w98 niet op moderne comp..?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Speedlimit

Verenigingslid
Lid geworden
1 mrt 2004
Heb afgelopen week een poging ondernomen om een multiboot te maken, xp en w98se.
Als eerste natuurlijk w98se installen en na de eerste keer opnieuw opstarten van de comp het volgende probleem, w98se geeft melding dat er onvoldoende geheugen aanwezig is om windows te initialiseren.!
Comp heeft meer dan genoeg geheugen maar het schijnt zo te zijn dat de moderne moederborden en het daarbij horende snelle geheugen niet samen kunnen met w95/w98

Herkent iemand dit of heeft iemand hier misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt

1 chipset software helpt al veel ....
2 alles wat boven 780mb ram ligt = hopeloos voor win 98 ...
3 harddisk partitie groter dan 80GB geeft rommel ...

Chipset opmerking snap ik niet helemaal wat je bedoeld
heb 1500mb ram
partitie is 30 GB

voor elk moederbord zijn er Chipset drivers .. ;die moet je installeren ... de 1500 MB ram zijn wsch de oorzaak dat je win 98 niet start ... kan het namelijk niet uitrekenen ...

Ok, duidelijk, maarre wat kan ik eventueel doen om 98 alsnog te kunnen installen?
Downgraden van de comp is geen optie voor mij.

Start hij ook niet in veilige modus? misschien dat het om het conventionele geheugen gaat, dan kan het zijn dat memory manager niet is geladen, of het is dit probleem.

Schijnt dus wel te kunnen, maar ben bang dat de instellingen ervoor zorgen dat m'n gewone XP (veel) langzamer gaat draaien.

Ik durf het (nog) niet aan:o

In veilige mode gaf het de zelfde foutmelding.

Bedankt voor jullie nuttige info!

Laatst bewerkt:
Als je "MaxPhysPage=30000" in de system.ini zet van 98 in deze sectie "386enh", heeft dat geen invloed op XP.

Nu ik er zo over nadenk naar aanleiding van jullie tips zou het natuurlijk moeten kunnen omdat 98 en XP allebei een eigen Windows map hebben waaruitvandaan ze starten....
Dus als ik multiboot maak hebben ze helemaal niets meer met elkaar van doen denk ik.

Als dat zo is zou ik het toch wel willen gaan proberen.
Welke van de links is de beste en/of makkelijkste manier?
Zelf dacht ik aan de Engelse link van Lange Pier.
Ben morgenavond weer online, ga nu rusten;)

Groet, Speedlimit

Denk dat je ze gewoon kunt combineren met die vcache instelling in de andere link.
En idd, zet ze beide op een eigen partitie.

We zijn nu ruim 2 maanden verder, sorry hoor maar had andere bezigheden, dat ik weer reageer. Ben inmiddels zover dat ik w98se wel in veilige modus kan starten maar nog niet gewoon omdat ie dan blijft hangen in het opstartscherm.
Install staat op een 9GB fat32 partitie op een Sata HD.
Ik heb de Vcache regels en de MaxPhysPage regels toegevoegd aan system.ini en ik heb de comp zover gestript dat ie nog maar 256 RAM heeft, nogmaals dank aan Lange Pier en Serverdude voor de tips.!

Maar zoals jullie uit bovenstaande wel zullen begrijpen moet er nog meer gebeuren om hem goed draaiend te krijgen.
Zelf dacht ik eraan om misschien wat met het virtuele geheugen te gaan sleutelen.
Is dat hetzelfde als het conventionele geheugen?

Alvast weer bedankt voor de reacties, Speedlimit

Laatst bewerkt:
virtuele geheugen : SWP386 of swapfile.sys - op je harde schijf is dus aangemaakt tijdelijke plek om dingen op te slaan op je harddisk (die dus als geheugen wordt gebruikt)
conventioneel geheugen : je 256 Mb

Kijk eens halverwegen deze site, en dan naar die linken die er staan, een prima uitleg en workaround.

Heb het updatepack geinstalled maar helaas zonder resultaat, dit pack schrijft wel de nodige wijzigingen in het system.ini dus dat scheelt al wel weer wat typwerk.
In veilige mode start ie supersnel zonder foutmeldingen op maar als ik hierna normaal start blijft ie weer hangen op het w98se scherm.

Heb ook nog wat in het bios gesnuffeld maar kan niet echt iets vinden wat hiermee te maken zou kunnen hebben.

Zou het kunnen dat m'n MB (foxxon) 98 niet (meer) ondersteunt?

ik hoop dat het nog werkt, de hele procedure ken ik niet meer - Druk op F8 bij het opstarten, kies voor iets dat "bootlog.txt" in de beschrijving heeft staan
start de pc opnieuw op in veilige modus en zorg dat je dat bestandje hier krijgt -
opgelet het kan lang zijn, is misschien een domme driver (video/chipset)

Zie helaas geen bestandje in je bericht serverdude:confused:

Sorry, ik begrijp nu pas wat je bedoelt.

Laatst bewerkt:
De enige chipset waar geen drivers voor zijn, is die van nVidia, de nForce.
Maar zo te zien, niet bij MSI te vinden, heb je een Intel chipset, klopt dat?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan