W7 installatie loopt vast bij afronden installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rokil

Gebruiker
Lid geworden
2 apr 2014
Berichten
35
Het gaat om een oude Compaq presario sr1869nl computer voor mijn dochter. Voorheen stond hier uiteraard xp op, maar nu wil ik hem met w7 laten draaien.
Er zitten 2 geheugen modules van 512 mb in en een intel IV 2,93 ghz. Ik heb het de eerste keer geprobeerd vanuit xp en toen liep hij dus vast op het laatste onderdeel 'installatie afronden'. Vervolgens heb ik de harde schijf van 160 gb geformatteerd en vanaf de dvd geprobeerd te installeren met opnieuw dezelfde vastloper. Ik krijg geen blauw scherm of zoiets, maar de computer reageert gewoon nergens meer op. Ook niet na 4 uur laten staan.
Vervolgens heb ik een voor een de geheugen modules verwijderd en een andere, lege, harde schijf erin gezet. Ook dit gaf hetzelfde resultaat. In de bios kan ik nergens ontdekken hoe en of ik de harde schijf naar IDE kan zetten. De computer is helemaal standaard, dus er zit verder geen extra hardware ingebouwd. Ik heb ook weer een keer geprobeerd om xp terug te installeren en dat werkt wel gewoon.
De computer is inmiddels 8 jaar oud, dus redelijk oud, maar we hebben niet de financiële middelen om even een nieuwe pc aan te schaffen. Het vreemde is dat ik voor mijn zoon een nog oudere pc met Pentium 3 2 ghz en slechts 768 mb geheugen wel werkend heb gekregen met windows 7. Dan zou je toch denken dat deze het ook aan zou moeten kunnen?
Ik heb al veel op internet gezocht naar een oplossing (vandaar dat ik heb de geheugens en de harde schijf heb geprobeerd), maar die nog niet gevonden. Wellicht dat er hier iemand een goede oplossing heeft.
Overigens is de windows 7 dvd een niet geheel legale versie, maar als het werkt, ben ik wel van plan de licentie aan te schaffen. Het zou toch zonde zijn als ik die nu had gekocht en het werkt niet.
 
Welkom op Helpmij.nl:thumb:
Ik vermoed, maar kan dit niet met zekerheid zeggen, dat er voor windows 7 toch nog hardware onderdelen incompatible zijn met win 7, zeker gezien de leeftijd van deze pc.
 
Bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens dat het een oude pc betreft, maar is het niet vreemd dat een pc, die ook nog eens 4 jaar ouder is, het wel gewoon doet?
Heb je enig idee welke onderdelen 'te oud' zouden kunnen zijn?
 
Ok, op welke snelheid heb je de DvD gebrand? Mogelijk is de lens van je DvD-speler vies.
 
Ik heb de dvd gebrand op 2.4x. Ik denk niet dat het aan de dvd ligt, want hierna heb ik diezelfde dvd gebruikt op de andere computer om daar weer windows 7 op te zetten. Ik had de harde schijf eruit gehaald om in de Compaq te zetten en zo uit te kunnen sluiten dat het niet aan de harde schijf ligt.
Hierna heb ik windows xp weer een keer op de Compaq gezet, om te kijken of dat nog wel werkte en dat ging goed. Dus neem ik aan dat de lens ook niet vies is.
De gehele windows 7 wordt dus op de juiste manier geïnstalleerd, alleen bij het afronden loopt het vast. Ik heb op de andere pc gekeken en voor dat laatste gedeelte wordt de dvd niet eens meer gebruikt. Hij staat ongeveer een minuut of 5 op 'installatie afronden' en daarna is het over. Op de andere pc is de installatie na die 5 minuten dan zo goed als klaar.
 
Laatst bewerkt:
Geen devices buiten de muis/toetsenbord om in de USB poorten?

Reset de bios alvorens te installeren.
Kijk of in die bios ook bij de SATA controller de optie ahci staat of compatible en gebruik die alvorens te installeren.

Indien de onboard videokaart wordt gebruikt en er is een optie om er een 3e party in te plaatsten en dan wel er eentje hebben liggen, het daarmee proberen.
Of indien er juist een 3e party inzit, die verwijderen en de monitor aan de onboard hangen.

Dat ding blijft nu hangen op het initialiseren van de hardware.
 
De sata controller kon ik, zoals gezegd, niet vinden in de bios. Ik heb de bios wel gereset, maar dat hielp alvast niet.
Uit de andere computer heb ik de grafische kaart gehaald en ik was van plan die in te gaan bouwen. Toen ik de kast opende, kwam ik erachter dat de wireless lan kaart- antenne in de weg zou zitten voor de aansluiting van de monitor. Die kaart heb ik eruit gehaald en bedacht toen dat ik het eerst zo eens zou gaan proberen. Dat was dus de boosdoener, want nu kon ik wel de installatie afronden!
Na het proberen van de pc heb ik de wireless lan kaart weer ingebouwd en toen liep windows weer vast. Windows had wel zelf het stuurprogramma geïnstalleerd, maar daar zat een fout in. Bij de fabrikant heb ik de juiste driver gevonden en deze uiteindelijk kunnen installeren. Alles werkt nu zoals het zou moeten en ik vind hem zeker niet langzamer als met een schone installatie van xp. Even sparen voor wat extra geheugen, zodat ik het kan uitbreiden tot 2gb (nu 1gb), zal waarschijnlijk ook wel wat helpen.
Allen bedankt voor de hulp!!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan