W98SE opstartprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Theo van Rijen

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2000
De laatste weken komt het geregeld voor dat tijdens het opstarten 'Scandisk' mét oppervlaktecontrole wordt uitgevoerd omdat ik 'zogenaamd' niet correct heb afgesloten.
Nu heb ik één keer die oppervlaktecontrole (er zouden beschadigde sectoren zijn !?) laten doen, maar elke keer ............liever niet. Resultaat van de controle was oké.
Hoe kan ik dit ondervangen c.q. wat kan er aan de hand zijn ?
M'n PC is nog niet zo oud (3 jaar), dus m'n harde schijf zal toch nog wel in orde zijn ?
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Theo

bekend probleem.

heb het ook vaak
gewoon ff onder windows uitgebreide scandisk over je HD gooien, daarna zou je er weer een tijdje vanaf moeten zijn

zo niet, dan kun je via msconfig -> geavvanceerd -> een selectievakje aanzetten zodat scandisk niet meer wordt gerund na verkeerd afsluiten. dat helpt hier geloof ik ook voor

Opgelost!?

Het is, wat mij betreft, niet zozeer een afsluit alswel een opstartprobleem. Eerder vandaag weer gehad.
Update van December 1999 !?
Deze heb ik vast al 'ns eerder geïnstalleerd.
Desondanks, kan het kwaad om deze update nog 'ns te installeren ?
Scandisk uitschakelen na verkeerd afsluiten: is dat zo'n goede oplossing. Dan wordt je dus ook niet meer gewaarschuwd als er echt iets aan de hand is. Een uitgebreide scandisk heb ik al meerdere malen gedaan.
Het duidt dus niet op een hardwareprobleem ?
Er blijft bij mij nog twijfel dus over wat hieraan te doen.
Bedankt.
Theo

Het lijkt me juist wel een afsluitprobleem. Ook als je denkt "goed" te hebben afgesloten. Sluit alle proggies eens af (behalve systray en explorer) en sluit dan af. Kijk dan of het probleem zich nog voordoet.

Groetjes,
Bennie
P.s. scandisk afsluiten lijkt mij géén goed idee.

Bennie
Ik heb alle progs afgesloten en daarna snelkoppeling voor dit pad C:\WINDOWS\RUNDLL32.EXE user,exitwindows gebruikt (staat bij mij in de taakbalk); de PC bleef 'hangen' in het Windowslogo (komt vaker voor), dus PC 'met de hand' (knop uit dus) afgesloten. Daarna bij het opstarten natuurlijk Scandisk, maar nu zonder oppervlaktecontrole, dus we gaan vooruit !?
Rest nog de vraag: kan ik die update nog 'ns installeren ?
Theo

Het opnieuw installeren vann die update lijkt mij niet nodig. Het feit, dat je met de "hand" afsluit, is dus al niet goed ... Kennelijk een programma dat niet goed afsluit, of een driver. Daarom mijn eerdere tip.

Groetjes,
Bennie

Hoe kun je weten welk programma de boosdoener is. Kan Dr. Watson hierbij helpen ? Ik heb dit progje trouwens al 'ns standby gehad, maar daar werd ik niet veel wijzer van.
Kan trouwens ook de kou van de afgelopen weken een rol hebben gespeeld ? De kamer waar m'n PC staat wordt niet altijd verwarmd. De situatie duidde toch op een mogelijk hardware(=disc)probleem ?
Een driverprobleem? Dan moet er toch in Apparaatbeheer een uitroepteken staan ? Niet dus.
Sinds gisteren 'gedraagt' m'n PC zich weer redelijk normaal.
Theo

Welk proggie daarvoor verantwoordelijk is, is niet zomaar te achterhalen, maar meer info daarover vind je hier.

De temperatuur lijkt me geen probleem. Hardware kan een oorzaak zijn (defect geheugen). Ik geloof alsnog dat het een softwarekwestie is.

Driverprobleem? Nee, daarvan hoef je nog geen uitroeptekens e.d. te zien. Kan een outdated versie zijn.

Groetjes,
Bennie

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan