Waar/hoe kan ik mijn defecte computer het beste (laten) repareren/bekijken?

Status
Niet open voor verdere reacties.

edstah

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2013
Hallo,

Ik heb al een hele tijd problemen met mijn PC. Basically freezed ie gewoon randomly. Het gebeurt soms na een paar uur, soms na een half uur, soms na een nacht aan te hebben gestaan met van alles en nog wat draaiend en dat ik er vervolgens weer achter ga zitten en het dan toch gebeurd.

Ik heb al een nieuwe videokaart gekocht omdat ik dacht dat het aan de drivers lag, en een nieuwe en betere voeding. Beiden waren kennelijk niet de oplossing.

Nu heb ik mijn PC naar Alternate teruggestuurd, waar ik de onderdelen van heb gekocht, maar zij hebben niks gevonden. Nu heb ik hem teruggehaald. Alternate zij dat ze allerlei stress tests en combinatietests hadden gedaan en dat ze niks hadden gevonden, maar na hem opnieuw aan te hebben gesloten gebeurde het binnen een paar uur alsnog. Nu denk ik niet dat Alternate me nog verder kan helpen hiermee.

Is er verder nog iets dat ik kan proberen? Alternate zij dat het eventueel aan externe aparatuur kon liggen, maar de enige externe apparaten die ik er aan vast heb zitten zijn een VGA monitor, een muis en een toetsenbord, die allemaal gewoon prima werkten op andere computers. Ik vermoed toch dat het mijn CPU, RAM, moederboord of HDD zou kunnen zijn. Ik heb mijn video kaart getest met Furmark (~15 minuten), CPU met Prime95 (~15 minuten) en RAM met Memtest86+ (1-2 passes). Kan er alsnog iets mis zijn met die onderdelen? Mijn HDD heb ik nog niet getest maar ik weet ook niet wat ik daar voor nodig zou moeten hebben.

Hier zijn mijn specs:
- Windows 7 Home Premium 64-bit SP1
- AMD FX-6300, Vishera 32nm Technology
- 4,00GB Dual-Channel DDR3 @ 799MHz
- MSI 970A-G43 (MS-7693) (CPU 1)
- ASUS GeForce GTX 660 DirectCU II OC Edition (heb ook een Club3D Radeon R7 260X royalKing Vapor)
- 931GB Seagate ST1000DM003-1CH162 ATA Device (SATA)
- HL-DT-ST DVDRAM GH24NSB0 ATA Device
- Realtek High Definition Audio

Als er iemand input heeft hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,
Ed

Laatst bewerkt:
Je gaat het niet leuk vinden, maar één van de (voor leken) meest effectieve methodes om dit soort problemen op te lossen is geduld hebben en bereid zijn tijdelijk 'spartaans' met de machine om te gaan.
Je kunt als leek nu eenmaal niet alle hardware vervangen en / of tijdelijk overzetten in een andere machine.
Als het mijn machine was en ik had, al dan niet tijdelijk ook de beschikking over een laptop waarmee ik online kon gaan en andere 'belangrijke' dingen kan doen die ik normaliter op de desktop zou doen, dan zou ik mijn bestanden overzetten op een extern medium, liefst een externe hdd (foto's, brieven, muziek etc. etc.) en dan de machine compleet voorzien van een nieuwe en verse Windowsinstallatie, inclusief de moederborddrivers.

Vervolgens behalve Windows Office er verder helemaal niets bij op zetten en dan minimaal een paar dagen tot een week kijken wat er gebeurt. Gaat het goed? Dan zat / zit de oorzaak in andere nog niet geïnstalleerde software of, de machine was softwarematig vervuild geraakt door tijdenlang gebruik.
Als de machine goed werkt met Windows, dan één of twee andere belangrijke progjes weer installeren en vervolgens weer een dag of wat testen. Zo ben je na ongeveer een maand terug bij je huidige installatie.

Wat het tooltje betreft om je hdd te testen : ga naar de fabrikant van de hdd en kijk even op hun website. Veelal hebben zij een stukje software om de hdd op 'healthy' te checken.

Laatst bewerkt:
Als hij bij hun geen problemen geeft en bij jou op willekeurige momenten, dan zou er ook nog iets op je lichtnet kunnen zitten zoals een piekspanning of stoorpuls van een zwaar apparaat.
Je zou dan eens kunnen proberen om een ontstoorfilter/overspanningsbeveiliging voor je pc aan te sluiten die zorgen dat dergelijke storing niet door komt. Volgens mij kosten die iets van 1-2 tientjes dus goedkoper te proberen dan je pc weg te brengen.

Je gaat het niet leuk vinden, maar één van de (voor leken) meest effectieve methodes om dit soort problemen op te lossen is geduld hebben en bereid zijn tijdelijk 'spartaans' met de machine om te gaan.
Je kunt als leek nu eenmaal niet alle hardware vervangen en / of tijdelijk overzetten in een andere machine.
Als het mijn machine was en ik had, al dan niet tijdelijk ook de beschikking over een laptop waarmee ik online kon gaan en andere 'belangrijke' dingen kan doen die ik normaliter op de desktop zou doen, dan zou ik mijn bestanden overzetten op een extern medium, liefst een externe hdd (foto's, brieven, muziek etc. etc.) en dan de machine compleet voorzien van een nieuwe en verse Windowsinstallatie, inclusief de moederborddrivers.

Vervolgens behalve Windows Office er verder helemaal niets bij op zetten en dan minimaal een paar dagen tot een week kijken wat er gebeurt. Gaat het goed? Dan zat / zit de oorzaak in andere nog niet geïnstalleerde software of, de machine was softwarematig vervuild geraakt door tijdenlang gebruik.
Als de machine goed werkt met Windows, dan één of twee andere belangrijke progjes weer installeren en vervolgens weer een dag of wat testen. Zo ben je na ongeveer een maand terug bij je huidige installatie.

Wat het tooltje betreft om je hdd te testen : ga naar de fabrikant van de hdd en kijk even op hun website. Veelal hebben zij een stukje software om de hdd op 'healthy' te checken.
Dit heb ik allemaal al gedaan. Sterker nog, ik heb Windows bij het terug krijgen van mijn PC gelijk opnieuw geïnstalleerd, en na een paar uurtjes gebruik met alleen Google Chrome en het kijken van YouTube videos en het luisteren van muziek op Grooveshark was er een freeze.

Ik denk niet dat het aan software zal liggen, ook niet aan hardware. Het zou, zoals buick in het volgende antwoord aangaf, eventueel aan de stroomtoevoer kunnen liggen, omdat Alternate test op perfecte stroomtoevoer en zij geen problemen hebben gevonden, en ik eventueel te weinig stroom ontvang.

Ik zal kijken voor het HDD tooltje op de Seagate website.

Als hij bij hun geen problemen geeft en bij jou op willekeurige momenten, dan zou er ook nog iets op je lichtnet kunnen zitten zoals een piekspanning of stoorpuls van een zwaar apparaat.
Je zou dan eens kunnen proberen om een ontstoorfilter/overspanningsbeveiliging voor je pc aan te sluiten die zorgen dat dergelijke storing niet door komt. Volgens mij kosten die iets van 1-2 tientjes dus goedkoper te proberen dan je pc weg te brengen.
Ik heb echt totaal geen idee wat ik hiervoor nodig heb en hoe dit werkt, maar de mogelijkheid dat het aan mijn stroom ligt lijkt me groot (zie mijn antwoord op gast0225's post). Waar kan ik zo'n ontstoorfilter/overspanningsbeveiliging kopen, en is het aansluiten ingewikkeld?

Ik heb nu een beveiligde stekkerdoos gekocht en daar mijn PC op aangesloten. Vingers gekruisd...

Helaas heeft het probleem zich opnieuw voorgedaan. Heb ik de stekkerdoos verkeerd geplaatst? Ik ging er vanuit dat ik mijn PC direct op de stekkerdoos moet aansluiten. Is dit goed of moet hij direct uit het wandstopcontact komen? Er zit tussen het wandstopcontact namelijk nog een stekkerdoos die onbeveligd is.

Is er verder, als dit niet heeft gewerkt, nog iets dat ik kan proberen?

LETTERLIJK doen wat ik adviseerde en niet gedeeltelijk.
Dus GEEN plugins, GEEN internet, GEEN muziek luisteren, alleen Windows installeren en de moederborddrivers en kijk vooral naar de laatste stuk of wat woorden van de eerste regel in mijn bericht : geduld hebben................

Als leek heb je de keuze uit gissen en gokken, of de langzame methode en die langzame methode staat in mijn allereerste bericht.

Natuurlijk kun je gaan gokken en proberen : geheugen reepje eruit, geheugen omwisselen, ander geheugen, andere videokaart etc. etc. maar da's uiteindelijk véél meer werk.
Simpelweg alleen Windows en de moederborddrivers installeren kost nog geen uur en dan maar testen. Gebeurt er niets, blijft het werken? Dan weet je zo goed als zeker dat het softwarematig was. Gebeurt het dan ook? Dan weet je gelijk al dat het zo goed als zeker aan de hardware ligt.

Laatst bewerkt:
Goed, misschien heb ik niet alles op die manier getest, maar één ding weet ik zeker: het gebeurt hoe dan ook pas als ik de drivers voor mijn video kaart heb geïnstalleerd. Als ik de standard VGA gebruik van mijn video kaarten (bij beide video kaarten die ik gebruik is dit het geval) gebeurt er niks en is mijn systeem stabiel. Er moet dus, zij het hardware of softwarematig, een connectie zijn tussen het extra vermogen dat mijn video kaart mét drivers vereist (ik denk op dit moment eventueel aan een of meerdere contacten op mijn mobo, het PCI-e slot van mijn mobo of eventueel mijn CPU). Het lijkt me uitsluitbaar dat het de drivers of video kaarten zelf zijn, omdat het met beide videokaarten hetzelfde verhaal is. Zelfs een USB boot van Ubuntu werkt stabiel omdat ik de drivers van mijn video kaart er niet op kan gebruiken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Vergeef het mij als ik het nu even niet helemaal meer begrijp.............
1. waarom geef je deze informatie niet gelijk in je eerste bericht (de info dat het probleem zich alléén voordoet als je de drivers van de videokaart installeert?)
2. daarmee heb je toch je probleem gevonden?

Downgrade de videokaartdrivers met 1 of 2 versies en test even.

Nu ik terug kijk heb ik dit inderdaad niet gezegd... Ik zoek al zo lang naar een oplossing dat ik het ben vergeten te melden.

Maar goed, dit kan ik eventueel proberen, maar ik denk niet dat het wat gaat oplossen. Ik heb het namelijk al geprobeerd met mijn AMD video kaart waar het niks uithaalde, maar aan de andere kant was er ook maar een "vorige" driver versie die voor mij werkte op die video kaart (Radeon 260X) en die was ook ontwikkeld voor Vista. Ik kan het proberen met de GeForce GTX 660 die ik er nu in heb zitten. Waarschijnlijk kan ik dan ook meerdere drivers downgraden omdat nVidia's driver support bekend staat als beter. Ik probeer de vorige compatieble versie en de oudste, meest compatiebele versies wel.

Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft zich alsnog weer voorgedaan. PC deed het dagenland prima, vandaag opeens weer kuren; lijkt me toeval want ik gebruikte geen programma's die ik anders niet gebruik. Hoe verder? :P

Ik ben de afgelopen week en een half zoals gast0225 zei heel "spartaans" met mijn PC omgegaan. Heb er eerst een paar dagen met niets alleen maar wat YouTube filmpjes gekeken, vervolgens installeerde ik mijn video kaart drivers, ook verder alleen YouTube gekeken en ging het door. Drivers verwijderd en getest met andere programma's waaronder een Super NES emulator, LibreOffice, Notepad++, etc. en er gebeurde niks. Het gebeurt écht alleen met de video kaart drivers. Ik heb nu dus al twee nieuwe video kaarten getest, dus ik moet toch denken dat het aan het moederboord ofzo moet liggen. Misschien is het onderkoeling ergens? Ik heb alles getempt en gelogt met SpeedFan en er waren geen abnormaal hoge temperaturen bij de freezes...

Ik heb nog verder gezocht naar mogelijke onderdelen die het probleem zouden kunnen zijn en veel mensen hebben gezegd dat mijn moederbord (MSI 970A-G43) slecht gekoeld zou zijn. Ik heb de laatste BIOS geïnstalleerd en ook getempt maar op de fora die ik zag zeiden ze dat de caps overhitten, en die worden niet getempt of gekoeld. Zou ik hier eventueel iets aan kunnen doen of het moederbord vervangen?

Ben ik iets vergeten te doen? Ik heb ook RAM kits gewisseld en in de zwarte en blauwe sockets gewisseld en met en zonder disc drive geprobeerd.

Goedemorgen,

Meld even de hardware en merk en type voeding misschien levert dat nog wat ideeën op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan