W8 geïnstalleerd in EFI mode?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gast0663

Gebruiker
Lid geworden
13 okt 2011
Hallo,

Ik heb in mijn BIOS, UEFI boot ingeschakeld, en Legacy boot uitgeschakeld, de laptop kwam voorgeïnstalleerd met Windows 8, betekend dit
dat Windows 8 geïnstalleerd is in EFI mode?

Alvast bedankt.

Hoi Stefan,

Ja, dit is nodig om op een GPT gepartitioneerde schijf te installeren ( meer dan 2,2Tb of meer dan 4 partities )
Zie hier een uitleg.

Nee, dat is niet per sé nodig zoals je kunt lezen in dat artikel.
Het is wél nodig als je Ubuntu náást Windows 8 of 7 installeert die UEFI geinstalleerd zijn.

Case when Ubuntu must be installed in EFI mode

Having a PC with EFI firmware does not mean that you need to install Ubuntu in EFI mode. What is important is below:
1.if the other systems (Windows Vista/7/8, GNU/Linux...) of your computer are installed in EFI mode, then you must install Ubuntu in EFI mode too.
2.
if the other systems (Windows, GNU/Linux...) of your computer are installed in Legacy (not-EFI) mode, then you must install Ubuntu in Legacy mode too. Eg if your computer is old (<2010), is 32bits, or was sold with a pre-installed Windows XP.

3.if Ubuntu is the only operating system on your computer, then it does not matter, you can install Ubuntu in EFI mode or not.

Sorry, ik bedoelde als opstarten in EFI, zoals uitgelegd was in paragraaf 2, nodig was bij een dualboot met Windows 8 en Ubuntu. Dus ik moet nu de Ubuntu cd in laptop doen, dan naar bios gaan, en kijken als de CD gaat opstarten in EFI, en als dat zo is, dan gewoon installeren?

Sorry, ik begreep je verkeerd.
Ja, als je een dual boot wil met Windows 8 ( die geïnstalleerd is in UEFI ), zul je Ubuntu óók in UEFI modus op moeten starten.
Dus eerst zorgen dat de laptop vanaf de DVD rom (in UEFI modus) opstart.

Oke, en moet ik in Ubuntu ook nog een EFI partition maken, door bij de installatie voor aangepast te kiezen i.p.v Ubuntu naast Windows 8 installeren? Want ik heb namelijk al een partitie voor Windows 8, een EFI partitie en een recovery partitie.

Ik denk dat je t beste de partitie waar Windows op staat kleiner maakt, want die andere partities, efi, recovery ed. heb je nodig om een evt. herstel te doen.

Dan kun je later, als je Ubuntu installeert gewoon de partitie kiezen die je in Windows hebt vrijgemaakt.

Oke, dan ga ik nu de Windows 8 partitie kleiner maken, dan kan ik van de CD opstarten, en als ik Ubuntu wil installeren, moet ik aangepast kiezen, en dan die vrij ruimte aanklikken, of moet ik daar nog iets mee doen?

Ik weet niet precies hoe het in Ubuntu toe gaat wat partitioneren betreft, maar je kunt idd die partitie kiezen die je hebt vrijgemaakt.
Qua bestandssysteem ed. kan ik je niet mee helpen, dat doet Ubuntu volgens mij zelf, zolang je alleen die vrije ruimte gebruikt zit je goed.

Ik kan bij bootorder van mijn laptop kiezen voor internal cd rom (UEFI), en voor 2x hitachi en dan een heel nummer erachter, bij allebei de opties hetzelfde nummer. Maar achter die Hitachi staat geen UEFI. Dat moet toch, aangezien ik dat in een screenshot zie op die help pagina van Ubuntu.?

Ik kan vanaf de Live CD booten in UEFI mode, dat staat erachter, en zo kan ik Ubuntu in EFI mode installeren, maar mijn harde schijf, die heet hitachi en dan een hele boel nummers en letters, daar zijn 2 dezelfde keuzes van, dus 2x Hitachi en dan al die nummers. Het verschil tussen de 2 keuzes is dat voor de 1e staat ubuntu, en voor de 2e staat Ubuntu (Met hoofdletter). Er staat geen UEFI achter allebei de keuzes. Daar moet dus wel UEFI achter staan toch?

Als je goed leest wat er staat;
Remark: Some BIOSes allow one to set up the boot mode for the optical drive separately from the boot mode for the HDD.
Dus hij merkt de dvd rom aan als UEFI, vanuit de Ubuntu installatie zou je dan gewoon op de vrije partitie moeten kunnen installeren.

Oke, maar de vorige keer deed ik precies hetzelfde, en na de installatie kreeg ik geen grub menu, en startte Ubuntu dus ook niet op, maar Windows. Daarna heb ik weer van de Ubuntu Live CD opgestart, een recommend boot-repair gedaan, daarna wou Ubuntu opstarten, maar bij Windows 8 kreeg ik de fout: invalid efi file path.

Volgens mij moet je dat in het bios weer de instelling terugzetten, dus dat hij van de harde schijf (in UEFI) moet opstarten.

Maar, je begint dit topic met een vraag over of Windows al dan niet in EFI mode is geïnstalleerd, en vervolgens kom je met nog meer vragen waar ik het antwoord niet op weet.
Dan zou je liever een nieuw topic aan moeten maken met vragen over een dual boot in UEFI mode, denk dat je dan wat meer te weten komt.

Oke, nog even over een vorige post, die 2 opties met Hitachi met Ubuntu ervoor, die opties zijn nog van de vorige keer, toen de installatie mislukt was. Als ik die optie selecteer, krijg ik een grub menu, waar ik commando's in kan vullen, start ik opnieuw op zonder naar de boot selection de gaan, start Win8 gewoon op.

In het eerste stukje van die link staat toch duidelijk wat hier te doen, die stappen heb je al genomen, boot repair, heeft blijkbaar niet geholpen...
6.This should fix most boot problems. If this does not fix your boot problems, please run Boot-Repair's "Recommended repair" a 2nd time, and write on a paper the URL (paste.ubuntu.com/XXXXXX/) that will appear. Then reboot the pc.

7.If still not good, please create a new thread in this forum, describing your problem and indicating the URL you wrote in the previous step.

Ik heb zelf geen ervaring met Ubuntu in UEFI, en ik heb al heel wat geleerd door dat artikel door te lezen, en ik kan je echt niet verder helpen,hoe graag ik dat ook wil.
Beter even een nieuw topic aanmaken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan