• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

WAAR of ONWAAR op basis van 2 waarden op dezelfde rij

• Onderwerp starter Onderwerp starter Gotty
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Gotty

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2004
Goedenavond,

Ik ben (nog steeds) bezig met een bestand om onder andere vrij gemakkelijk een boodschappenlijstje te genereren zodat alle producten in het boodschappenlijstje staan in de volgorde waarin ik ze tegen kom in de winkel.

Door de producten te kiezen die ik per maaltijd gebruik komt er een totale hoeveelheid (in gram) producten uit die ik moet kopen. Het getal voor de winkelnaam is om te kunnen sorteren op winkel, en wat achter de winkel staat is voor de volgorde van pakken in de winkel, dus deze staan er niet voor niets. De koophoeveelheid is in het echte bestand ook een formule, een veel grotere, daarom heb ik dat hier ook zo gemaakt. Het voedingsschema staat op andere tabbladen, maar voor de beeldvorming heb ik het zo gedaan.

Áls ik naar de visboer ga wil ik graag een reminder maken dat ik een viltstift meeneem om op het pakpapier te (laten) schrijven wat voor vis het is. Dat kan ik doen met de hulptabellen rechts van de tabel, maar het gaat in werkelijkheid om een lijst van 300 artikelen die ik nog wil kunnen uitbreiden, en het bestand is al behoorlijk groot. Daarom ben ik op zoek naar een alternatief die bestaat uit 1 formule, ik ben de hele middag aan het prutsen geweest met somproduct en heb het gevoel dat het daarmee moet lukken, want als in kolom B “visboer” voorkomt, en de koophoeveelheid op dezelfde rij is meer dan nul, dan is de uikomt WAAR en kan ik met een als-formule kiezen voor “viltstift meenemen” maar wat is dan de juiste formule.

Het mooiste zou ik het vinden als de formule kijkt naar “visboer” en niet naar “05 visboer” als het getal links van “visboer” nog eens wijzigt hoef ik namelijk de formule niet te wijzigen.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

Bijlagen

Zoek je zoiets? Voor K2:
Code:
=ALS(SOMPRODUCT((ISGETAL(VIND.SPEC("visboer";$B$4:$B$12)))*($E$4:$I$12>0));"Viltstift meenemen";"")

Laatst bewerkt:
Hoi AlexCEL,

Je hebt me enorm goed geholpen waarvoor dank! Zodat dit topic als naslagwerk gebruikt kan worden zal ik wat uitleggen:

Vlak voor je aanpassing droeg je een oplossing aan, die heb ik als volgt aangepast:

Code:
=EN(ISGETAL(VIND.SPEC("visboer";B4));SOM(D4)>0)
Het ging namelijk om kolom D, en niet E4:I12. Het voedingsschema staat op meerdere tabbladen en is veel groter dan hier waardoor het is geen doen om daar een bereik van te maken, in de huidige situatie is D4>0 altijd WAAR, (ook als ik voor de vis geen hoeveelheid invoer) omdat er een formule in staat, dus daarom heb ik er SOM() omheen gezet. Deze oplossing staat in kolom K

Toen kreeg ik een mail dat er weer was geantwoord in het topic en na het verversen van de pagina zag ik jouw somproduct oplossing:

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((ISGETAL(VIND.SPEC("visboer";$B$4:$B$12)))*($E$4:$I$12>0));"Viltstift meenemen";"")

ook hier gaat het weer om kolom B & D. Maar $D$4:$D$12>0 Is altijd WAAR vanwege de formule. Na wat prutsen kwam ik tot:

Code:
=ALS(SOMPRODUCT((ISGETAL(VIND.SPEC("visboer";$B$4:$B$12)))*(ISGETAL($D$4:$D$12)));"Viltstift meenemen";"")

Als ik nu willekeurig getallen toevoeg aan het voedingsschema en deze willekeurig weer verwijder, en het verwijderen en toevoegen ook in willekeurige volgorde doe dan staat er in M3 constant wat er moet staan. Of ik moet wel een heel unieke situatie over het hoofd zien, dus mijn weekend kan niet meer stuk. Nogmaals bedank AlexCel!

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Had inderdaad aanpassing gedaan. De eerste was voor toepassing in de hulpkolom, maar later realiseerde ik me dat je maar 1 formule zocht. Vandaar...

Mooi dat je er verder zelf uitgekomen bent. :thumb:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan