Vreemd gedrag E-mail

Status
Niet open voor verdere reacties.

ldries46

Gebruiker
Lid geworden
1 mrt 2006
Besturingssysteem
Windows 11
Ik kan niet goed vinden waar ik met deze vraag naartoe moet.

Ik ben klant bij KPN. Daar heb ik ook mijn E-mail adressen. Ik kan één van die adressen ontvangen op zowel mijn Computer als op in totaal twee telefoons. Op mijn computer gebruikt ik daarvoor Mozilla Thunderbird en daarbij heb ik aangegeven dat de e-mails tenminste nog een week bij KPN bewaard moeten blijven. Heel bewust gooien we E-mails alleen maar weg via de computer bij Thunderbird. Op de telefoons wordt niets weggegooid. Nu gebeurt het volgende Sommige E-mails zijn niet te zien op Thunderbird terwijl zij niet tot de ongewenste e-mail behoren. In principe zou ik deze toch nog moeten kunnen inzien in de SPAM folder. Maar ook daar staan zij niet, maar ik kan ze wel vinden op de twee telefoons en ook op de KPM Webmail site. Mijn vraag is dus waar zijn deze e-mails gebleven? Verder is het misschien interessant om te zien dat e-mails die eerder op een telefoon geopend zijn bij Mozilla als reeds gelezen worden gezien.

Kijk eerst eens na of je mailaccount op alle 3 de toestellen als IMAP staat geconfigureerd...
Ik vermoed dat er één of beide van je telefoons als POP3 zullen staan : als je dan een mail daarop bekijkt is hij niet meer bereikbaar voor je PC. Andersom zou dat wel zo zijn.

Daarnaast heb je bij Thunderbird de mogelijkheid om je mail te verplaatsen/kopiëren naar de lokale mappen. Gewoon een kwestie van slepen. Dan houd je alle mail. Bij behoefte kun je dan nog mail wissen als je dat wilt.

daarbij heb ik aangegeven dat de e-mails tenminste nog een week bij KPN bewaard moeten blijven.
Dan is Thunderbird ingesteld op pop3 en die gebruik je als archief. Geen probleem.
De smartphones moeten dan beide op imap staan om te voorkomen dat je emails naar een smartphone worden verplaatst.

Sommige E-mails zijn niet te zien op Thunderbird terwijl zij niet tot de ongewenste e-mail behoren.
Mogelijk staat een smartphone op pop3 i.p.v. imap.
Mogelijk wordt op een smartphone een email als "verwijderd" gemarkeerd dan verschijnt de email niet in Thunderbird.

Ik zou alles op IMAP zetten, dat is overigens nagenoeg de norm.
Als je met Thunderbird op POP3 je mailbox zou openen maar niet alle mails ook daadwerkelijk zou lezen, krijg je ze niet meer binnen op smartphones, want POP3 verplaatst alles en wel meteen.
Dat heeft geen enkel voordeel meer...

Alles op IMAP en je bent volledig meester van je mails : wat je wist, is gewist - wat je laat staan, staat er voor al je apparaten.
En de inhoud is dezelfde (met die beperking dat de meeste mail-apps op smartphone hun historiek beperken tot 30 dagen of zo iets ...)

Ik zou alles op IMAP zetten, dat is overigens nagenoeg de norm.
Imap is niet een norm maar een protocol ;) Het gaat erom waar je de email wilt lezen en archiveren, op de emailserver of op een lokale pc, of zoals de TS het gebruikt, op beide. Dit is een prima tussenvorm, een combinatie van imap en pop3 zolang je bewust bent van de plek waar een email zich bevindt.

want POP3 verplaatst alles en wel meteen.
In Outlook, Thunderbird en andere emailprogramma's kan je bij pop3 instellen dat bij het "binnenhalen" van emails er gedurende een bepaalde periode een kopie van elke email op de emailserver achterblijft. De periode kan je zelf instellen, bij mij staat die op 60 dagen maar je kan ook een langere of kortere periode instellen. Na die bewaartijd wordt de kopie verwijderd en pas dan is een email niet meer op smartphone leesbaar.

Natuurlijk hebben imap en pop3 ieder hun voor- en nadelen.

Bij de oplossing van TS kan het voorkomen dat een email op smartphone al is beantwoord, daarna in Thunderbird wordt binnengehaald en wordt weergegeven als "niet beantwoord". Een voordeel is dat het postvak-IN bij kpn lekker schoon blijft en dat in Thunderbird een archiefstructuur gemaakt kan worden die veel handiger werkt dan de imap mappen.

Laatst bewerkt:
als men van iets zegt dat het 'de norm' is, wordt bedoeld dat de meest gekozen, toekomst gerichte toepassing is - niets met protocollen te maken...
vb. "Rechts rijden is in NL de norm, in UK niet"... / "heterohuwelijken waren vroeger de norm, nu niet meer" / ...

Snap je ?

@off topic
Rechts rijden is in NL wetgeving :D
Als s ochtends de zon in het oosten opkomt is dat dan de norm???

@on topic
Op mobiele apparaten is imap verreweg het meest gebruikte protocol, dat ben ik met je eens. Maar wat nu als je van provider wilt veranderen? Hoe zet je dan bijvoorbeeld 300 belangrijke emails over mét behoud van afzender. Als je een eigen domein hebt is dit relatief makkelijk te doen maar bij een mobile provider is dat lastig.

Dat laatste vind ik pas off-topic : die man heeft helemaal geen eigen domein - zit gewoon bij KPN !
en als je mails wil bewaren ook al verlaat je de provider van je mail dan zal POP3 of IMAP niet veel verschil maken - dan gebruik je dit : https://www.mailstore.com/en/products/mailstore-home/

Maar ik heb er geen probleem mee je gelijk te geven : de TS heeft de elementen om zijn keuze te bepalen.

die man heeft helemaal geen eigen domein - zit gewoon bij KPN !
Klopt, vandaar mijn zin "Als je een eigen domein hebt" en dit slaat op het verhuizen van emails.
Je kan alleen met pop3 de emails lokaal in het "emailprogramma Mailstore" bewaren maar je kan het hiermee niet overzetten naar een andere provider.

@ldries46 Zit er tussen de berichten iets waarmee je vraag opgelost kan worden?

Laatst bewerkt:
Zowel Thunderbird als de twee telefoons stonden al ingesteld op IMAP 993. Dat is de instelling die KPN aangeeft als de voorkeur. Bij één van de telefoons is de beveiliging ingesteld op SSL bij de andere op SSL/TLS (deze kent geen SSL alleen de andere kent niet de combinatie instelling. Ondanks deze instellingen treed toch het probleem op.

... Je kan alleen met pop3 de emails lokaal in het "emailprogramma Mailstore" bewaren ...

Man, man... waar haal je het ? Ik heb hier 5 (!) accounts in Outlook, allemaal in IMAP ingesteld, die ik om de 14-dagen archiveer met Mailstore ! Weet dus wel beter dan wat je zegt, uit ervaring.
en waarom zou je die overzetten naar een andere provider ? je kan ook gewoon sturen vanuit Mailstore.

Maar ik volg je besluit : de TS kan nu ondertussen wel hiermee weg denk ik ... als dat niet zo zou zijn kan enkel KPN hem nog verdere support geven.

Sorry, maar ik gebruik helemaal geen Mailstore. Ik gebruikte vroeger op een oudere computer Windows Live Mail, maar ben daarmee gestopt omdat dat langzamerhand als gevaarlijk wordt beschouwd. Thunderbird kwam het dichtsbij de mogelijkheden die dat programma bood en kan bovendien ook op Linux gedraaid worden. Mar ondertussen blijft het probleem bestaan.

Weet ik, maar was antwoord op de bewering van @bron. Is overigens een archiveringsprogramma waarmee je mails kan exporteren en importeren géén mailclient.

Mailstore is een perfect programma om mail te backuppen en eventueel in een ander formaat te exporteren om het zodoende in een andere email-client te importeren.
Dit geldt overigens voor alle door Mailstore ondersteunde email-formaten, en of het gaat om IMPAP of POP3 doet helemaal niet ter zake.
In dat opzicht heeft @Digicafee volkomen gelijk...

@Scrapheap. Mee eens. Het imap of pop3 protocol heeft niets te maken met importeren, exporteren of welke email cliënt er gebruikt moet worden.

@ldries46. TLS en SSL zijn beide protocollen voor authenticatie en encryptie. Bij de instelling SSL/TLS in jouw telefoon vindt er onderhandeling plaats welk protocol wordt gebruikt, eerst wordt gekeken of TLS aanwezig is, zo niet dan wordt overgestapt op het wat oudere SSL. Volgens de kpn info (klik) ondersteunen de kpn emailservers uiteraard beide. De wat oudere telefoons gebruiken SSL en de wat nieuwere telefoons zullen TLS (van de instelling SSL/TLS) gebruiken.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan