Vreemd Windows 10 probleem.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vreetzak

Gebruiker
Lid geworden
26 mei 2011
Goedenavond,

Ik heb een vreemd probleem met Windows 10 op een nieuwe PC.
De pc is 2 weken geleden aangeschaft, met Windows 10 voorgeinstalleerd.

Als de computer uit slaapstand komt, dan lijkt het alsof het process explorer.exe niet gestart is.
Er is geen taakbalk zichtbaar, of icoontjes.
Als ik de computer zelf in slaapstand zet en wakker maak, dan doet het probleem zich niet voor.

Dingen die ik heb geprobeerd:

- Antivirus tijdelijk uitschakelen (Gdata)
- Energieschema's aanpassen
- Hibernate mode uitzetten
- sfc /scannow

Drivers en windows zijn overigens up-to-date.

Graag wil ik weten of jullie een idee hebben waar te beginnen met zoeken.

Programma's geinstalleerd:
- Office 2016
- Gdata
- Unchecky
- Winrar
- VLC
- Chrome + adblocker

Specs:
SSD 256 GB (Intel)
8 GB Ram
Windows 10

Ik begrijp niet waarom de slaapstand wordt gebruikt als je een SSD aan boord hebt ?

Werkte het zoals verwacht meteen na het voltooien van de Windowsinstallatie ?

Het is opzich niet nodig om de slaapstand te gebruiken inderdaad, alleen wordt er weggelopen bij de PC en verwachten ze na een tijd verder te kunnen met het werk waar ze gebleven waren, vandaar.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld met of het meteen werkte na het voltooien van de windows installatie? alles ging prima met de installatie, verder geen problemen gehad, alleen dit probleem dan.

Gr

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zal mijn vraag anders formuleren: werkte het zoals verwacht NET NA het voltooien van de Windowsinstallatie ?

Ja, alleen is het lastig zeggen of het probleem zich dus toen ook voordeed, omdat het alleen gebeurd als de PC uit de slaapstand komt, en dat is niet altijd het geval.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het niet goed uit de slaapstand komen is een veel voorkomend euvel van Windows. Zeker bij laptops. Ik heb nooit kunnen achterhalen waarom dat zo is, maar ik merk gewoon in de praktijk dat het zo is.
Dat is dan ook de reden waarom ik de slaapstand in mijn pc's/laptops uitzet (dus HD en PC nooit in slaapstand, altijd aan blijven)
Is ook helemaal niet meer nodig met een SSD. Daarmee herstart windows in een paar seconden.

Een reden waarom het zelfs onverstandig is om de pc in slaapstand te alten gaan is de "remote wake"faciliteit die MS bij Win10 gebruikt en ook gebruikt kan worden door kwaadwillenden. Dan kan je PC/laptop op afstand aangezet worden en heeft een hacker vrije toegang terwijl u lekker ligt te slapen.

Laatst bewerkt:
Persoonlijk raad ik het gebruik van de slaapstand ook af, da's het eerste wat hier wordt uitgeschakeld bij elke nieuwe Windowsinstallatie.

Ja, alleen is het lastig zeggen of het probleem zich dus toen ook voordeed

Je hebt dus geen image gemaakt van die toestand ?

- of je kan nu een image maken van de huidige toestand, terugkeren naar fabrieksinstellingen en kijken of het dan naar wens functioneert

- of je gaat aan de slag met een clean boot

De keuze is aan jou ... :d

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan