Vreemde tekens in tekstbestand

Jean053

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
2 dec 2025
Hoihoi.

Ik werk in word en krijg in de tekst lichtgrijze hoekige haakjes open en sluiten (zoals haakje open en sluiten); deze krijg ik niet verwijderd, zelfs niet wanneer ik het gehele tekstgedeelte selecteer en delete.
Hoe kan ik deze wel verwijderen?

Jan Willem.

Kijk of het onderstaande is:
De grijze hoekige haakjes in Word geven bladwijzers aan en kunnen worden verwijderd door ze te verbergen in de Weergaveopties. Ga naar Bestand > Opties > Geavanceerd, scrol naar Documentinhoud weergeven en schakel het selectievakje Bladwijzers weergeven uit.

Had laatst in Word van die lichtgrijze hoekige haakjes die niet weg wilden, zelfs niet na verwijderen van hele zinnen. Dat bleken verborgen veldcodes te zijn die alleen verdwenen toen de weergave-opties voor speciale markeringen werden uitgezet. Tijdens het zoeken naar de oorzaak hielp het om het bestand even buiten Word te openen; via https://pdfguru.com/nl kon ik snel controleren welke elementen echt in de tekst stonden en welke puur opmaak waren. Zo werd duidelijk dat het probleem meestal komt door ingeschakelde veldcode-weergave of een stuk overgenomen opmaak.

Of je doet een Word cursus (ook hier in HelpMij te vinden), dan heb je die extra onzin niet nodig. Deze hele vraag was gewoon standaard basiskennis.

Terug
Bovenaan Onderaan