vreemd zoemgeluid uit de pc....

Status
Niet open voor verdere reacties.

Hepyro

Banned
Lid geworden
17 apr 2003
Ik hoor sinds kort als ik mijn pc aanzet na een tijdje een raar "zoemgeluid" in de pc zelf, meestal ging het na een paar seconden weer weg, maar sinds vandaag komt het steeds frequenter terug en ik weet niet wat het is? volgens mij komt het niet door de koeling denk ik maar is het iets anders...want ik legde mn oor tegen de kast van de pc aan en ik hoorde die "rare" zoem een beetje vooraan de pc (misschien vlakbij de harde schijf)

Herkent iemand dit en zo ja, wat kan ik dan het beste doen, en wat is de oorzaak van dat geluid?

Groetjes,

Hepyro

Sorry er ging iets mis daardoor staat mijn vraag er nu 2x op kan een moderator eentje verwijderen?

Excuses voor het ongemak,

Hepyro

Zitten alle schroefjes wel helemaal goed vast? Kan zijn dat er wat trilt, doordat schroefjes niet helemaal meer goed vastzitten

Geplaatst door Robbert1978
Zitten alle schroefjes wel helemaal goed vast? Kan zijn dat er wat trilt, doordat schroefjes niet helemaal meer goed vastzitten

Ik heb deze pc nog nooit uit elkaar gehaald en het gebeurd pas sinds een weekje of 2 dat ik dat zoemgeluid hoor...en volgens mij zitten alle schroeven goed vast..bovendien hoor ik het duidelijk aan de binnenkant van de pc vlakbij mn harddisk volgens mij...is het misschien de koeler of wat anders? en kan het gevaarlijk zijn?

En je kunt hem zelf ook verwijderen hoor die vraag er staat ergens boven het bericht als je hem aan wilt pasen iets van verwijderen ofzo

En je kunt hem zelf ook verwijderen hoor die vraag er staat ergens boven het bericht als je hem aan wilt pasen iets van verwijderen ofzo

Heb ik al geprobeerd maar ik heb geen toegang krijg de melding dat ik te weinig rechten heb ofzoiets het lukt dus niet

Ja daarom, ff controleren of schroefjes van je harddisk wel goed vastzitten, en niet per ongelukt losgetrilt zijn, kan gebeuren natuurlijk, en dan geeft hij ook zo'n lekker zoemend geluid

je harde schijf kan ook aan het doodgaan zijn maar daar gaan we maar niet van uit

Ja daarom, ff controleren of schroefjes van je harddisk wel goed vastzitten, en niet per ongelukt losgetrilt zijn, kan gebeuren natuurlijk, en dan geeft hij ook zo'n lekker zoemend geluid

Nou als het ff kan haal ik liever niet mn pc uit elkaar...maar het vreemde is dat het geluid niet konstant is, meestal gebeurt het ong 20min na het opstarten en dan duurt het ongeveer 30sec en dan is het geluid weer weg...? Als er een schroefje los zou zitten zou je het geluid konstant moeten horen lijkt mij..

Geplaatst door toetje33
je harde schijf kan ook aan het doodgaan zijn maar daar gaan we maar niet van uit

Nou dat lijkt me sterk, deze comp is ongeveer 1½ jaar oud duss...en ik ben er erg zuinig mee! Het is een MEDION 1.8Ghz van de Aldi

JA dat kan, dat hij het af en toe dan ff niet doet, maar soms weer ff wel. Denk echt dat je je pc ff open moet halen en ff moet kijken of alle schroefjes wel vastzitten, of er geen flatcables tegen de ventilator aanzitten en dat soort dingen. Openhalen van je pc kan echter trouwens geen kwaad hoor

JA dat kan, dat hij het af en toe dan ff niet doet, maar soms weer ff wel. Denk echt dat je je pc ff open moet halen en ff moet kijken of alle schroefjes wel vastzitten, of er geen flatcables tegen de ventilator aanzitten en dat soort dingen. Openhalen van je pc kan echter trouwens geen kwaad hoor

Ok dat zal ik dan proberen maar weet je ook hoe dat zomaar kan? deze pc is nooit gevallen ofzo en ook heb ik er nooit tegen aan gestoten dus hoe kan zo'n schroefje dat losraken?

Maar in ieder geval bedankt voor je tips!

Hoogstwaarschijnlijk is het een fan.
De fan op de processor kan een defect lager hebben. raakt uit balans, en geeft een niet altijd gelijkblijvend geluid.
Ook de fan van de voeding zou versleten kunnen zijn.
Gewoon kijken wat er in zit, en voor ca € 12,-- heb je een nieuwe.
Als je de kast openmaakt, en dan je comp aanzet, kun je beter lokaliseren waar het geluid vandaan komt.

:cool:

Ik heb de kast opengemaakt

Hoi, ik heb vanavond mijn kast opengemaakt om te kijken of ik het geluid kon traceren en ik vermoed dat het rondom de fan zit maar het kan ook in het voedingsgedeelte zitten, ik kon het niet goed zien maar op het eerste gezicht leek alles goed te werken en zag ik ook geen afwijkingen in de fan zelf dus...ook heb ik nog gechecked of er misschien iets los zat maar dat is niet het geval. Ik kan het dus nog steeds niet vinden, het enige wat ik me kan bedenken is dat het met de fan te maken heeft maar dat weet ik dus niet precies. Wel merkte ik nadat ik de computer had geopend en later weer dichtgedaan dat het geluid ietsje minder hard klinkt als vorige keer. Ook had ik de pc ff horizontaal gelegd misschien dat dat enigzins heeft geholpen?

Hepyro

PS: toen ik de pc openhad kon ik het "zoemend" geluid wat zo nu en dan optreed moeilijker lokaliseren trouwens..

Als je de voeding van de cpu fan losdoet, en opstart, hoor je dan nog het geluid?

Vorige week heb ik een andere fan geplaatst, ook een wisselend geluid. Nu is het met de nieuwe een stuk stiller.

En de fan van de voeding draait alleen als dat nodig is, dus niet altijd.

Geplaatst door peter vazed
Als je de voeding van de cpu fan losdoet, en opstart, hoor je dan nog het geluid?

Vorige week heb ik een andere fan geplaatst, ook een wisselend geluid. Nu is het met de nieuwe een stuk stiller.

En de fan van de voeding draait alleen als dat nodig is, dus niet altijd.

Ik zou niet weten of dat helpt maar ik ben ook niet ervaren genoeg om dat uit te proberen helaas...dan zou ik al een proffessional moeten inschakelen maar dat kost weer veel geld duss...maar waarschijnlijk is het geluid er dan niet meer denk ik want toen ik mijn kast opendeed en goed luisterde toen dat "resonantie" geluid kwam had ik wel door dat het ergens met de fan te maken heeft of in ieder geval in dat gebied rondom de normale cpu fan. Ik weet niet hoe het zit met de 2e fan die bij de voeding zit, hij heeft ooit een x aangeslagen toen het heel heet weer was vorig jaar maar ik denk niet dat dat de oorzaak is....hoe kan je trouwens handmatig de 2e fan inschakelen? misschien dat het juist de resonantie verhelpt...?

Ik wacht wel op antwoord:)

Hepyro

De cpu fan heeft gewoon een paar draadjes met een blokje, wat in een voeding zit, kun je dus gewoon lostrekken.
Daarna de comp natuurlijk niet le lang laten draaien ;)

Er kan ook veel stof in de fan zitten, en het gebied er rond: schoonblazen. Hiertoe zijn busjes met spuitlucht in de handel.

De fan van de voeding werkt op de temperatuur, gewoon een schakelaartje wat zelf schakelt.

Hoe oud is de pc?

Geplaatst door peter vazed
De cpu fan heeft gewoon een paar draadjes met een blokje, wat in een voeding zit, kun je dus gewoon lostrekken.
Daarna de comp natuurlijk niet le lang laten draaien ;)

Er kan ook veel stof in de fan zitten, en het gebied er rond: schoonblazen. Hiertoe zijn busjes met spuitlucht in de handel.

De fan van de voeding werkt op de temperatuur, gewoon een schakelaartje wat zelf schakelt.

Hoe oud is de pc?

De pc is nu bijna 1½ jaar oud, het is een MEDION 1.8GhZ was destijds bij de Aldi verkrijgbaar. Maar om even terug te komen op je punt, er zat niet bijzonder veel stof in de fan volgens mij en ik heb m ook even laten draaien met de kast open zodat het meeste stof weg zou blazen...ook had ik nog overwogen om een gewone stofzuiger op de fan te zetten maar ik belde eens eerder met de fabrikant Medion en die raadde me dat af...dus wat kan ik het beste doen? Nogmaals het geluid is dus niet konstant....meestal begint het na een minuutje of 5 als de pc aanstaat te komen en dan gaat het weer voor n minuut of 10 weg en dan komt t weer terug etc etc...gekgenoeg is het wel minder luid sinds ik de pc open heb gehad (misschien omdat ik m ff horizontaal had gelegd?)

Veel vragen, hopelijk niet te verwarrend...:confused:

Groetjes hepyro

Ik heb iets gevonden!

Ik gebruik ook het programma speedfan en er is me opgevallen dat tijdens het "zoemende" geluid al eerder beschreven door mij een rood pijltje omhoog wijst bij HD0 in speedfan, normaliter is het een groen vinkje maar tijdens dat geluid is het een rood pijltje, ik weet niet of het er iets mee te maken heeft en of het wel klopt wat er staat aangegeven want normaliter toen ik het probleem nog niet had (met dat geluid) waren de temperatuur waardes hetzelfde....dus wie weet wat het betekent? Ik heb een bijlage ingevoegd dus kijk daar maar wat ik bedoel...nogmaals de waardes qua temp waren altijd al zo geweest alleen tijdens dat "gezoem" dus een rood pijltje...:S

Help me uit de brand please....

Hepy

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan