Vreemd probleem met harddisk.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Big John

Gebruiker
Lid geworden
22 okt 2005
Ik heb in mijn computer 2 SATA harde schijven van Maxtor zitten, 1 x 6Y120M0 (Schijf 1, 120 Gb) en 1 x 7Y250M0 (schijf 2, 250 Gb). Schijf 1 is ingedeeld in 7 partities (C t/m I) en schijf 2 is ingedeeld in 2 partities (N en O) en alle partities zijn NTFS. Mijn PC draait met Win XP Pro SP2 en alle updates geïnstalleerd.

Het probleem is het volgende: Als ik bv. een ZIP of RAR bestand van schijif 1 naar schijf 2 copieer lijkt dat prima te verlopen. Als ik daarna echter met het bijbehorende programma het gecopiëerde archief laat testen zitten er soms een aantal CRC fouten in. In het originele bestand zitten deze fouten niet. Ook als ik met True Image een image van mijn C: partitie op schijf 1 naar één van de partities op schijf 2 laat schrijven en daarna dit image laat testen is het beschadigd.

Ik heb al van alles geprobeerd,

• Schijf 2 opnieuw gepartitioneerd met Win XP Pro en met Partition Magic 8, geen foutmeldingen.
  • Schijf 1 Partitie C verwijderd en opnieuw gemaakt en XP Pro opnieuw geïnstalleerd, geen foutmeldingen.
  • Schijf 1 en 2 uitgebreid laten testen door PowerMax Utility, geen fouten.
  • Schijf 2 compleet low-level geformatteerd, geen problemen gevonden.
  • Op schijf 1 en 2 met de hetstel console van XP Pro MBR hersteld en chkdsk /r gedraaid, geen problemen gevonden.
  • Om te voorkomen dat de schijf 2 misschien te warm word heb ik een afdekplaatje uit het front van mijn PC behuizing gehaald zodat er lucht langs de schijf kan stromen, schijf 2 is nu net iets meer als handwarm.
  • Uitgebreide online en offline virusscan laten lopen, geen problemen.

Het vervelende is dat het niet altijd gebeurd, meestal alleen bij grote bestanden. Ik heb de schijf als extra opslag in gebruik en ik heb er ook een behoorlijke collectie MP3 muziek op staan, hiermee geeft de schijf geen problemen.

Heeft iemand enig idee hoe het komt dat de (grotere) gecopiëerde bestanden beschadigd raken? Ik ben zelf namelijk door de goede ideën heen.

Je vermeldt het niet nadrukkelijk, maar heb je met de F6-procedure RAID SATA drivers voorafgaande aan de setup van Windows geinstalleerd?

Heb je de twee SATA HD's daadwerkelijk in RAID 0 of RAID 1 staan?

Misschien helemaal overbodig, toch deze uitleg RAID:

http://www.weethet.nl/dutch/hardware_raid.php

Dat kan te maken hebben met slechte data verwerking door slechte kabels, foute sata drivers en/of chipsetdrivers.

Probleem komt veel voor bij p2p downloads en dvd/cdr's, niet zo zeer bij dataoverdracht tussen schijven.

De schijven zijn meestal niet de oorzaak, maar de drivers.

Vast bedankt voor de snelle reacties. Hieronder wat meer informatie mijnerzijds.

Je vermeldt het niet nadrukkelijk, maar heb je met de F6-procedure RAID SATA drivers voorafgaande aan de setup van Windows geinstalleerd?
Dat kan te maken hebben met slechte data verwerking door slechte kabels, foute sata drivers en/of chipsetdrivers

Ik heb een ABIT NF7-S moederbord en daar heb ik de laatste SATA driver voor geïnstalleerd (via F6) en de laatste NForce moederborddrivers. Ook de oudere versies van deze drivers heb ik nog geprobeerd, zonder resultaat. De kabels zijn nieuw, het enige verschil is dat de kabel van disk 1 korter is dan die van disk 2. Misschien moet ik die eens omwisselen.

Heb je de twee SATA HD's daadwerkelijk in RAID 0 of RAID 1 staan?

Ik heb geen RAID ingesteld op beide schijven. Dat is ook niet de bedoeling omdat ze gewoon als twee aparte schijven moeten blijven draaien.

Probleem komt veel voor bij p2p downloads en dvd/cdr's, niet zo zeer bij dataoverdracht tussen schijven.

Ook als ik zelf een archief maak van willekeurige bestanden uit een partitie van schijf 1 en dit wegschrijf naar schijf 2 krijg ik fouten bij het testen van het archief. Het programma True Image 8 maakt images van partities om deze in geval van nood te kunnen terugzetten. Als ik zo'n image laat wegschrijven naar één van de partities op schijf 1 is er niets aan de hand, schrijf ik het weg naar een partitie op schijf 2 dan is het beschadigd.
Ik krijg tijdens het schrijven naar schijf 2 geen foutmeldingen oid, alleen als ik het bestand probeer te gebruiken of laat testen blijkt het niet te kloppen.

Big John zei:
Ik krijg tijdens het schrijven naar schijf 2 geen foutmeldingen oid, alleen als ik het bestand probeer te gebruiken of laat testen blijkt het niet te kloppen.
Als je probleem in de hardware zit, moet ik verder afhaken.

Nog even een schot in het wilde weg. Zijn de bestanden die een Cyclic Redundancy Check/Modbus code opleveren echt onbruikbar geworden?
Wordt tijdens de overdracht van master naar slave op legitieme wijze gemanipuleerd? Virusscanner identifier? Het is meer een associatie dan dat ik dit als kennis presenteer.
Ik hoop dat je probleem wordt opgelost.

Boeing_737 schrijft:
Zijn de bestanden die een Cyclic Redundancy Check/Modbus code opleveren echt onbruikbar geworden? Wordt tijdens de overdracht van master naar slave op legitieme wijze gemanipuleerd?

Omdat de CRC volgens WinZip / WinRar niet klopt kunnen die bestanden niet meer uitgepakt worden. Ze zijn dus echt onbruikbaar geworden.
Wat je echter met 'op legitieme wijze gemanipuleerd' bedoeld weet ik echt niet.

Het idee van maestro12 is iets wat ik inderdaad nog niet geprobeerd heb. Ik heb 3 reepjes DDR geheugen van 256 Mb waarvan er 1 nog maar een paar maanden in m'n PC zit. Omdat ik niet precies weet wanneer de problemen met de HD's begonnen zijn zal ik het geheugen eens even stevig aan de tand voelen.

Nou, vandaag weer 'nuttig' begonnen.
Eerst Memtest gedownload en gedraaid zoals maestro12 me heeft aangeraden, alle testen laten lopen, duurt ongeveer drie kwartier maar er worden geen geheugenfouten gevonden.
Het laatst geplaatste reepje DDR er uitgehaald en weer van alles geprobeerd, geen resultaat.
Geheugen weer teruggezet, SATA kabels omgewisseld, geen resultaat.

Ik begin er een beetje genoeg van te krijgen, ik ben nu al drie weken bezig om die schijf 2 foutloos aan de gang te krijgen en het is ondanks alle hulp en goede raad nog niet gelukt. Mijn andere werk blijft steeds meer liggen dus ik hou er eens mee op en kies voor de weg van de minste weerstand: ik gooi schijf 2 er uit en ga verder met alleen schijf 1. Na het verwijderen van schijf 2 nog een paar testjes gedaan en nu krijg ik geen foutmeldingen meer van beschadigde bestanden dus ik ga er van uit ik dat mijn PC nu weer gewoon kan gebruiken zonder bang te zijn bestanden kwijt te raken.

Iedereen die gereageerd heeft toch bedankt voor het meedenken en de adviezen, het is helaas niet gelukt tot een oplossing van het probleem te komen.

als je een zip bestandje maakt op schijf 1, heb je ook wel eens een crc check gedaan op het zip/rar archief als dat nog op schijf 1 stond. ik denk zelf namelijk dat hardware matig alles prima werkt. alle informatie tot nu toe doet me niet denken dat er iets met je hardware is.

probeer ook eens een ander soort zip/rar programma om te zien of je het dan nog steeds krijgt.

Als ik op schijf 1 een archief maak of copiëer, ongeacht hoe groot, dan geeft de CRC check geen problemen aan. Het volgende heb ik nog even geprobeerd:
RAR bestand van 923 Mb gemaakt op partitie C: getest, OK
gecopiëerd naar D:, getest, OK
van D: verplaatst naar E:, getest, OK
gecopieerd naar F:, getest, OK

gecopiëerd naar O: (op schijf 2), getest, diverse CRC errors.

Op een ander forum heeft al iemand gevraagd of het niet aan het cache geheugen van de schijf 2 kan liggen maar ik heb geen idee hoe ik dat zou kunnen testen. Ik begin echt aan schijf 2 te twijfelen, ondanks dat PowerMax helemaal niets kan vinden.

Schijf 2 is nu uit mijn systeem en alles werkt zoals het hoort, bestanden die ik opsla zijn nu in ieder geval betrouwbaar weer uit te lezen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan