Vreemd mechanisch geluid

Status
Niet open voor verdere reacties.

Cory

Gebruiker
Lid geworden
29 apr 2007
Berichten
74
Hi,

Sinds gisteren maakt mijn HP laptop soms een hard geluid. Als ik de speakers afzet gaat hij toch door. Het geluid komt uit het binnenste van de behuizing. De leeftijd van de laptop zal 2 jaar zijn. Ik moet zeggen dat hij een paar keer hard gevallen is en ook dat hij per ongeluk langere tijd open in een zeer stoffige kamer heeft gestaan (verbouwingsgruis). Sindsdien doen sommige letters het ook niet meer zo goed, bijvoorbeeld de l. Ik heb heb een paar keer zorgvuldig gestofzuigd en dat leek iets te helpen.

En nu plotseling dit geluid, en gelukkig nog niet de hele dag, anders werd ik knots. Ik kan het geluid niet goed omschrijven, maar het is tamelijk hoog, sissend en metalig, wat spoorwegachtig. Behalve dit nooit eerder gehoorde geluid zijn er geen symptomen.

Ok nu begint hij toch weer: krrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr en tik, nu houdt hij weer op. Ik zal nog controleren of het samenhangt met de koeling. Nee dat niet.

Het beetpakken van de computer heeft enig effect; hij houdt dan vaak even op of begint dan juist lijkt het.

OK, zojuist moest ik een noodherstart maken omdat Taakbeheer bevroor. I weet niet of het samenhangt met het lawaaiprobleem.
 
Laatst bewerkt:
Krrrrrrr en tik duid wel vaker op een defecte harde schijf. Zeker als je pc dan ook nog 'hangt' . Gezien de hoeveelheid stof verwacht ik eerder problemen met de ventilator. Deze zou je eens kunnen vervangen.
 
Hi Roger, bedankt voor je antwoord. Nadat ik de post bijwerkte werd het stil. Vreemd hoor. Ik geloof er niks van dat ik er vanaf ben. :confused:

Inderdaad, nu je het zegt, het heeft iets van een harde schijf geluid. Maar dan 20x zo hard.

Ik weet niet of ik hem zou laten repareren. Ik voel er niks voor om anderen toe te laten tot mijn gegevens.
 
Hallo

Hoe je een laptop snel en goed zuiver maakt staat hier beschreven :

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Uiteraard kun je ook het keyboard eens zuiver blazen , mits je een beetje voorzichtig bent.

De harddisk kun je controleren d.m.v. een tool , te downloaden bij de harddisk fabrikant.

Een snelle controle om te weten in welke staat de harddisk is :

http://crystalmark.info/software/CrystalDiskInfo/index-e.html

Misschien overbodig om te vermelden , maar neem een backup van de voor u belangrijke data op deze harddisk.

Peter
 
Hi VDK_P

Ik heb het programmaatje gedownload maar weet vervolgens niet wat ik ermee moet. Er is één geel vak, die van current pending sector count.

Hij kraakt nu sinds de opstart aan een stuk door met korte pauzes waarin hij even stilvalt.

Ik denk dat als ik de laptop zou openen, ik enorme schade zou veroorzaken omdat ik vermoedelijk alleen de batterij en de harddisk kan identificeren.

Nu valt hij voor langere tijd stil. Ik hoop voor de rest van de dag.
 
Laatst bewerkt:
Je hoort altijd een duidelijke klik op het eind. "Klaar!" zegt die klik. Wist ik maar waarmee.
 
En nu is het geluid permanent aanwezig. Ik heb hem een paar keer gestofzuigd, maar dat helpt niet.
 
Hallo

"Ik heb hem een paar keer gestofzuigd, maar dat helpt niet"

De enige goede/efficiente methode ... --> luchtdruk" compressor , hoe te doen , is nochtans goed uitgelegd in de eerder door mij gegeven link.

Wat het kraken veroorzaakt weet ik niet .

Het klikken van de drive is een overduidelijke indikatie van leesfouten (beschadigde platters) van deze drive.

De valpartijen zijn de oorzaak van deze defekten.

Uitleg current pending sector count:

http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.

Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan