Vreemd probleem bij het opstarten van de computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

John66

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2005
Hallo allemaal,

Ik maak even gebruik van de computer van mijn partner, want mijn computer heeft sinds vandaag een probleem dat ik niet thuis kan brengen.
Wellicht dat iemand van jullie mij verder kan helpen?

Ik zet zojuist mijn computer aan en zie dat het Norton-icoontje in mijn taakbalk op 'disabled' staat,....er staat een rood kruis doorheen en dus is mijn Norton niet geactiveerd. Op zich raar omdat Norton altijd aan staat bij mij. Ik wacht totdat de computer in zijn geheel is opgestart maar dat lijkt niet te gebeuren, getuige het feit dat het zandlopertje continu door blijft lopen.
Wanneer ik met mijn muiscursor naar de taakbalk onder in beeld ga zie ik dat zandlopertje en het is werkelijk onmogelijk om iets aan te klikken. Internet Explorer reageert niet maar ook de standaardmappen als Mijn documenten en Deze Computer worden niet geopend. Al wat ik zie is dat zandlopertje.......:(

Het terugzetten naar een vorig herstelpunt is ook niet mogelijk daar ook het startmenu niet te openen is. Ik heb uiteindelijk getracht om het probleem in veilige modus op te lossen maar ook daar krijg ik het probleem met het doorlopende zandlopertje.....er valt dus niets aan te klikken óf te openen.

In eerste instantie denk ik aan een virus. Ik heb mijzelf nl. wel eens laten vertellen dat bepaalde virussen in staat zijn om Norton uit te schakelen.

Wat kan ik doen om het probleem op te lossen en.....wat kan ik doen om bepaalde informatie op mijn harde schijf 'veilig' te stellen alvorens ik evt. moet formatteren.

Ik ben niet erg bekend op computertechnisch gebied dus ik hoop dat iemand mij op een duidelijke manier verder kan helpen. :o

Alvast bedankt voor de genomen moeite! :thumb:

John

Heb je al via F8 een poging gedaan om terug te gaan naar de laatst bekende werkende configuratie?

Hoi,

Ik heb inderdaad met behulp van F8 geprobeerd de computer op te starten in veilige modus mét netwerkondersteuning, maar ook in veilige modus blijft het zandlopertje doorlopen en is er niets aanklikbaar.
Begrijp ik uit jouw reactie dat er met behulp van de F8 toets ook een mogelijkheid is om naar de laatst bekende werkende configuratie te gaan, en zo ja......hoe werkt dat dan precies?

John

Als je opstart dan ga je met F8 naar een zwart scherm met witte letters.
Daar staat ook bij: laatst bekende werkende configuratie

Niet voor een veilige modus kiezen met netwerk ondersteuning.

Ok,....die optie heb ik gevonden, maar ook het opstarten in deze optie biedt geen oplossing. Er staat nog steeds een rood kruis door het Norton-icoon en het zandlopertje blijft onophoudelijk werken zodat niets aanklikbaar is.

Overigens: Gisterenavond werkte de PC nog naar behoren, maar bij het afsluiten van de computer kreeg ik in het afmeldmenu te zien dat ik de mogelijkheid had om de PC af te sluiten met of zonder installatie van de nieuwe updates van Microsoft. Ik wist dat er een aantal updates van Microsoft geupdated konden worden dus ik heb die optie aangeklikt en mijn PC afgesloten. Of deze melding iets te maken heeft met het huidige probleem óf dat er sprake is van een virus, dat weet ik dus niet zeker.

John

je komt dus echt niet verder.
ook niet met een ctrl-alt-del
zodat je bij taakbeheer kunt komen en daar de opstart items kun in of uitschakelen.

Tja,....ik heb nog eens geprobeerd met Ctrl-Alt-Delete en, in tegenstelling tot vanmiddag, krijg ik nu in ieder geval al wel een venster van Windows Taakbeheer.

Wat zijn nu de meest aanbevolen progjes die ik uit zou moeten schakelen? - en hoe doe ik dat?......

John

ga dan eens naar start - uitvoeren een type daar msconfig
dan kom je in een scherm waar je bij opstarten alles kunt in of uitschakelen.

Je kunt taakbeheer starten (ctrl+alt+del) zeg je.
Probeer vanuit taakbeheer meteen de volgende toepassing te starten:

%SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe

Mocht dit lukken, dan wordt Systeemherstel gestart.
Hiermee maak je de installatie van de Windows Update site ongedaan, wat wellicht in dit geval de boosdoener is.

Succes! :thumb:

Het probleem is, dat ik niet in het startmenu kan komen. Wanneer ik met mijn muiscursor ter hoogte van de taakbalk kom dan krijg ik dus dat zandlopertje weer.

Zoals gezegd is het wel gelukt om het Taakbeheer-venster te openen met behulp van Ctrl-Alt-Delete.....Ik heb even de actieve processen genoteerd. Misschien dat je er iets tussen ziet staan wat meer duidelijkheid over het probleem geeft?

taskmgr.exe
svchost.exe
alg.exe
imapi.exe
CCEVTMGR.EXE
spoolsv.exe
explorer.exe
NAVAPSVC.EXE
svchost.exe
vcssecs.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
svchost.exe
Isass.exe
services.exe
winlogon.exe
Csrss.exe
wkCallRem.exe
smss.exe
lxbtbmon.exe
msnmsgr.exe
weather.exe
realsched.exe
qttask.exe
jusched.exe
lxbtbmgr.exe
rundll32.exe
ccApp.exe
rundll32.exe
SOUNDMAN.EXE
Svchost.exe
slserv.exe
nvsvc32.exe
Symwsc.exe
NPROTECT.EXE
System
Niet-actieve syste...

John

Hallo Rene,

Kun je mij uitleggen hoe ik de door jouw opgegeven toepassing kan starten vanuit Windows Taakbeheer?

John

Taakbeheer starten met ctrl+alt+del, dan kies je in het menu bestand: nieuwe taak (uitvoeren)...

Hier vul je de regel in die ik eerder plaatste...

Succes! :thumb:

Oke, dat heb ik gedaan....maar er gebeurd - naar mijn idee - niets, of valt er verder niets te zien en moet ik gewoon de computer opnieuw opstarten?

John

Het is uiteindelijk toch gelukt om het scherm systeemherstel te openen. Op dit moment tracht hij de computer te herstellen naar een herstelpunt in het verleden.....

Maar.....dan krijg ik de melding:

Herstellen is niet voltooid.

De computer kan niet worden hersteld naar:

[betreffende datum]

Er zijn geen wijzigingen op de computer aangebracht.

:confused:

Zoals het er nu naar uitziet ontkom ik niet aan het formatteren van mijn harde schijf en aan het herinstalleren van Windows.
Weet iemand hoe ik mijn mailberichten veilig kan stellen zonder ze kwijt te raken? Ik weet dat het om .DBX-bestanden gaat die opgeslagen zijn onder Documents and Settings, maar ook daar is niet in te komen......

John

Dit heb ik een paar dagen geleden op en andere vraag geantwoord

repareren xp

je kunt een repair install doen,je instellingen en data blijven behouden maar windows gaat weer de originele systeembestanden gebruiken dus je zult SP2 opnieuw moeten instaleren en ook updates moeten ophalen na de herstelinstalatie(je herstelpunten gaan overigens ook verloren)

1) boot van instalatiecd
2) na laden van drivers,kom je in instalatievenster,klik op enter(niet op R!,verwarrend maar als je nu op R drukt wordt de Recovery Console opgestart)
3)accepteer de gebruiksovereenkomst(fdruk F8)
4)druk in volgende scherm op R,nu gaat de herinstalatie wel beginnen
5)no kopieren bestanden naar hardeschijf gaat comp rebooten(druk nu niet op toets!)
6)instalatie gaat door in grafische modus(hou producykey bij de hand!)
7)hoewel het lijkt of windows opnieuw wordt geinstaleerd blijven je data en instellingen behouden
8)na instalatie naar Windows Update gaan voor updates en SP2

Hallo,
Ik heb ook het probleem.
Ik heb alles al geprobeerd wat hier stond.
De eerst paar keren werkte hij weer na een systeemherstel.
(volgens mij ligt het aan die update: "distribution server 2.0"
Maar ook na systeemherstel via veilige modus werkt de computer nu niet meer.
Herinstallatie is ook niet mogelijk omdat er een melding komt als ie de CD nog aan het laden is dat: "Kan het bestand \i386\halaacpi.dll niet in het geheugen laden.
De foutcode is 7

Setup kan niet doorgaan.
Druk op een toets om het installatieprogramma af te sluiten."

Wat kan ik hier aan doen????? :confused:

1 boot van cdrom
2 kies in eerste scherm voor R
3 Recovery Console wordt gestart
4 geef het commando " cd repair " , klik enter
5 geef het commando " more setup.log " klik enter
6 zoek naar een zin waar de hal driver wordt genoemd
dat ziet er zo uit " \WINDOWS\system32\hal.dll =naam van dll bestand
7 noteer die naam !
8 druk ESC
9nu gaan we de missende dll file van de windows cd halen,door het volgende commando " expand letter van cdromstation:\i386\ \\naam van dll bestand \\ c:\windows\system32 "

10 geef commando " cd \%windir%\system32\ "

11 hernoem de dll file in hal.dll d.mv comando " ren \\naam van de file die je net van cdrom hebt gehaald dus je genoteerde file\\ hal.dll '

12 start nu op !! Alle commands typen zonder " en //

hopelijk dat dit helpt

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan