Vreemde tekens bij starten "dos" programma onder Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob57

Gebruiker
Lid geworden
5 jul 2004
Beste lezers,

Allereerst mijn excuses als deze vraag in het verkeerde sub-forum gesteld wordt, maar ik zag geen andere.

Ik heb een vraag over een DOS programma wat ook (volgens de beschrijving) onder Windows zou moeten werken. Ik kan het programma installeren en ook opstarten. Na het opstarten krijg ik een scherm voor me met allemaal vreemde tekens. Ik kan ook geen printscreen maken, want ik krijg een geheel beeldvullend scherm ook als ik onder eigenschappen voor venster kies.

Eén of twee teksten zijn te lezen, maar de rest is vreemde tekens. Als ik het programma start dan zie ik eerst een venster met daar de vermelding C:\Windows\system32\cmd.exe. Daarna krijg ik een volledig gevuld beeld met vreemde "scramble" tekens.

Ik zou niet weten hoe ik het anders zou moeten omschrijven. Als bijlage stuur ik even de DOS help file mee.

Ik hoop echt dat u (iemand) me uit de brand kan helpen. Ik werk met Windows XP pro, sp2.

Alvast mijn hartelijke dank aan u die willen meedernken.

Rob Hubert

Bijlagen

Waarom zou je geen prt-scr kunnen maken van een beeldvullend scherm? Dan verklein je 'm toch na plakken? Als het onder Windows werkt, kun je een print screen maken. Het is voor mij redelijk luchtfietsen zonder te weten waarover we het hebben.

Met alle respect, maar ik krijg een beeldvullend scherm en wanneer ik op PrintScreen druk dan krijg ik geen opslag mogelijkheid in bijv. PSP.

U heeft het over "Dan verklein je 'm toch na plakken", maar wat kan ik verkleinen als ik zelfs de onderste Windows balk niet heb.

Hoeft toch ook niet. Je hoeft bij de prt-scr toets niets op te slaan. Alleen een progje openen en ctrl-v indrukken.

Wat ik ook probeer ik kan geen ctrl-v doen. Ik PSP is dit inderdaad plakken, maar de regel is wit, er is niets te plakken. Onder eigenschappen heb ik nog wel even gekeken en printscreen staat angevinkt, maar werkt in dit geval niet.

Rob

Plak het met ctrl-v in Word / Powerpoint / Publisher / Wordpad / Paint, whatever.............

Ik heb nu alles geprobeert, maar het enige wat ik zie in Word, Powerpoint of Frontpage zijn schermen die wit zijn??. Als ik in Paint Shop Pro kijk valt er helemaal niets te plakken. Ik zal straks, als mijn vrouw thuis is, even een digitale foto maken. Een andere oplossing weet ik anders ook niet.

Bedankt voor het geduld.

Met excuses dat het lang duurt, maar ik kan nog geen foto nemen van het scherm. Ik stuur wel even een printscreen mee van de eigenschappen van het scherm. Deze staat op venster, maar hij start toch op in een heel "Dos" scherm. Kan ik hier iets aan veranderen?

Bijlagen

• scherm.jpg
    scherm.jpg
    37 KB · Weergaven: 55
Het heeft even geduurd, maar het is me gelukt om er een foto van te maken, Ik hoop dat u er mee uit de voeten kan en hoop tevens dat u (of iemand anders) hier een oplossing voor heeft.

Ik heb de installatie op 3 PC gedaan en alle drie geven hetzelfde beeld.

Met vriendelijke groeten,

Rob

Bijlagen

• beeld3a.jpg
    beeld3a.jpg
    34,6 KB · Weergaven: 67
Helaas is mijn "probleem" nog niet opgelost. Zou iemand hier raad mee weten?

Vriendelijke groeten,

Rob

Heb je ook de compatibiliteit aangepast?
Om wat voor programma gaat het? Naam/fabrikant?

Wat bedoelt u met de compatibiliteit aanpassen? Waar kan ik dit vinden en wat moet ik doen?

Het gaat om een programma dat oude landkaarten van ca 1850 laat zien.

Rob

klik met je rechtermuisknop op je programma en kies eigenschappen.
klik dan op het tabblad compatibiliteit.
vink de compatibiliteitsmodus aan.
en kies hier eens voor de laagste optie...vermoedelijk windows 95 en kijk dan eens hoe het programma opstart.

de naam van het programma is niet bekend?

Dit heb ik gedaan, maar het resultaat is hetzelfde. De naam van het programma is: Historische Gemeente Atlas van Nederland.
Dit programma laat kaarten van plaatsen in Nederland zien uit de periode rond 1870. Het is geen programma wat je vlug zal kopen als je daar geen interesse in hebt. Het programma is uit 1996. Dit staat op de hoes van het doosje:

"Voor het gebruik van deze CD-rom schijf en het programma HGA is minimaal een 286 AT met CD-rom station, een HD met minstens 3 Megabite vrij en een VGA-scherm nodig.
Voor optimaal gebruik wordt een 386 AT of hoger met minstens 4 megabite intern geheugen aangeraden. Als operating system wordt DOS 5.0 of hoger aangeraden."

Zoals je waarschijnlijk wel kunt lezen is het niet een van de jongste programma's, maar voor mij wel.

Rob

Hartelijk dankvoor uw antwoord. Ik heb het programma gedownload en u raad het nooit, het werkt!!!

Ik wil u hartelijk danken voor uw geduld en hulp.

Rob

Nou ik ben blij dat we een oplossing hebben gevonden :D

heel veel plezier verder.
H

Nu het programma het weer doet heb ik inmiddels al vele kaarten kunnen bekijken.

Nogmaals mijn dank:D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan