Big John
Gebruiker
- Lid geworden
- 22 okt 2005
Ik heb in mijn computer 2 SATA harde schijven van Maxtor zitten, 1 x 6Y120M0 (Schijf 1, 120 Gb) en 1 x 7Y250M0 (schijf 2, 250 Gb). Schijf 1 is ingedeeld in 7 partities (C t/m I) en schijf 2 is ingedeeld in 2 partities (N en O) en alle partities zijn NTFS. Mijn PC draait met Win XP Pro SP2 en alle updates geïnstalleerd.
Het probleem is het volgende: Als ik bv. een ZIP of RAR bestand van schijif 1 naar schijf 2 copieer lijkt dat prima te verlopen. Als ik daarna echter met het bijbehorende programma het gecopiëerde archief laat testen zitten er soms een aantal CRC fouten in. In het originele bestand zitten deze fouten niet. Ook als ik met True Image een image van mijn C: partitie op schijf 1 naar één van de partities op schijf 2 laat schrijven en daarna dit image laat testen is het beschadigd.
Ik heb al van alles geprobeerd,
Het vervelende is dat het niet altijd gebeurd, meestal alleen bij grote bestanden. Ik heb de schijf als extra opslag in gebruik en ik heb er ook een behoorlijke collectie MP3 muziek op staan, hiermee geeft de schijf geen problemen.
Heeft iemand enig idee hoe het komt dat de (grotere) gecopiëerde bestanden beschadigd raken? Ik ben zelf namelijk door de goede ideën heen.
Het probleem is het volgende: Als ik bv. een ZIP of RAR bestand van schijif 1 naar schijf 2 copieer lijkt dat prima te verlopen. Als ik daarna echter met het bijbehorende programma het gecopiëerde archief laat testen zitten er soms een aantal CRC fouten in. In het originele bestand zitten deze fouten niet. Ook als ik met True Image een image van mijn C: partitie op schijf 1 naar één van de partities op schijf 2 laat schrijven en daarna dit image laat testen is het beschadigd.
Ik heb al van alles geprobeerd,
- Schijf 2 opnieuw gepartitioneerd met Win XP Pro en met Partition Magic 8, geen foutmeldingen.
- Schijf 1 Partitie C verwijderd en opnieuw gemaakt en XP Pro opnieuw geïnstalleerd, geen foutmeldingen.
- Schijf 1 en 2 uitgebreid laten testen door PowerMax Utility, geen fouten.
- Schijf 2 compleet low-level geformatteerd, geen problemen gevonden.
- Op schijf 1 en 2 met de hetstel console van XP Pro MBR hersteld en chkdsk /r gedraaid, geen problemen gevonden.
- Om te voorkomen dat de schijf 2 misschien te warm word heb ik een afdekplaatje uit het front van mijn PC behuizing gehaald zodat er lucht langs de schijf kan stromen, schijf 2 is nu net iets meer als handwarm.
- Uitgebreide online en offline virusscan laten lopen, geen problemen.
Het vervelende is dat het niet altijd gebeurd, meestal alleen bij grote bestanden. Ik heb de schijf als extra opslag in gebruik en ik heb er ook een behoorlijke collectie MP3 muziek op staan, hiermee geeft de schijf geen problemen.
Heeft iemand enig idee hoe het komt dat de (grotere) gecopiëerde bestanden beschadigd raken? Ik ben zelf namelijk door de goede ideën heen.