Waar haalt een router het Gateway IP-adres vandaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.

srpchulp

Verenigingslid
Lid geworden
16 jun 2009
Om problemen met router settings op te lossen acht ik het belangrijk om redelijk inzicht te hebben hoe zo'n router nu werkt.
Na het nodige gegoogle heb ik aardig wat informatie verzameld en inmiddels een redelijk inzicht in de werking van een router.

Er is echter één ding dat ik nergens kan vinden en dat is het volgende:
In een router staat een IP-adres aan de gateway gekoppeld. Zo te zien is dat een server die kennelijk voor elke provider een ander IP-adres heeft.

Hoe komt een router nu aan zo'n Gateway-ip-adres?
Gaat dat net zo als bij de uitgifte van DNS-ip-adressen of zo iets? En is er een overzicht van Gateway-servers (a la DNS-servers)?

Er is geen algemeen overzicht van DNS-server en ook niet van Gateway-servers. Per slot is dat een eigen inrichting van de provider, die ze op elk moment weer kunnen/mogen wijzigen.

Het ip-adres van de WAN-poort (=Internet kant) wordt doorgaans dynamisch toegewezen aan de router, net zoals je pc dynamisch een ip-adres krijgt toegewezen door je router. Hetzelfde geldt voor het te gebruiken standaardgateway adres. Het mechanisme daarvoor heet DHCP.

1 Algemeen ding moet je wel weten: Een gateway(-server) moet op hetzelfde netwerk staan als de computers (of routers) die er gebruik van maken. Zie dus dat als je bijv. 192.168.1.33 krijgt toegewezen van je router, dat de standaardgateway óók in datzelfde netwerk staat, namelijk 192.168.1.1
Hetzelfde geldt voor de standaardgateway van je router aan de WAN/Internet kant: De standaardgateway staat in hetzelfde (mini-)netwerkje als het ip-adres dat die van die standaardgateway gebruik wil/moet maken.
Het subnetmasker + ip-adres bepalen hoe groot het (mini-)netwerkje is en welke ip-adressen daar dan in vallen.

Nog even terug naar het voorbeeld: Het 192.168.1.0 netwerk (met subnetmasker 255.255.255.0) is qua grootte 254 ip-adressen (namelijk van 192.168.1.1 t/m 192.168.1.254) en het ip-adres van de standaardgateway (=router =192.168.1.1) valt daar in, anders is er geen netwerkverkeer met andere netwerken (bijv. Internet) mogelijk via die standaardgateway.

Er zijn enkele uitzonderingen m.b.t. dat DNS-servers niet in een lijstje staan: De zogenaamde root-servers moeten (vooraf) bekend zijn, anders is er geen startpunt voor het resolven van hostnamen naar ip-adresssen. De root-servers staan in de DNS-hierarchie helemaal bovenaan en bedienen het startpunt van alle DNS, namelijk het "." Internet-domein. Zie ook hier.

Er zijn nog enkele andere 'vaste' DNS-servers die publiekelijk te gebruiken zijn, maar ook daarvoor geldt dat de eigenaar van die DNS-servers het recht heeft het naar eigen smaak aan te passen. Het gebruik van zo'n publieke DNS-server kan handig zijn als de DNS-server van de provider uit de lucht is of sommige hostnamen niet goed resolvet. Voorbeeld van dergelijke publieke DNS-servers zijn de volgende (van Google): 8.8.8.8 en 8.8.4.4

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Dank manamana, maar deze informatie gaat vooral over hoe op de PC (Windows) de verschillende netwerkzaken geregeld worden, maar helaas niet zo zeer waar de router nu zijn Gateway-ip-adres vandaan haalt.

Zie mijn eerdere posting in deze discussiedraad. :D

Tijs.

dnties, bedankt voor de uitgebreide informatie.
Overigens had ik inmiddels een overzicht van DNS-server ip-adressen gevonden: http://www.dns-overzicht.nl/

Dan toch nog even over de gateway IP-adressen in de router.
Het valt me op dat dat bij XS4ALL een IP-adres is dat erg in de buurt ligt van dat van de DNS server van XS4ALL: 194.109.5.213 voor de gateway-server en 194.109.6.66 en 194.109.9.99 voor de primaire en secondaire DNS servers.

Bij Ziggo daarentegen ligt het weer in de buurt van het aan de klant toegekende externe IP-adres.

Intern, in mijn windows PC is het gateway ip-adrs gelijk aan het ip-adres van de router, maar dat mechanisme snap ik inmiddels.

Een Gateway heeft feitelijk niets met DNS te maken aangezien het uitgegeven word door de DHCP server.
een van de zogenoemde dhcp options (no. 3) is genaamd "router" waarin het Gateway adres word meegegeven aan het apparaat wat de aanvraag doet. Net zoals het IP adres en het Subnetmasker en nog tig andere mogelijke opties. meer info:
RFC2132

in kleine thuis routers is het zo dat het apparaat zowel de router functie als de dhcp functie vervult waardoor dat 1 en dezelfde IP kan zijn. Maar dat is dus niet nodig. in grote netwerk omgevingen zijn er vaak meerdere dhcp servers voor verschillende (geografische) segmenten van het netwerk en het daadwerkelijke bijhouden van de routing tabellen word dan door andere bakken geregeld

Laatst bewerkt:
Heel leuk, dat DNS-lijstje, maar ik schreef al dat de providers (ook die op dat lijstje voorkomen) op elk moment die inrichting kunnen wijzigen.

De providers hebben reeksen publiek Internet ip-adressen die ze mogen gebruiken (=uitdelen aan abonnee's en zelf gebruiken voor hun websites, DNS-servers, mail-servers etc.) Ik denk dat XS4all minder subnetting doet (dus een groter subnet heeft/gebruikt) dan Ziggo.
Anders gesteld: Ziggo komt voort uit een hoop kleinere providers, dus zal Ziggo kleinere netwerkjes aan elkaar knopen (kleinere subnetten), en dus de standaardgateway 'dichter' bij het ip-adres van de eind-abonnee moeten zetten. Tel daarbij dat de grootste provider die is 'opgeslokt' door Ziggo @Home is, die juist inderdaad vooral 'plaatselijke' ip-netwerken had (danwel er voor koos om het er 'plaatselijk' te laten uitzien).

Ik wil hiermee ook maar aangeven dat er technische beperkingen kunnen zijn die gedeeltelijk het gateway ip-adres bepalen (bijv. als er geen groot blok ip-adressen beschikbaar is), maar ook dat de providers (binnen hun blokken ip-adressen) grote vrijheid hebben het naar eigen smaak in te richten.

Tijs.

Laatst bewerkt:
ik snap dat binnen een eigen netwerk domain de router via het DHCP-mechanisme interne IP-adressen uitgeeft. Dat geldt voor alle aangesloten apparaten, maar ook voor de gateway-functie in de router.
Maar dat mechanisme geeft geen extern IP-adres uit van de gateway van de provider waar de router op zijn beurt weer mee praat. Ik vermoed dat dat uitgegeven wordt door de provider en in de router gezet wordt, net zo als de DNS server IP-adressen.

Dat klopt allemaal: Ook de providers hebben DHCP-servers, die publieke ip-adressen uitdelen aan je Internet-router. Was dat nog niet duidelijk, dan?

Dus om het even technisch te zeggen: Een router is bij thuisgebruikers een DHCP-client aan de WAN/Internet kant en tegelijk een DHCP-server aan de LAN-kant.

Tijs.

Het DHCP mechanisme geeft o.a. DNS/IP/SUBNET adressen maar ook de Gateway adressen uit die een client kan gebruiken. dus ja de DHCP van je provider geeft die gegevens aan je router net zoals jou router dat aan jou eigen netwerk doet. dat hoef je niet te vermoeden, dat is zo :)

Dank allen voor de informatie.
Ik denk dat ik nu genoeg weet van dit onderwerp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan