het netjes blijft hierzo.
Edmoor bedankt voor het melden :thumb:

succes aan beide met het probleem en een prettige dag nog verder :d

Graag gedaan Rick. En jullie bedankt voor het oplossen :thumb:

@Peter:
Probeer deze eens en druk 2x op de knop. Om 1 of andere reden slaat hij er de eerste keer eentje over, maar dat mag de pret verder niet drukken. Verder heb ik het document wat ingekort maar de VBA functie voor de knop kan je zo overnemen in je eigen document. In het originele document werden 768 namen aangetroffen met een spatie er achter. Het lijkt me zinvol eens te onderzoeken waar deze vandaan komen.
Bekijk bijlage Kopie van Issue Vertzoeken.xlsm

Om te controleren of er namen met een achterliggende spatie zijn kan je deze functie gebruiken:
=ALS(RECHTS(C2;1)=" ";"SPATIE";"")

Laatst bewerkt:
Hallo Edmoor

Allereerst heel hartelijk dank voor deze mooie oplossing. Ik vind het gewoon fantastisch hoe je zo'n code uit de hoge hoed tovert.
Tevens ook een hoera voor de moderator mastermindzh om het euvel met de server zo snel op te lossen.
IT afd op mijn werk wil er wel eens langer over doen. Sorry.

De code werkt als een tierelier.
In het origineel slaat de code er ook steeds enkele over.
Dit ligt niet aan de code maar dit komt omdat er zelfs 2 spaties achter de naam staan.
Hoe al deze spaties achter de namen komen en tevens zoveel is mij ook een raadsel.

Desalniettemin, alles werkt naar behoren.

Edmoor, ik wil je nogmaals bedanken voor je snelle hulp.

Mvg
Peter

Jij bedankt voor het oplossen van het 2x klikken mysterie :D Als je de code wijzigt in dit is dat ook opgelost:

Code:
Sub CommandButton1_Click()
    Dim LastRow As Long
    Dim i As Long
    Dim a As Long

With ActiveSheet
        LastRow = .Cells(.Rows.Count, "C").End(xlUp).Row
    End With

For i = 2 To LastRow
        If Right(Cells(i, 3), 1) = " " Then
            Cells(i, 3) = Trim(Cells(i, 3))
            a = a + 1
        End If
    Next i
    MsgBox "Aangetroffen spaties: " & a & " van " & LastRow - 1
End Sub

Laatst bewerkt:
Edmoor

Ik heb jouw formule gebruikt voor dat mysterie op te lossen dus alle credits liggen bij jou.

...
Als ik de functie Spatiewissen gebruik dan zijn alle spaties verdwenen ook na de komma van desbetreffende naam en dat wil ik voorkomen.

Ondanks dat het issue is opgelost, nog een kleine correctie voor de volledigheid: SPATIES.WISSEN wist begin-, eind- en dubbele spaties, dus enkele spaties in het midden van de tekst, zoals die na de komma blijven gewoon staan.

Mooie aanvulling, dat wist ik ook niet :)

Hallo MarcelBeug

Na het e.e.a. getest te hebben kom ik tot de conclusie dat je volkomen gelijk hebt.
Alleen is het jammer dat er een hulpkolom aan te pas dient te komen en vandaar uit deze als waarden in de originele kolom dienen geplakt te worden. In het originele bestand is dit helaas wat omslachtig.
De oplossing van Edmoor werkt indeze perfect.

Nogmaals dank voor je tip.

Mvg
Peter

Voor de spaties in het midden van de tekst zou je misschien onderstaand kunnen gebruiken:

CNTRL + H vervangen __ (dubbele spatie)

vervangen door _ (enkele spatie)

Ik heb de underscore gebruikt om de spatie aan te geven.

Bij het uitvoeren van de oplossing gebruik je uiteraard gewoon de spatiebalk.

Edit:

waarschijnlijk heb ik de opmerking in #16 van Marcel Beug niet goed gelezen.
de dubbele spaties worden ook verwijderd.

indien het de bedoeling is dat alle spaties worden verwijderd, zou je de afgeleide van bovenstaand kunnen gebruiken.

CNTL + H zoek _ (1 spatie)

vervangen door (leeg laten)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan