W xp opnieuw geinstalleerd maar....

Status
Niet open voor verdere reacties.

duron

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2001
Heb net win xp pro geinstalleerd voorheen W98se.
Ik ben opgestart met cd-rom en daarna XP geinstalleerd, na de voltooing van de installatie blijkt dat hij de programma's die eerst op w98 staan er nog steeds opstaan dus hij heeft niet allas eerst verwijderd moet ik als nog alles opnieuw formateren?

En wat is de juiste wijze om opnieuw te installeren?

ps. bij software geeft hij niks aan?????? helemaal blanko.

Een schone installatie verdient altijd de voorkeur. Als je nog een uurtje hebt, dan 't geheel formateren met een win98se disk (ervan uitgaande dat de schijf nog steeds middels FAT is ingedeeld). Is de schijf NTFS dan eerst met 98sedisk booten en middels Fdisk de non dospartitie verwijderen (non dos partitie is dus de NTFS indeling). Daarna kun je al starten met de XP CD. (zorg ervoor dat in het bios de CD als 1e bootdevice staat genoemd)

Tijdens het installatieproces vraagt XP OF om de '98 cd rom OF om het licentienummer van 98SE (dit te controle of je de originele 98 hebt).

Met een update XP kan je dus ook een schone installatie uitvoeren, mits je de originele 98 cd er maar bij hebt.

Sorry, Ik kon niet wachten en ik heb de computer opnieuw opgestart en de installatie is begonnen, maar ik weet nu niet wat ik nu moet doen?
Hij geeft nu aan:

* Druk op ENTER als u Windows XP op de
geselecteerde partitie wilt installeren.

* Druk op C als u een partitie in niet-gepartioneerde ruimte wilt maken.

* Druk op D als u de geselecteerde partitie wilt verwijderen.
-----------------------------------------------------------------------

C: Partitie 1 (HARDDISK) [FAT32] .......MB vrij < = geselecteerd.

D: Partitie 2 (DATA) [FAT 32] ........MB vrij

advies ?

Opnieuw beginnen (op een geformateerde disk) en XP op een NTFS partitie zetten.

Simpele reden

De reden hiervan is dat de setup van WnXP helaas niet formateerd voor jouw.

grtjs jjw

Setup formatteert wel degelijk! Uiteraard zou ik zeggen, want het zou toch al te gek zijn als dat niet zo zou zijn. Je hebt Fddisk dus absoluut niet nodig. Gewoon die C: partitie selecteren, waarna je een scherm krijgt waarin je moet bevestigen dat je dat inderdaad wilt (C van Continue). Daarna komt het keuzescherm om C: ongewijzigd te laten (dus niet te formatteren) of als FAT of NTFS te formatteren. Je kiest dus een van beide (eventueel Snel als je schijf geen problemen heeft) en moet dit nog bevestigen (met F van Format) waarna Setup de partitie formatteert.
Alternatief is nog altijd de C: partitie te verwijderen en opnieuw aan te maken. Setup kan dan alleen maar verder door te formatteren. Maar de eerste mogelijkheid is de snelste, omdat je dan een volledige format moet uitvoeren.
Zie ook: http://www.blackviper.com/Articles/OS/InstallXPHome/installxphome1.htm

Binary

Zover ik weet krijg je wel de optie om omzetting naar ntfs te doen en dan wordt er geformateerd maar als je ook een format optie kunt aanklikken naar gewoon weer fat systeem heb ik nog iet gezien, vandaar dat ik het zeg.

grtjs jjw

Na alle berichten doorgelezen te hebben, blijf ik toch een beetje vasthouden aan een compleet schone installatie.

Reden ? Er staan nog steeds (oude Windows) bestanden op de C schijf en die kunnen problemen gaan opleveren.

Vergeet overigens niet om onmiddellijk na het booten met de XP cd de vraag die gesteld wordt , te beantwoorden door te kiezen voor de opstart vanaf CD !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Deze vraag komt heel erg vroeg na het booten en staat maar ZEER kort in beeld. (Ik meen mij te herinneren dat je "een" toets moet indrukken om te booten vanaf CD. DOE DAT !!!!) Als je dat namelijk NIET doet, start de PC vanaf je hdd en wordt je never de optie geboden om te formateren.....................

Re: Binary

Geplaatst door jjw
gewoon weer fat systeem heb ik nog niet gezien.

grtjs jjw

De optie om naar FAT te formatteren is alleen beschikbaar als de partitie kleiner is dan 32 Gb. Daarboven wordt uitsluitend NTFS aangeboden. Wel kun je met Fdisk een FAT partitie groter dan 32 Gb aanmaken en daarop installeren. Maar formatteren van zulke partities in WinXP is dus niet mogelijk.

Re: Re: Binary

Geplaatst door Binary

De optie om naar FAT te formatteren is alleen beschikbaar als de partitie kleiner is dan 32 Gb. Daarboven wordt uitsluitend NTFS aangeboden.
Wel kun je met Fdisk een FAT partitie groter dan 32 Gb aanmaken en daarop installeren. Maar formatteren van zulke partities in WinXP is dus niet mogelijk.

is niet waar had 160 gb schijf toen werd het ook gewoon aangeboden

partitie verbouwen

Als de setup inderdaad het oude bestandssysteem omzet naar ntfs, weet men dan zeker dat de schijf ook daadwerkelijk leeg is.
Ik deed ooit een proefje, ik haalde een fat partitie weg met fdisk en maakte hem daarna opnieuw aan, exact dezelfde groote maar formateerde hem niet.
geloof het of niet maar alle bestanden stonden nog op zijn plek.
Ik denk dat mensen het met mij eens zijn, vanuit de oude boeken leerden wij gewoon een schone partitie te maken door eerst fdisk toe te passen en daarna een format en daarna een lekkere schone installatie.
de nieuwe generatie computerfreaks weten vaak niet helemaal de werking van hardware.
Niet bedoeld om mensen aan te vallen hoor.
Ik leerde een hoop jaar geleden anders als dat men nu leert.
Terug gaant naar Duron, als je windows instaleert raad ik aan toch altijd de C: partitie te kiezen, als je kiest voor ntfs dan wordt het allemaal alleen maar een stukje sneller.
grtjs jjw

Re: Re: Re: Binary

Geplaatst door gekky29

is niet waar had 160 gb schijf toen werd het ook gewoon aangeboden

Kan niet, tenzij je een partitie aanmaakt van max. 32 GB. Zie: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;313348

The option to leave the current file system intact is not available if the selected partition is a new partition. The FAT file system options is not available if the selected partition is more than 32 gigabytes (GB). If the partition is larger than 2 GB, Setup uses the FAT32 file system (you must press ENTER to confirm). If the partition is smaller than 2 GB, Setup uses the FAT16 file system.

Laatst bewerkt:
is toch echt zo
mischien te maken dat het xp sp1 is
dat de nieuwe versie van fdisk daar opstaat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan