Vreemde samenstelling woorden niet herkend door spellingscontrole MS Word 2010

• Onderwerp starter Onderwerp starter wDAN
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

wDAN

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2014
Deze woorden zijn volgens de spellingscontrole (nederlands) correct:
schietenzenuwachtig
werpenvreemde
hijaanzijn
hemgeenblik
blikwaardig
wanneerzede
deuropeningstaan
gedachtenop
slechtnieuws
sporendoor
hijtussen
rijendoor
uitzijnop

etc. etc.
Heb ik bepaalde instellingen niet goed staan?
Alvast bedankt!

Het ligt niet aan jouw instellingen want mijn spellingcontrole (die echt wel aan staat) vind ze ook prachtig. Een 'woord' als 'geenblik' wordt dan weer wél fout gevonden, maar hemgeenblik is weer prima. Net als andere samenstellingen overigens. Geen pijl op te trekken dus (bewuste spelfout ;) ). Incompleet woordenboek zullen we het maar op houden. Gek genoeg heeft het tekstkader van FireFox het allemaal wat beter in de gaten; die keurt de woorden genadeloos af :).

Bedankt voor je reactie.

Ik heb een macro geschreven die woorden samenvoegt en controleert op de spelling.
Helaas met de spellingscontrole van Word niet echt nuttig.

Is er een manier om via VBA de array met samengestelde woorden buiten Word om te controleren?
- Dus een andere tool openen en de lijst hierin plakken/wegschrijven en alleen de correct gespelde woorden behouden...

Word gebruikt de standaard Office spell checker die dus ook in de andere applicaties gebruikt wordt. Je kunt de spellchecker wel in VBA aanroepen, maar bijgaand voorbeeld illustreert alleen maar dat alle woorden in de lijst correct zijn.
Code:
Sub Voorbeeldje()
Dim arr() As Variant
Dim i As Integer

arr = Array("schietenzenuwachtig", "werpenvreemde", "hijaanzijn", "hemgeenblik", "blikwaardig", "wanneerzede", _
    "deuropeningstaan", "gedachtenop", "slechtnieuws", "sporendoor", "hijtussen", "rijendoor", "uitzijnop")

For i = LBound(arr) To UBound(arr)
        Debug.Print SpellCheck(CStr(arr(i)))
    Next i
End Sub

Code:
Function SpellCheck(Woord As String) As Boolean
    SpellCheck = Application.CheckSpelling(Woord)
End Function

Dus heel erg veel schiet je er niet mee op. Al kun je wellicht eigen woordenboeken aanroepen in de functie, zoals de Help eigenlijk wel aangeeft:
Expressie.CheckSpelling(Word, CustomDictionary, IgnoreUppercase, MainDictionary, CustomDictionary2, CustomDictionary3, CustomDictionary4, CustomDictionary5, CustomDictionary6, CustomDictionary7, CustomDictionary8, CustomDictionary9, CustomDictionary10)
Maar de MainDictionary die je hiermee aanroept, zal op zijn minst aan de Office standaard moeten voldoen, dus waar je die vandaan moet halen? Geen idee. Ik vermoed eerlijk gezegd ook dat het eerder een taalaanpassing is, gezien voorbeelden die ik heb gevonden die als parameter hier wdFrench en wdGerman hebben.

Tsja... toch jammer.
Mijn macro maakt de set woorden aan en controleert deze met de office spellingscontrole. Vandaar de gevonden lijst met vreemde woorden. Ik kan ze zelf niet verzinnen, haha
De woordenlijst heb ik opgeslagen in een tekstbestand om bv. te openen in notepad++
Notepad++ snapt het beter en geeft aan dat de woorden niet bestaan, maar hoe ik hier automatisch de lijst kan checken om alleen de bestaande over te houden... geen idee.
Bedankt weer voor je reactie.

Is bekend of de spellingscontrole van office 2013 beter is?

Het is op zich niet zo moeilijk om NotePad ++ aan te roepen, dat lukt nog wel vanuit Word. Maar de besturing overnemen, da's een heel ander verhaal. Laat staan hoe je de response weer terug krijgt. En daar zit de moeilijkheid. Ik denk dat je meer kans hebt op een website als vandale.nl, waar je een woord naar toe kunt pushen en de knop Opzoeken ook nog wel kunt triggeren. En bij een woord dat niet wordt gevonden krijg je ook een standaard antwoord retour, en dat kun je ook weer afvangen van een website. Dus misschien moet je in die richting denken.

Wederom bedankt OctaFish!
Maar helaas is mijn kennis mbt VBA niet breed genoeg. Heb dus geen idee hoe dat moet.
Is dit eenvoudig en kan ik een poging wagen met google?
of heb je misschien een voorbeeldje voor me... :o

Ik ben ook niet zo geweldig in het benaderen van websites vanuit VBA. In het Excel forum staan wel een aantal voorbeelden, bijvoorbeeld deze. Dit voorbeeld komt overigens wat meer in de buurt van wat je wilt. Maar zoals je ziet, is het geen makkelijke code, en is de code sterk afhankelijk van hoe de website is gebouwd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan