W.Vista+XP

Status
Niet open voor verdere reacties.

pincopallino

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2008
Berichten
124
Wie kan mij helpen bij dit probleem :
Ik XP op schijf C
ik heb een tweede schijf ingebouwd ( D ) en op deze W.Vista geinstaleerd om ermee te oefenen. Wel nu, de PC start v/a Vista en niet meer van XP. Mijn programma staan op schijf C met XP. Ik kan verder heel weinig.
 
Da's idd. heel vreemd. De volgorde die je hebt toegepast is nl. correct: eerst XP en daarna Vista, juist om gedonder met de boot.ini van XP te voorkomen die je nadien met listige kunstgrepen dan weer moet herstellen.

Trek letterlijk en figuurlijk de stekkers eens uit die Vista schijf en boot eens. Wat doet de machine nu? Als je weer in XP komt, maak dan in de C: de boot.ini eens zichtbaar en plaats de inhoud hier in een volgende bericht.
 
Da's idd. heel vreemd. De volgorde die je hebt toegepast is nl. correct: eerst XP en daarna Vista, juist om gedonder met de boot.ini van XP te voorkomen die je nadien met listige kunstgrepen dan weer moet herstellen.

Trek letterlijk en figuurlijk de stekkers eens uit die Vista schijf en boot eens. Wat doet de machine nu? Als je weer in XP komt, maak dan in de C: de boot.ini eens zichtbaar en plaats de inhoud hier in een volgende bericht.

Het klinkt logisch ook bij mij enkele dagen geleden maar…het resultaat was :
De bios herkende geen hardware meer. De volgende acties verricht nl. de CMOS batterij eruit en na een tijdje terug gezet = niets… dan de jumper op ½ ( aanwijzingen op het moederbord ) = niets… dan maar naar de PC winkel = een kabel was stuk. Ik durf deze actie niet meer te herhalen, en vooral niets in de bios te gaan klooien. Het schijnt programma in de handel te zijn om een bootstart menu’v/a Vista te kunnen bewerkstellen. Wie weet hier meer van?

P.S. met een bootstart menu bedoel ik een keuze tussen XP of Vista bij het starten van de PC.
 
Da's ongeveer wat ik bedoelde toen ik schreef "Goede volgorde". Als je namelijk éérst XP installeert en daarna Vista, dan hoef je geen aparte progjes te gebruiken. Binnen XP wordt dan namelijk in de boot.ini een dualboot aangemaakt, waardoor je bij het opsarten keurig netjes de vraag krijgt voorgelegd of je XP of Vista wil starten (althans een oudere versie van Windows of Windows Vista. Ik had je daarom al om een afdrukje van die boot.ini gevraagd, ik was erg nieuwsgierig hoe die er nú uitziet)

Als je éérst Vista installeert en daarná pas XP, dan komt er gedonder en moet je met behulp van externe software de zaak zodanig rechtbreien dat je als user de keuze krijgt welke je wil starten.

Veel gebruikte tool daarvoor is : Vistabootpr -> Klik
 
Laatst bewerkt:
Da's ongeveer wat ik bedoelde toen ik schreef "Goede volgorde". Als je namelijk éérst XP installeert en daarna Vista, dan hoef je geen aparte progjes te gebruiken. Binnen XP wordt dan namelijk in de boot.ini een dualboot aangemaakt, waardoor je bij het opsarten keurig netjes de vraag krijgt voorgelegd of je XP of Vista wil starten (althans een oudere versie van Windows of Windows Vista. Ik had je daarom al om een afdrukje van die boot.ini gevraagd, ik was erg nieuwsgierig hoe die er nú uitziet)

Als je éérst Vista installeert en daarná pas XP, dan komt er gedonder en moet je met behulp van externe software de zaak zodanig rechtbreien dat je als user de keuze krijgt welke je wil starten.

Veel gebruikte tool daarvoor is : Vistabootpr -> Klik

Alles op een rij:
Mijn PC draaide op XP schijf C.
Ik wou Vista uitproberen dus, een tweede schijf ingebouwd e Vista geïnstalleerd schijf D
Ik had ergens gelezen dat het mogelijk was ( Vista herkend XP en maakt een dualboot.)
In mijn geval dus niet, Vista kon starten maar ik kwam niet meer in XP. 75% van de hardware resp.software waren met Vista niet compatibel. Het programma BCD gebruikt zonder succes . De PC winkel had de oplossing nl: v/a Vista instellen “starten naar overige besturing systeem ) toen staarde de PC helemaal niet meer. ( had ik moeten weten- geldt alleen voor twee systemen op een enkele harddisk ) . Ik heb daarna de bios ingesteld op starten v/a diskdrive en XP opnieuw geïnstalleerd, na 3 dagen werkten alle programma weer.
Ik heb nu een Vista op schijf D waar ik niets aan hebt. Twee uren geleden de bios ingesteld op “starten v/a schijf D “ en je krijgt “missing NTDR “ ( vanwege zie: raad PC winkel denk ik )
Ok en nu de tip van Pasja :
VistaBootPro geïnstalleerd maar bij het openen krijg ik het volgende:

“to run this application,you first must install one of the following version of the framework ..v2.050727 maar als je dit doet krijg je een nieuwe mededeling “ niet compatibel met de huidige versie van framework ( microsoft.NETframework 2.0 beta ) deze dient verwijderd te worden Tja welke probleem ga ik nu tegemoet?!...
 
Al je data veilig stellen (kopieren / branden) en simpelweg alles formatteren en schoon beginnen is denk ik het meest efficiënte om nu te doen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan