Vreemd probleem tijdens kopieren van NAS naar laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

buick

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
6 sep 2001
Besturingssysteem
Windows 10/11
Ik heb vanmorgen een backup gemaakt van zo'n 20 GB aan documenten van een laptop (win 10) naar mijn NAS. Geen enkel probleem.
Vervolgens SSD ingebouwd en nieuwe win 10 geinstalleerd, ook hgeen probleem.

Nu wil ik de data terugzetten van de NAS naar de laptop en heb daar iets raars.
Ik kan de NAS normaal benaderen en alles zien en lezen. Maar als ik een map selecteer en die naar de laptop wil kopieren dan loopt binnen 5 seconden de netwerksnelheid terug.
Als ik nu vervolgens een tweede verkenner open en van daaruit op de NAS blif bladeren, dan hou ik een goede snelheid met kopieren totdat ik weer stop met bladeren, dan valt de snelheid weer weg. Als ik dan een minuut wacht dan krijg ik een "onverwachte netwerkfout" dus net alsof de NAS de kopieeractie niet ziet. Overigens getest met zowel de normale windows verkenner als Total Commander, maar beide doen hetzelfde.

iemand een idee? Want blijven bladeren op een nas tijdens het kopieren is wat lastig :confused::)

Aanvulling: om het nog vreemder te maken kan ik dus wel op dezelfde laptop een film bekijken vanaf de NAS (avi dus niet gestreamed) en dan schommelt mijn kopieersnelheid tussen 0 en 500 Kb. Nog steeds traag maar geen verbroken netwerkverbinding dan. Nog even gekeken en loopt overigens wel terug naar 0. Kopieren stopt, film blijft gewoon spelen dus verbinding is iok.f2.jpgf1.jpg

Laatst bewerkt:
Net eens in de log van de NAS gekeken en vind daar heel veel "authentication failed" voor de user op de laptop.
Dat is vreemd want ik log niet in met die user, maar open de eerste keer een verkenner en log dat in op de NAS met mijn eigen user/pass (remember credentials aangevinkt) en heb dan toegang zodat ik niet voor iedere laptop die ik hier krijg om te installeren/testen, een account op de NAS moet maken.

Kennelijk trekt windows 10 zich (zoals we al vaker gewend zijn) daar weinig van aan en probeert deze na verloop van tijd gewoon als username van de betreffende laptop de verbinding te maken en dat wordt uiteraard geweigerd. :confused:

Niet duidelijk is of je op dat moment met schijfletters werkt of niet.

Dus of je een 'kale' verbinding hebt met \\nas\gedeeldemap of een netwerkschijfletter verbinding met \\nas\gedeeldemap
Test met schijfletterverbindingen ipv kale netwerkverbindingen. Uiteraard die schijfletterverbinding verbreken zodra je de pc/laptop weer teruggeeft aan de eigenaar, anders is die een schijfletter 'kwijt' aan een niet-geldige netwerkverbinding.

Tijs.

het gaat om de directe verbinding dus bv \\NAS\Backups. Ik kom daar, na een eersre inlog met user/pass, gewoon in via de verkener en kan dan overal terecht. Ik kan ook bestanden selecteren en die terugkopieren naar de laptop, alleen loopt dan dus zoals je op de plaatjes ziet, al snel de transfersnelheid terug naar nul.
Maar als ik ook op de rechtstreekse manier een film (avi) kijk op \\NAS\Films op dezelfde laptop, dan wordt die normaal afgespeeld. Staat de kopieersnelheid op nul en ga ik met de verkenner browsen op de nas (ook vanaf de laptop) dan zie je zolang ik aan het browsen ben dat er weer gekopieerd wordt.
De verbinding wordt niet verbroken als ik stop met browsen, tenzij ik 1-2 minuten wacht dan is er een foutmelding. Maar zolang ik maar binnen de time-out van de laptop blijf bladeren met de verkenner, loopt het kopieren door.
Ik weet ook niet 100% zeker of die logins in de log van de NAS echt de oorzaak zijn, maar het is wel vreemd.

Mijn uitprobeer-tip heb je nu.
En verder kun je spelen met Referentiebeheer, onderdeel van Configuratiebeheer (Kleine pictogrammen), Windows credential toevoegen.

Tijs.

Ik ga er mee stoeien Tijs. Thx :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan