Opgelost W11 herstelpunten verwijderen

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

strangerx

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
6 aug 2011
Kan ik zonder problemen oude herstelpunten verwijderen om ruimte op C te maken?

Ik zou de laatste twee iig behouden en de rest verwijderen...

Hoe groot is de schijf dan?
En heb je daar alleen de C:\ op staan naast de systeem partities voor uefi e.d.?

De ruimte voor herstelpunten is gereserveerd door Windows. Jij zal de grootte er van waarschijnlijk moeten verkleinen tot 1Gb. of wat meer. Met het verwijderen van herstelpunten alleen, schiet je niets op. Eén herstelpunt is meestal genoeg. Windows maakt deze voordat die een halfjaarlijkse update doet. Je kan zelf een tool gebruiken voor een schoonmaak en/of backup van het register. Hier in ieder geval aanwijzingen: https://www.partitionwizard.com/resizepartition/system-restore-taking-up-too-much-space.html
Met slaapstand net zo. Ook gereserveerde ruimte en bovendien het virtuele of schijfgeheugen, dat tegenwoordig minder gebruikt wordt. Als je voldoende geheugen hebt dan kan je het waarschijnlijk wel verkleinen en stel dan meteen minimaal zo groot in als maximaal. Slaapstand (en dus ook fast boot) uitschakelen en het bestand doen wissen doe je met de opdracht powercfg.exe /hibernate off

Je moet wel eerst de c-schijf kiezen en dan configureren. 1 GB is veel te weinig. Het is 10% van de grootte van de c-schijf.
Laat altijd de laatste twee herstelpunten staan!
Maak regelmatig zelf een nieuw herstelpunt.

Mijn Windows Onderhoudstaken is een uitstekend hulpmiddel ook voor het beheer van herstelpunten.

Ik gebruik 0% ruimte voor herstelpunten. Dus helemaal niet. Hoef ik daar ook nooit op te letten wat die ruimtevreter doet.
Want elke week een system backup maken vind ik voldoende.
Heeft in het verleden al meerdere keren zijn nut bewezen.
Een systembackup van 125 GB is in 4 minuten (op snelle externe SSD) gemaakt en in pakweg 10 minuten terug gezet.

Ja, die eerste alinea zijn 'foute' opmerkingen/adviezen. Het geeft uitsluitend aan hoe jij werkt. Jij zegt keihard 'dat hoeft niet'. Dat is volstrekt onjuist en zet mensen op het verkeerde been. Herstelpunten hebben wel degelijk een belangrijke functie.
Dan zeg je 'ruimtevreter'. Hoe kom je daarbij?
Gewoon een kwestie van verstandig configureren en regelmatig herstelpunten maken en verwijderen.

Het maken van systeemback-ups is natuurlijk zeer belangrijk. Je kunt alles snel herstellen.
'op snelle externe SSD' en welk type pc (processor)? Waar heb je het dan over? Model, type, snelheid, aansluiting USB? Intern, extern? Ik vind die huidige SSD's bedroevend langzaam. Behalve als je een snelle pc hebt met Samsung 990 Pro SSD.

Een systembackup van 125 GB is in 4 minuten (op snelle externe SSD) gemaakt en in pakweg 10 minuten terug gezet.
Ben benieuwd hoe en wat?

Ik geef toe dat enige uitleg handig zou zijn.

Als backup-tool gebruik ik de betaalde versie van Easeus Todo Backup.
De C-partitie bevat windows 10 met de daarbij relevante software en is een Samsung 990 M.2
De System backup wordt wekelijks gemaakt naar een externe SSD met daarin een Crucial P3 2TB M.2 PCIe in een M.2 behuizing met USB3 aansluiting.
Eens per week wordt een volledige system backup gemaakt.
Er worden 3 laatste versies bewaard (grootvader-vader-zoon systeem)

Mijn gegevens (doc, foto's, muziek, mail, etc) staan in een andere partitie en de games die ik heb hebben ook hun eigen partitie.
Eens per week maak ik een incrementel backup van deze gegevens partitie.

De game-partitie wordt niet gebackuped, daar games opnieuw geinstalleerd kunnen worden en niet echt belangrijk zijn.

Vanzelfsprekend wordt direct na het maken van de backup de externe M.2 verwijderd, omdat anders malware en andere ongewenste zaken er toegang tot zouden hebben en deze backup niet meer geschikt zou zijn voor een restore na een virus besmetting.

Ik heb het maken van een system backup hier nader beschreven:
https://www.sr-pc-hulp.nl/System_backup_maken.pdf

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan