vreemd Form gedrag

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jedi
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als ik op formulier klik en dan op data, dan is het datablad geheel leeg.

Zoals ik al zei: misschien is het makkelijker als ik het bestand mail ?

Ik heb namelijk het vermoeden dat ik de database niet gebruik zoals jullie het gewend zijn.
Ik maak tabellen en daar voer ik mbv Visual Basic handelingen op uit.
Ik zet bv data van 2 tabellen in 1 tabel, meer niet
Queries gebruik ik alleen bij de Queries.

Ik heb weleens gezien dat men er hele SQL op los laat, maar zo goed ben ik helaas niet. ;-(

kijk en huiver: (een stukje van de VB code)

Set Db = CurrentDb
strSQL = "SELECT bedrijf1, bedrijf2, bedrijf3 FROM begeleidersbrieven"
Set WRst = Db.OpenRecordset(strSQL)
Do While Not WRst.EOF

a = WRst(0)
b = WRst(1)
c = WRst(2)

For x = 0 To ii
'MsgBox bijzonderbedrijf(x)
If a = bijzonderbedrijf(x) Then
bijz = a + ". " + Chr(32) + Chr(32) + bijzonderheid(x)
DoCmd.RunSQL "Update begeleidersbrieven SET bedrijf1 = '" & bijz & "' WHERE bedrijf1 = '" & a & "';"
'MsgBox bijzonderbedrijf(x)
End If

Next x

WRst.MoveNext
Loop
Set WRst = Nothing
Set Db = Nothing

Je kunt de database posten, als je hem eerst comprimeert en dan zipt. Zet er dummy data in, want het gaat om de werking, niet om de gegevens. Als hij nog steeds te groot is, kun je hem uploaden naar bijvoorbeeld www.mijnbestand.nl. En inderdaad, de code lijkt enigszins huiveringwekkend ;)

Database vullen met dummygegevens, hmmmmm.
Nee, dan maak ik het formulier wel even opnieuw.
In ieder geval bedankt voor je geduld en tijd !. :thumb:

@lverpos: Hoe graag ik ook geciteerd wordt.... wat is hier in hemelsnaam de zin van?

Iemand op het werk heeft me een eind op weg geholpen.
Nog niet helemaal wat ik zocht, maar wel andere problemen. (achtergebleven gegevens die handmatig verwijderd waren)
Ik weet nu ook hoe ik bij de eigenschappen kom. ;-)

Ik wil nog steeds best meekijken, want op dit moment is het een vraagstuk dat volgens mij alleen door jou gesnapt wordt, en waarvan het posten in dit forum dus op zijn minst de vraag oproept wat je nu eigenlijk van ons wilt weten. Maar dan moet je de db dus wel ergens neerzetten waar we er bij kunnen, bijvoorbeeld dus mijnbestand o.i.d.

Zoals ik al eerder aangaf, ik wil hem best aan jou mailen, maar ik zet hem niet online.
Er staan teveel persoonlijkie gegevens in.

Dan kun je hem mailen.

Laatst bewerkt:
Ik heb er even naar gekeken, maar zowel het formulier [Bedrijfs-gegevens] als het formulier [Bedrijfsgegevens] (deze weliswaar met een paar missende velden) doen het. Dus ik snap het probleem niet. D.w.z.: ik snap dit specifieke probleem niet.
De database is van het type 'Hoofdpijndossier', daar zou zelf absoluut niet mee willen werken; sterker nog: daar loop ik met een grote boog omheen. Deze database is zó slecht, dat ik je aanraad overnieuw te beginnen, en vooral eerst goed te overdenken wat hij allemaal moet doen. En vooral: ga hem als eerste normaliseren...

Hij werkt, voor mij dan. Het probleem in dat formulier is, dat ik niks kan wijzigen of invullen.

Ik had al gewaarschuwd dat het voor een pro een verschrikking zou zijn ;-)

De reden dat je formulier niet werkt is een hele goede verklaring waarom jouw db eigenlijk de prullenbak in zou moeten... Je hebt in de tabel [Zone] twee identieke velden staan: [ID] (autonummering en sleutel) en [ZoneID]. Dat laatste veld bevat exact dezelfde gegevens als ID, dus één van de twee is volslagen overbodig. Dat niet alleen: van die twee heb je ook nog eens het verkeerde veld ([ZoneID]) gekoppeld aan de tabel [bedrijf]. Resultaat: de recordset is niet bewerkbaar. En dus ook het formulier niet. Wil je de koppeling zo houden, gooi dan het veld [ID] weg, en maak [ZoneID] sleutelveld. Raak je wel je autonummer kwijt. Of gooi het veld [ZoneID] weg, en koppel [Zone] op [ID]. Dan werkt het weer. Maar de chaos in alleen deze twee tabellen al zegt mij: schone lei....
Ik zou zeggen: huur iemand in, en geef hem carte blanche.

Alles is op vrijwillige basis.
Degene die voor mij de database heeft gemaakt, die was er enorm goed in thuis, wist ook hoe hij sql moest gebruiken. Alleen, hij snapte exact waar wat stond, voormij was het abracadabra.
Vandaar dat ik besloten heb om de database opnieuw te bouwen. Mijn uitgangspunt is, dat ik alleen de basisgegevens hoef in te vullen en dat da database zelf de juiste bewerkingen doet.

In het begin was alles beheersbaar, maar er kwam steeds meer bij. Ook nu heb ik weer het nodige toegevoegd.
Ik ben al overnieuw begonnen en probeer nu inderdaad dingen samen te voegen en overzichtelijker te maken.

Ik ga jouw uitleg van de week eens volgen en kijken of ik er uit kom.

Heel erg bedankt zover en wordt vervolgd. :)

Degene die voor mij de database heeft gemaakt, die was er enorm goed in thuis, wist ook hoe hij sql moest gebruiken.
De db oogt alsof hij is gemaakt door een programmeur, niet door een DBA. Zo'n beetje alle databaseprincipes die je zou moeten volgen om een goede db te maken zijn door hem als eerste in een hoek gemieterd; waarschijnlijk vond hij dat allemaal maar onzin. Door alles (en dan ook echt alles) te programmeren, is de hele db nauwelijks nog te onderhouden, zoals je nu ook merkt. Als je in een tabel [Bedrijf] velden tegenkomt als [2008], [2009] ... [[2013] of [Tnr01] t/m [Tnr04] dan weet je dat er iets goed fout zit. En wat te denken van identieke tabellen als [busroute1] en [busroute2]? Nogmaals: verspeel geen tijd meer aan het onderhouden van deze database, maar maak een nieuwe die wèl is opgezet volgens de Cobb normalisatieregels. Dat gaat je ook in de toekomst een hele hoop werk schelen, en het houdt dt db onderhoudbaar voor als de huidige beheerder ermee ophoudt.

Nee ho stop, deze database is door mij van de grond af aan opgebouwd. De database van mijn voorganger heb ik compleet aan de kant gezet.
Ja ik weet dat ik eigenlijk de database misbruik, maar al doende leert men, nietwaar ? De volgende release zal beter zijn, mag ik toch hopen. ;)

En waarom ik er zoveel programmeerwerk in heb zitten ?, omdat er op het laatste moment vaak nog (vergaande) wijzigingen komen en je álles weer moet nalopen.
Door dat door Access zelf te laten doen, voorkom ik fouten en en laat het programma zien waar het in de planning niet klopt.

Dan wens ik je veel sterkte.... Nogmaals mijn advies: pak de db van je voorganger, want die kan nauwelijks slechter zijn, of begin helemaal opnieuw. Jouw versie is een hele korte doodlopende straat. Er deugt echt bar weinig van. En dat er veel code in zit, is bepaald geen aanbeveling; als het fundament niet deugt, stort het bouwwerk vanzelf een keer in.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan