W10 schoonmaken

Status
Niet open voor verdere reacties.

rob007

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2002
hallo allen,

omdat ik niet zo goed ben met al die software (maar wel graag wil meedoen!)
heb ik nu langzamerhand mijn Windows 10 vervuilt.
nu zou ik graag mijn Windows weer schoon krijgen maar wil niet alles van mijn PC af gooien,
is dit/dat mogelijk?

ik heb er skype op staan en allerlei stukjes software zoals Pronterface(3D printer software)
Veel van die software kan er af maar heb ook schema's en foto's die ik graag behoud.

ik heb CCeaner op mijn PC maar kan daar niet goed mee omgaan.

misschien kan iemand mij (in Jip & Janneke taal!?) vertellen hoe ik het moet aanpakken?
ik heb USB stick, en een USB (losse/externe)schijf en DVD/CD brander en/+ CDBurnerXP software op mijn PCtje.

kan iemand er een verhaaltje van maken? ofwel een beetje vertellen hoe en of wat ik moet/kan doen?

VrGr Rob.

Begin met het Configuratiescherm en ga naar programma's en onderdelen. Zoek daar het programma op WAARVAN JE ZEKER WEET dat je het kwijt wil (SELECTEER GEEN DINGEN WAARVAN DE NAAM JE NIETS ZEGT!!!!) en verwijder het / de programma('s).

Start Ccleaner, kies voor "Analyseren" en daarna voor 'Schoonmaken'.

Laatst bewerkt:
Kijk hier even naar.

hallo allen,

@Senso : idd. een handige link, maar gelet op hetgeen TS in zijn eerste bericht schreef (rood gemaakt door mij in de quote) denk ik dat wanneer TS datgene doet wat in het 3e regeltje van bericht 2 staat, dat meer dan voldoende is.

Want progjes verwijderen en register opschonen zijn zaken die je, zoals TS in het proces zit, gewoon achterwege kunt laten. Register opschoning is sowieso een optie die niet zo gek veel oplevert en progjes verwijderen kun je ook prima binnen Windows zelf (configuratiescherm / programma's en onderdelen).
Zeker gelet op het stukje tekst dat ik rood heb gemaakt, zou je TS mogelijk geen andere 'ingewikkelde' opties aan willen bieden?

Laatst bewerkt:
Zo te lezen kun je je afvragen of er al backups gemaakt zijn.... van alle data?

daarop aanhakend : backup software (welke dan ook) is niet altijd even gemakkelijk in het gebruik. (Wederom even refererend aan hetgeen TS in zijn 1e bericht schrijft).

@Rob007 : er is een optie die vrij simpel is : neem een externe harddisk, hang die aan je machine. Ga naar de Windowsverkenner en kopieer de hele map "Mijn documenten" naar die harddisk. Gebeurt er dan wat waardoor je op de machine alles kwijt zou zijn, dan hang je die externe hdd weer aan je machine en kopieer je selectief de foto's, brieven, muziekbestanden etc. etc. terug naar je computer.

NIET de hele map mijn documenten terugkopiëren, want daar zit nog veel meer in dan alleen je eigen bestanden en dat zou problemen op kunnen gaan leveren.

Bij het advies om de map 'Mijn documenten" te kopiëren heb ik wel de aanname gedaan dat jij brieven, foto's, muziek etc. etc. standaard in die map terecht laat komen, m.a.w. je hebt Windows / Office niet zodanig aangepast dat er andere opslaglokaties zijn benoemd voor je 'eigen' bestanden.

Laatst bewerkt:
hallo allen,

nu zou ik graag mijn Windows weer schoon krijgen maar wil niet alles van mijn PC af gooien,
is dit/dat mogelijk?

ik heb er skype op staan en allerlei stukjes software zoals Pronterface(3D printer software)
Veel van die software kan er af maar heb ook schema's en foto's die ik graag behoud.

misschien kan iemand mij (in Jip & Janneke taal!?) vertellen hoe ik het moet aanpakken?
ik heb USB stick, en een USB (losse/externe)schijf en DVD/CD brander en/+ CDBurnerXP software op mijn PCtje.

kan iemand er een verhaaltje van maken? ofwel een beetje vertellen hoe en of wat ik moet/kan doen?

VrGr Rob.

@Andre@home : lijkt mij.............

@gast0225
Rob007 schreef rood gemaakt in de quote "ik heb CCleaner op mijn PC en kan daar niet zo goed mee omgaan". Dan zou ik persoonlijk meer willen leren van CCleaner en op Google bijvoorbeeld zoeken naar "Cursus CCleaner", maar nog logischer is dat de fabrikant een handleiding heeft. Daarom verwijs ik ook naar de documentatie.

Ik heb niet anders geschreven dan er naar te kijken en dan bedoel als eerste lees meer over CCleaner dan leer je er meer over en begrijpt wellicht meer over hoe een dergelijk programma werkt. Nergens schrijf ik dat je het direct moet proberen/uitvoeren. Jij neemt in tegenstelling wel een risico, want jij zegt analyseren en schoonmaken. Staan de instellingen niet goed, dan ben je wel bijvoorbeeld je wachtwoorden/inloggen kwijt. Nu weet ik ook wel dat de meeste standaard instellingen bij installatie wel redelijk veilig staan.

Registeropschoning heb ik het helemaal niet over gehad. Overigens wordt hiervan het nut in twijfel getrokken en er zijn gevaren aan verbonden.
Zeker gelet op het stukje tekst dat ik rood heb gemaakt, zou je TS mogelijk geen andere 'ingewikkelde' opties aan willen bieden?
Dit begrijp ik niet. Ik bied dus helemaal geen ingewikkelde opties aan. Wel vind ik dat jij met deze tekst een onjuist en negatief beeld geeft van mijn reactie/hulp.

TS heeft vast geen instellingen in Ccleaner veranderd, getuige zijn opmerkingen over het omgaan met Ccleaner. Daaruit volgt:

Cleaner is 100% veilig in zijn analyse en opschoonwerk en
Registeropruiming in Ccleaner is eveneens 100% veilig.

Uit de reactie van TS blijkt dat hij graag een handleiding wil hoe Ccleaner te bedienen (Jip en Janneke), welnu, dat staat in bericht 2 en ik herhaal daarom nog maar een keer:

Start Ccleaner, kies voor "Analyseren" en daarna voor 'Schoonmaken'.

That's it. TS hoeft daarvoor geen handleiding(en) door te lezen.

@Senso : klik nu voor de grap eens op je eigen link en kies voor Ccleaner. Klik door en door en door en dan kan TS in de Engelse taal een onderwerpje openen waaronder wéér een stuk of 8 linkjes zitten / 'moeilijke' verhalen gaan lezen over de werking en het gebruik van Ccleaner. Vind je dat Jip en Janneke? Nee, dus!

Waarmee ik dus idd. zeg dat de link die jij plaatst té veel en té uitgebreide verhalen herbergt, iets waar TS (blijkende zijn 1e bericht) niet echt op wacht.

Voor de gemiddelde user is het openen van Cleaner en kiezen voor analyseren en schoonmaken precies voldoende om aan het doel te beantwoorden : de machine ontdoen van overbodige troep.

Laatst bewerkt:
hallo allen,

is dit/dat mogelijk?

VrGr Rob.

Wat is er dan bevuild?
En is de schijf zo klein dat je vrije ruimte nodig hebt?
Paar bestanden opruimen die niet worden gebruikt met veel schijfruimte is leuk maar zet weinig zoden aan de dijk en het register schoonmaken is sowieso onzin.

Indien je via programma's die wist die je niet nodig hebt zal dat meer schelen.

Via msconfig en opstarten uitvinken buiten de opstartregels voor de drivers en anti virus heb je meer aan, sneller opstarten en meer resources ter beschikking.
https://www.schoonepc.nl/windows10/programmas_uitschakelen_verwijderen.html
Zo ook voor services.
https://www.schoonepc.nl/windows10/windows_services.html

@Senso : kijk eens naar bericht 5 in onderstaand topic. Dát is min of meer waar TS om vroeg / vraagt : een verhaaltje hoe de software van Ccleaner te gebruiken.
Het bericht is al een aantal jaren oud (4 september 2011) dus of de buttons in Ccleaner nog precies hetzelfde heten, heb ik even niet gecheckt, maar het gaat meer om de vraagstelling van TS........

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/652693-vraagje?highlight=handleiding+ccleaner

Laatst bewerkt:
@Andre@home : lijkt mij.............
Het lijkt mij......dat iemand die alleen maar kan uitvoeren wat wij opschrijven in my humble opinion niet geschikt is om dit helaas altijd.......tot een goed einde uit te voeren.

Waarom?

Wel heel simpel: er komen altijd beslismomenten die wij niet kunnen voorzien en waar jij over heen leest omdat het niet in de "regeltjes" stond die in de jip en janneke taal opgeschreven zijn.
Een mogelijk hard, maar wel eerlijk antwoord.

Wat kun je wel doen?
A. Vraag iemand in je omgeving die het samen met jou doet achter jouw pc.
B. Vraag iemand op het forum (die er al lang op zit) die met jou Skyped en met Teamviewer de pc overneemt met jouw toestemming (je moet nl een code en wachtwoord zelf doorgeven anders kan iemand dat uiteraard niet). Ik heb zelf al een aantal gebruikers op die manier onder mijn hoede, geen ruimte meer voor nog iemand helaas.

Succes!

Laatst bewerkt:
Wat ik zal doen,
in de eerste instantie wil ik jullie eerst even bedanken voor het reageren!
ik denk dat ik niet een(1) maar meer van de door jullie gegeven raad zal proberen.
ik ga mijn externe harde schijf op de PC zetten en dan Documenten (deze PC) daarnaartoe kopiëren.
dan toch ga ik CCleaner proberen op te starten met de standaard settings toch?
en ja als het dan toch nog fout gaat hebben we gewoon pech!
ik zal nog heel eventjes wachten met CCleaner of er reacties kommen hier en dan ga ik.....

en beste mensen maak er niet een te groot punt van? (ook naar elkaar niet?)
als het fout gaat geef ik jullie toch wel de schuld! ;-) (grapje lieve mensen!)
ik bedoel mijn leven hangt nu ook weer niet van die PC af.
en ik ben gewoon een beetje dom geweest, ik had die nieuwe SSD schoon moeten houden en
(misschien, als het kan?) had ik de oude schijf er bij moeten houden om mijn rommel er op te zetten.
nu niet gaan denken HOOooowwww hij weet dus wel.... want software matig blijf ik een kneusje
(ik hoor links en rechts wel eens wat, klok,... klepel....)
en jaaa net als bijna iedereen heb ik een Neefje en of een kennisje die alles of laat ik zeggen VEEL meer dan ik weet!
maar das in het (bijna) ergste geval.
(ergste geval: ik heb nog een laptop en anders in het echt ECHT aller aller ergste geval koop ik een nieuwe PC)
maar ja dan ben ik wel het een en ander(software, en of dat ook ijgenlijk nu wel zo erg is...och..) kwijt helaas ;-)

ik heb de laatste tijd VEEEeeellll ergere dingen meegemaakt en dan word je wel wat makkelijker met bijv. die PC.
nogmaals dank jullie wel!
Rob.

Laatst bewerkt:
No problem. Als je Ccleaner even opnieuw download, Klik (de gratis "Free" versie) en je installeert 'm standaard zonder dingen te veranderen (alles accepteren dus) en daarna start je 'm op en doet alleen hetgeen ik in bericht 2 schreef, dan kan er niks mis gaan en zal er ook niks mis gaan.

Ga voordat je Ccleaner opnieuw download wel even naar het
"configuratiescherm" van Windows
en kies daar voor "programma's en onderdelen"
en verwijder de huidige versie van Ccleaner.

Het kan ook anders en sneller, maar dit is mogelijk voor jou de minst ingewikkelde methode.

Laatst bewerkt:
gast0225 en de anderen,

het is allemaal gelukt!
ik denk zal nog even terug kommen om jou/jullie te bedanken,
bij deze dus bedankt!
moest hier en daar wel mijn wachtwoord weer even instellen maar das geen probleem.

gast0225 groetjes uit omg. Rotterdam.
zal nog wel meer van die aparte of rare vraagjes hebben.
Groetjes van hier!
Rob.

Mooi dat alles gelukt is! :thumb:

En als je Ccleaner onverkort zijn werk laat doen, dan moet je idd. bij een fors aantal sites je gebruikersnaam / wachtwoord opnieuw invullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan