Vreemde melding vanuit de CMOS

Status
Niet open voor verdere reacties.

Barney

Gebruiker
Lid geworden
8 sep 2000
Hoi,
ik heb een probleem die 1 van jullie hopelijk met mij kan oplossen.
Ik zit hier met een computer met Windows 98 se en tijdens het opstarten krijg ik een melding die luid als volgt :
Cmos checksum error- defaults loaded
Warning! CPU has been changed.
PLease re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before quit.

Weet iemand wat ik hier nu mee aan moet.
Alvast erg bedankt,
Barney

Krijg je dit elke keer als je opstart? Volgens mij heeft dit te maken dat de batterij van het moederbord op is .... ik zou deze eens proberen te vervangen .. (vraag er naar in een computerzaak)

hoi, Arjan, bedankt voor je snelle reactie, tof van je.

Ik denk dat het op dit moment gebeurd als de computer een poosje uit is geweest en ik hem dan voor het eerst opstart, doe ik dan de f5 en f6 defaults in de bios en save dit dan start hij gewoon op, als ik hem daarna opnieuw laat opstarten gaat hij gewoon door en ook als ik hem laat afsluiten en opnieuw opstarten gaat hij dan wel door.
Denk je dat dit door de batterij kan komen nu ?

barney

Lijkt mij dat de battery. Maar kan me ook vergissen. Heb het namelijk hier ook met 1 van de computers. Het enige wat in dan elke keer moet doen is alles terugzetten in de bios. :(

jij moet dan ook steeds de bios defaults en de setup defaults terugzetten ?

weet jij wat die batterij kost ?

Barney

Ja moet alles steeds weer goed zeggen. Ik heb geen flauw idee. Heb eerlijk gezegd ook nog niet gekeken. Maar het zal niet echt veel zijn denk ik.

ik laat de computer een nachtje uit staan en dan weer is opstarten, als de batterij dan leeg is gelopen dan moet ik weer die meldingen krijgen.
Als ik het goed begrijp dan wordt de batterij wel iets opgeladen zodra de computer aan staat , omdat ik het na de eerste keer niet meer krijg met opstarten .

barney

Precies. Ik heb het voornamelijk als die computer een dag of 2 uitstaat.

Ik heb naar je link gekeken bas 9, maar daar staan foutmeldingen die echt met de batterij te maken hebben.
Mijn foutmelding heeft betrekking op de CPU
Mijn foutmelding is dus de volgende :

Cmos checksum error- defaults loaded
Warning! CPU has been changed.
PLease re-enter CPU settings in the CMOS setup and remember to save before quit.

Weet je hier ook een site of raad voor

Weer bedankt Barney

vervang de batterij

FOUT MELDING CMOS CHECKSUM FAILERE

Na het inschakelen van de computer voert het BIOS een zelftest uit en vergelijkt het alle gevonden hardwarecomponenten met de instellengen in de CMOS – setup. Worden er bij deze zelftest afwijkingen vast gesteld, dan wordt één van de volgende foutmeldingen op het scherm weergegeven.

CMOS CHECKSUM FAILERE of
MISMATCH CMOS of
CONFIGURATION ERROR

In principe zijn deze foutmeldingen onschuldig meestal is de oorzaak voor de fout te wijten aan de batterij. Corrigeer in noodgevallen de instellingen en het BIOS en vervang de batterij wanneer deze fout zich vaker voordoet.

Voor 99 % zeker batterij.

succes
sjj

Laatst bewerkt:
Oke, ik ga eerst de batterij vervangen en dan kijk ik of de meldingen wegblijven.
Allemaal ontzettend bedankt voor de snelle en goede reactie's.
Zodra ik zeker weet dat het probleem over is dan geef ik hier meteen een berichtje over

groeten Barney

Oke.
Ik heb dus de batterij vervangen en het probleem is nu dus opgelost.

Allemaal weer ontzettend bedankt voor de snelle en zeer bruikbare reactie's

groeten Barney

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan