Vreemde prullenbakken

Status
Niet open voor verdere reacties.

De Hulk

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2008
Op de SSD staan onder $Recycle.Bin (map met slotje) 6 prullenbakken, allemaal leeg (geen bestanden). Nog extra CCleaner gebruikt en prullenbak schoongemaakt. Ook met Windows 7 zelf > Schijfopschoning gedaan en prullenbak natuurlijk ook.

Wat schets mijn verbazing, er bevinden zich honderden privacy-gevoelige bestanden in niet zichtbare submappen. Zeer ingewikkelde cijfercombinaties en moeilijk op te sporen en in te komen. Het is dus $Recycle.Bin\S-1-5-21-21907 etc. etc.

Ik had de computer weggebracht en heb alle belangrijke info permanent gewist (niet het besturingssysteem), echter Windows 7 heeft de zaak verprutst en honderden privéadressen met privacygevoelige informatie kunnen worden misbruikt. Werkelijk niet te geloven.

Hoe kwam ik hier achter? Wel ik deed een Synchronisatie met AllWay Sync en daarna een back-up met SyncBack. Omdat er veel bestanden ontbraken (wel aangegeven door SyncBack) zag ik al die bestanden in de $Recycle.Bin. Diep, nee, zeer diep verborgen.

Wie kan dit verklaren en wat te doen? Dit is toch een ramp!

Edit:
Dit is toch verschrikkelijk. Ik heb met de zoekmachine een bestand opgezocht en het staat er werkelijk fysiek en ik kan het openen met Word.

$Recycle.Bin\S-1-5-21-2119071157-2279777164-1097022568-1000\SR37JII\

Laatst bewerkt:
Hoezo Windows heeft het verprutst. Het gedrag dat je ziet is allemaal volgens ontwerp. Degene die het verprutst heeft ben je zelf. Als je privacy namelijk zo belangrijk is in deze, dan had je je beter verdiept in de werking van dingen.

Bij SSDs gelden op dit gebied sowieso andere methoden als voor een reguliere harde schijf. De enige manier om op dit moment zeker geen data achter te laten op een SSD is deze te vernietigen. Bij gewone harde schijven zijn er wel mogelijkheden om een schijf softwarematig te wissen.

Alles in de $Recycle.Bin staat in de prullenbak. Ook de prullenbak wordt regelmatig geback-upt door Windows en die krijgen dan een vreemde code mee, S-1-5-21-21907 in jou geval. Elke gebruiker op de computer heeft zijn eigen code en waarschijnlijk is S-1-5-21-21907 de code van jou gebruikersaccount. Ik raad je aan om uit deze mappen te blijven. Voor zover ik weet kan je de prullenbak backup niet uitschakelen.

Om echt bestanden te wissen kun je natuurlijk Shift+Delete gebruiken, dan worden bestanden direct van de schijf gegooid. Wees hier wel voorzichtig mee.

In principe zijn bestanden altijd terug te halen, zelfs nadat je de SSD hebt geformatteerd met snelformat. Als je enkel wil dat mensen jou bestanden niet kunnen lezen/openen is encryptie wellicht een beter idee.

Laatst bewerkt:
Hoezo Windows heeft het verprutst. Het gedrag dat je ziet is allemaal volgens ontwerp. Degene die het verprutst heeft ben je zelf. Als je privacy namelijk zo belangrijk is in deze, dan had je je beter verdiept in de werking van dingen.

Waar is die informatie dan te vinden? Moet je een universitaire opleiding hebben om dit te weten. Een doorsnee consument neemt aan dat de prullenbak leeg is als die gewist is en dat er tools zijn om die permanent te wissen. Dit is dus in werkelijkheid niet zo en ze zijn toegankelijk voor derden. Dus iedereen is gewaarschuwd.

Bij SSDs gelden op dit gebied sowieso andere methoden als voor een reguliere harde schijf. De enige manier om op dit moment zeker geen data achter te laten op een SSD is deze te vernietigen. Bij gewone harde schijven zijn er wel mogelijkheden om een schijf softwarematig te wissen.

Die methoden gebruik ik ook allemaal, maar een prullenbak die dan toch niet leeg blijkt te zijn dat verwacht niemand.

Alles in de $Recycle.Bin staat in de prullenbak. Ook de prullenbak wordt regelmatig geback-upt door Windows en die krijgen dan een vreemde code mee, S-1-5-21-21907 in jou geval. Elke gebruiker op de computer heeft zijn eigen code en waarschijnlijk is S-1-5-21-21907 de code van jou gebruikersaccount. Ik raad je aan om uit deze mappen te blijven. Voor zover ik weet kan je de prullenbak backup niet uitschakelen.

Om echt bestanden te wissen kun je natuurlijk Shift+Delete gebruiken, dan worden bestanden direct van de schijf gegooid. Wees hier wel voorzichtig mee.

In principe zijn bestanden altijd terug te halen, zelfs nadat je de SSD hebt geformatteerd met snelformat. Als je enkel wil dat mensen jou bestanden niet kunnen lezen/openen is encryptie wellicht een beter idee.

Het is mij niet bekend dat een prullenbak geback-upt wordt. Wil wel eens weten wie dat weet. Is dat mensen wel eens gevraagd of zij dat weten? Wat heeft het voor zin mappen permanent te wissen met allerlei tools als later blijkt dat die bestanden zich open en bloot in de back-up van de prullenbak bevinden.

Hier spreek je jezelf dus tegen, want de back-upgegevens blijven gewoon staan.

Ik begrijp ook helemaal niet waarom die back-upgegevens van de prullenbak gemaakt moeten worden immers een gemiddelde computergebruiker maakt zelf wel voldoende back-ups en weet waar zijn of haar bestanden staan. En waarom verwijder je dan bestanden wel of niet permanent? Dat heeft toch een reden.

Iedereen kan zien dat hier iets niet klopt.

Goed, ik wil die bestanden kwijt. Kan iemand goed advies geven wat te doen.

Hier maak je echter ook een grote denkfout, immers ik had alle data op een andere harde schijf E: staan en deze permanent gewist. Ik dacht dus alles is oké en permanent gewist en nu blijkt dat bestanden van station E: op de C: staan in de back-ups van de prullenbak.

Laatst bewerkt:
De manier waarop je reageerd is volstrekt overbodig. Wij proberen je te helpen en niet nog meer problemen te veroorzaken. Jij hebt immers hulp nodig, niet wij.

De hoe's en wat's over de prullenbak backup weet ik ook niet, je kunt dus naar mij gaan schreeuwen dat een backup nergens op slaat maar ik heb het ook niet bedacht. Overgens gebeurd er veel meer in een besturingssysteem dan jij überhaupt weet, dus die prullenbak backups zullen echt niet voor de gezelligheid bestaan. Als je hier echt je beklaag over wil doen stap dan naar Microsoft, maar niet naar mij.

Wat mij betreft heb je bijna het punt bereikt dat ik je lekker laat doormodderen. Wij zijn hier ook maar om te helpen!

Dinux

Als je je bestanden echt wilt vernietigen, raad ik je aan om daarvoor bestemde programma's te gebruiken, bijvoorbeeld UtltaShredder.

Volgens mij kan je hier terecht met je klacht, maar ga het a.u.b. niet op ons afreageren :).

Als je dat zo opvat dan ben je verkeerd bezig. Ik reageer helemaal niets af. Kom eens met terzake doende en oplossing gerichte antwoorden. Als het geen gemakkelijke vragen/problemen zijn dan kom je al snel in moeilijkheden en voel je je aangevallen. Vertel mij nu eens waar ik niet de waarheid schrijf. Als je constant om de zaak heenpraat en zaken blijft ontkennen of zelfs goedpraten dan kom je niet verder en pak je het probleem niet aan. En het lijkt mij logisch en niet meer gerechtvaardigd dat ik verbaast, verontwaardigd en boos ben. Als jullie het goedvinden dat op de manier zoals ik aangeef met privacygevoelige informatie wordt omgesprongen dan is dat jullie zaak. Slaap dan maar rustig verder zou ik zeggen en dan ben je als forumlid verkeerd bezig. Juist in dit soort gevallen moet je adequaat reageren en laten zien dat je kennis van zaken hebt. Beschouwingen houden en met zaken komen die iedereen kan weten, noem je dat helpen?

De volgende keer kun je beter eerlijk zeggen, dat je het niet begrijpt en/of geen kennis van zaken betreffende het onderwerp hebt en daarom niet met een oplossing kunt komen, of nog beter, helemaal niet reageren.

Laatst bewerkt:
Als je dat zo opvat dan ben je verkeerd bezig. Ik reageer helemaal niets af. Kom eens met terzake doende en oplossing gerichte antwoorden.

Er zijn al wat oplossingen gegeven, doe je er nog wat mee?

Vertel mij nu eens waar ik niet de waarheid schrijf.

Ik citeer: "Windows 7 heeft de zaak verprutst"

Als je constant om de zaak heenpraat en zaken blijft ontkennen of zelfs goedpraten dan kom je niet verder en pak je het probleem niet aan.
Waar doen we dat, om de zaak heenpraten?

En het lijkt mij logisch en niet meer gerechtvaardigd dat ik verbaast, verontwaardigd en boos ben.

Nogmaals: a.u.b. niet op ons afreageren!

Juist in dit soort gevallen moet je adequaat reageren en laten zien dat je kennis van zaken hebt.

Hiermee suggereer je dat dat niet wordt gedaan. Licht je het ook nog even toe?

De volgende keer kun je beter eerlijk zeggen, dat je het niet begrijpt en/of geen kennis van zaken betreffende het onderwerp hebt en daarom niet met een oplossing kunt komen, of nog beter, helemaal niet reageren.

Ik denk dat jij degene bent die geen kennis van zaken heeft. Jij bent immers degene met het probleem!

Ik merk dat de antwoorden die gegeven zijn niet op prijs worden gesteld. Dat is de reden dat ik afhaak. Succes met je probleem.

Laatst bewerkt:
Als jij denkt meer kennis van zaken te hebben (wat ongetwijfeld niet zo is), waarom stel je deze vraag dan überhaupt? Jij hebt een probleem, jij wil geholpen worden en je mag blij zijn dat wij sowieso de moeite nemen om je probleem onder ogen te zien.
Hoezo niet reageren als we geen verstand van zaken hebben? Ik leg je haarfijn uit wat er speelt en dan nog krijg ik de verwijten naar me toe gesmeten dat ik verkeerde/niet kloppende informatie geef, wie heeft er dan een bord voor ze kop?
Het lijkt mij helemaal niet te pas om nu verbaast, verontwaardigd en boos te zijn want zoals je nu (hopelijk zelf ook) ziet kom je daar geen stap verder mee. Want waar moet nu nog de energie vandaan worden gehaald om jou probleem op te lossen? Ik zou zeggen: zak nog een eindje dieper in de modder!

Houden we het even netjes met elkaar, dames en heren?

op zich is dit ook vrij logisch, wanneer je iets uit de vuilnisbak verwijderd is de data ook niet permanent verwijderd, maar gemarkeerd als gedeelte dat overschreven kan worden/vrije ruimte. dit is al lang bekend en had je dus zelf kunnen weten. windows 7 verknoeit hier inderdaad niks mee, maar het is inderdaad erg vervelend als je erg gevoelige privédata hebt verwijderd. enige manier omdat om dat te voorkomen is door je data enkel op een 2e harddisk/stick op te slaan en deze na gebruik volledig meermaals formatteren of zelf kapot maken...

Mod-edit
Sorry heren e/o dames,
ik ga deze vraag, althans voorlopig, sluiten om verdere verhitte discussies te voorkomen.

Mvg,
Mik Zjegger
Moderator sectie besturingssystemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan