Waar op letten bij keuze laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

charl777

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2009
Mijn oude laptop is aan vervanging toe vrees ik. Echt veel budget heb ik niet voor een nieuwe. Maarja, heb er toch 1 nodig. Welke raden jullie me aan? Ik zie in krantjes aanbiedingen staan van 600, maar volgens mij voldoen die niet aan mijn eisen. Ohja een Acer wil ik niet.

Ik wil een snelle laptop met beeldscherm van 15 -17 inch. Liefst het grootste, maar misschien hoeft dat niet perse.
Een snelle processor die veel dingen tegelijk kan. Zoals fotobewerking, films kijken, downloaden, muziek luisteren, internet, werken met zware bestanden. Welke processor moet ik dan hebben? i5 of i7? En wat daar tussenin zit? Ik weet niet zo goed waar ik dan op moet letten.

Ik speel geen spelletjes, maar omdat ik veel foto's bewerk, wel een mooi scherp beeld.

Het wordt geen laptop om overal mee naar toe te nemen. Maar zo af en toe gebeurt dat wel, dus een vaste pc kan niet.

Wie heeft er tips?

Ik heb nu een Sony Vaio wat goed bevallen is, maar als ik kijk wat ze nu hebben, lijkt me dat vrij duur?

vraag: waarom geen acer?
puntje: een laptop is eigenlijk niet bedoeld om foto's en video's te bewerken. Persoonlijk zou ik daarvoor een desktop kopen.
hier staat er vast wel eentje tussen.

Ik heb slechte ervaringen met Acer.

Voor een desktop heb ik geen ruimte, plus die kan ik niet makkelijk meenemen, dus het moet echt een laptop worden. Videobewerking doe ik verder niet aan, wel fotobewerking.

Ik zie heel wat laptops staan, maar echt verder kijken dan naar een i5 of i7 en minimaal 4GB ram kom ik niet.. Dus vandaar mijn vragen.

Kijk verder wat voor videocontroler erin zit.
Ik zou kiezen voor Nvidia en dan wel met eigen video geheugen.
Dus niet gedeeld werkgeheugen.

gefilterd op i5/i7, blijven er 9 over: klik
je moet zelf maar uitzoeken welke je neemt. ik denk wel, dat hier misschien nog iemand anders nodig is om je te helpen kiezen.

computerhandelaren verdienen over het algemeen het meest op minder goede en dus "goedkopere" laptops en pc's. je kunt dus heel algemeen stellen dat hoe duurder de laptop is die je zoekt, des te goedkoper je relatief gezien uit bent (tenzij er technologiekosten inbegrepen zijn uiteraard maar over zulke nieuwe laptops praten we hier niet..)

bij het zoeken naar een geschikte laptop stel ik mij zelf dan ook nooit de vraag wat ik nodig heb, maar waar vind ik het meest voor het minst. Op deze manier krijg je waardevaster en kwalitatief beter spul binnen.

voor jou is dus eigenlijk maar een ding belangrijk, hoeveel wil je maximaal uitgeven? Met dit bedrag in ons achterhoofd kunnen we voor je gaan zoeken naar de allerbeste deal. Wees afwachtend met de aankoop!

Om het in perspectief voor je te kunnen brengen zou ik ook willen vragen welke specificaties je Sony Vaio heeft. Aan de hand daarvan kunnen we bekijken welke verschillen je zult ondervinden bij de aankoop van een nieuwe laptop.

Dingen waar je op kunt letten zijn het werkgeheugen, de videokaart, kloksnelheid, RPM, cache etc.

Op eerste gezicht zal een dual core voor je eisen voldoende zijn, maar verwacht geen snelheidsspektakel, voor 620 heb je een degelijke Sony Vaio dual core pc met gemiddelde specificaties. Er even van uitgaande dat 600 voor jou het maximum is zou ik geen Sony Vaio kopen, gezien er voor dit bedrag ook core 2 duo's+ aangeboden worden en dat is waar het voor jou interessant begint te worden.

Waar je ook nog aan kunt denken is het gebruik met randapparatuur, wil je HDMI aansluiting? Of wil je dat je laptopscherm HD support? ...

Let goed op de videokaart, vaak worden de mooiste laptops aangeboden met de leukste processoren om vervolgens dat alles teniet te doen met een crappy videokaart.

Bij veel filialen kun je gemakkelijk op laptops afdingen, dus mocht je de service van een winkel belangrijk vinden, zorg dan dat je hier gebruik van maakt. Bij Media Markt ligt dit vaak op 10% van de winkelprijs (vervolgens proberen ze een verzekering te verkopen, dit "heft" die korting weer op), bij Scheer en Foppen gebruiken ze drie verschillende tarieven, afhankelijk van het laatste nummer van het nummer wat aangegeven staat op het prijskaartje, zo werkt het bij meerdere filialen, dus altijd doen!

Bedankt voor jullie tips. Dat van die videokaart wist ik dus niet.
Ik had zelf ook gefilterd op i5 en i7, maar verder kwam ik niet ;-) Nvidea is dus goed. Is dat de enige of zijn er meer?

Maximaal wil ik 900 euro uitgeven ongeveer, maar eigenlijk vind ik dat al veel te veel. Dat wil ik wel heel erg goed kunnen mekren t.o.v. goedkopere laptops. Voor nu is dit boven mijn budget, maar ik was van plan om over een half jaartje dit eraan uit te geven. Dus tja. de vraag is dan, kies ik voor 1 van 600,- of toch een duurdere waar ik hopelijk ook langer mee kan.
Mijn sony Vaio van nu is wel echt op, maar heft het altijd prima en zonder problemen gedaan. Had veel data op dvd's staan. probleem was het RAM geheugen de laatste tijd. Wilde er geheugen bijplaatsen maar dat kon al niet meer, had ik eerder moeten doen.
Maar 7 jaar met een laptop zeer intensief gebruik zonder problemen is toch netjes.
De specificaties van mijn huidige laptop zijn:

Moederbord : Sony Corporation Q-Project
Chipset : ATI RS200/RS200M
Processor : Intel Pentium 4 532 3.06GHz
RAMGeheugen : 512MB
Videokaart : ATI Mobility Radeon 9200
Harde Schijf : 60GB
DVD-Rom Station : SONY DVD RW DW-D56A
Besturingssysteem:: Microsoft Windows XP Home Editie Versie 2002 Service Pack 3 (32-bit)

HDMI aansluiting weet ik nog niet waar ik dat voor nodig heb. ik denk dat het handig is met het oog op de toekomst? laptop op tv enzo?

Mijn voorkeur gaat uit naar kopen in een winkel. de service, dingen vragen, prijs, snelheid van het product in handen hebben, etc. maar als dit in de prijs veel scheelt, tja dan gooi ik deze principes snel overboord ;-)

Edit: Ik lees steeds over SSD schijf. Waarom is dat beter?? Alleen het geluid? ik neem aan dat er meer voordelen zijn?

Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Als je over een half jaar gaat kopen heeft het volgens mij weinig nut om te kijken aangezien er over een half jaar andere types en prijzen zullen zijn;)

SSD is in feite de opvolger van de harde schijf, omdat er geen bewegende onderdelen meer gebruikt worden is de kans op mechanische fouten nihil en werkt deze vele malen sneller. Je moet het zien als een cd'tje die rond draait, oude harde schrijven moeten eerst naar de juiste positie en kunnen dan de data aflezen, SSD's kunnen alle data even snel lezen. SSD's zou je kortgezegd nog is van de trap kunnen laten vallen en oude harde schijven niet, ook zijn ze veel sneller en maken minder geluid.

Als ik jou was zou ik een half jaar de tijd nemen om een laptop te zoeken rond 800 euro. Als je er binnen een half jaar niet uit bent schroef je je budget op naar 900.

Voor deze prijs zou ik echter veel verwachten. Vanaf 800 euro praat je namelijk over de volgende klasse laptops, minimale vereisten die ik persoonlijk zou stellen zijn dan:

i5 processor met 6GB werkgeheugen Windows 7 Ultimate 64 BIT + Zeer goede videokaart
(64 bit zorgt er onder andere voor dat alles boven ~2.77GB RAM gelezen kan worden)

Ik kan wel zeggen dat dit of dat een goede videokaart is maar dan zou deze post erg lang worden. Het beste vergelijk je eerst de andere specificaties, van wat er overblijft kun je de videokaart onderzoeken.

Bedankt voor de uitleg over SSD. Het is mij helemaal duidelijk!

Ik wil niet over een half jaartje een laptop kopen, dat was in eerste instantie ongeveer de bedoeling. Nu is mijn huidige ermee gestopt, dus nu moet ik wel.

Ook duidelijk waar ik op moet letten en welke vereisten. Een i7 krijg ik er dus nog niet voor? Ik ga eens rondsnuffelen op de diverse vergelijkingssites wat er te koop is. En dat van die 64 bit, daar ga ik ook op letten.

Hoi,

Ik weet niet of hij binnen je budget past maar misschien is dit wat voor je is volgens mij zeker geschikt voor jou doeleinden.
Is wat duurder aangezien er een betere videokaart in zit als eerder gemelde notebooks wat voor je foto bewerking alleen maar te goede komt

Laatst bewerkt:
Deze past binnen het budget en vind ik op zich ook wel wat.
maar het RAM geheugen is maar 4 GB. moet ik dan niet gaan voor 6GB. En de processor is dat wel snel? Mijn ouders hebben een laptop ook met i5, 4 GB, maar ik vind hem nog niet zo snel als ik veel dingen tegelijk doe..

Ohja dat SSD. Dat zit niet op alle niuewe laptops? moet ik daar dan niet voor kiezen?
En ik las over Sandy Bridge?

Zag in een krantje van vorige week een aanbieding die me wel leek bij de Mediamarkt, Asus met sandy bridge, maar deze was uitverkocht.

Ohja ik vind een goed scherm ook belangrijk. dat had ik nu ook met de sony vaio, ik wil zeker evengoed. Want de laptop van mijn ouders heeft een beduidend minder scherm en klein 15,4. Maar misschien ligt dat ook aan de resolutie.

Laatst bewerkt:
Dankjewel. Die lijkt me ook wel wat. maar ik had ook als tip gekregen hier op t forum, maar ook bij iemand uit mijn omgeving, dat je ik bij besturing voor windows 7 64 bit moest gaan ivm snelheid. is dat deze ook? Staat er niet bij namelijk.

Bij de harddisk staat ook 5400 rpm. Is dat genoeg? moet ik niet voor 7200 gaan?

USB 2.0 las ik. Nieuwer is toch USB 3.0? Dat zit op die van mijn ouders.

Ohja en qua schermresolutie en scherpheid, waar meot ik dan op letten?? Want bij mijn oude sony vaio is dat wel 10 x beter dan bij de nieuwe van mijn ouders.. Tja maar op welke specs moet ik dan letten??

@MOdag, bedoelde je met die latop is een goede, die uit de link van Modag hierboven of die van de mediamarkt die in de aanbieding was voor 995,-?? Allebei Asus.
En die jij tipt ook. voor mij lijken ze allemaal op elkaar,m ik weet de verschillen niet zo..

(ik denk dat je @marcell96 bedoelt?)
die van montag is een goeie,
alleen als je liever een groter schern wil zou ik voor die ene in mijn Edit gaan

Laatst bewerkt:
bijna alle laptops krijg je nu met een 64 bits OS,
usb 3.0 is inderdaad nieuwer en sneller alleen dat zit alleen in de nieuwste laptops,
en je usb stick, kabel, cardreader,etc. die moeten dan ook allemaal USB 3.0 hebben anders is het niet sneller

Dankjewel voor de uitleg over USB.

64 bits ben ik nu over gerustgesteld ;-)

En je zegt van die USB dat zit alleen in de nieuwste laptops. maar die zoek ik toch ook. lijkt me dat je voor 900 euro toch wel aardig iets moet kunnen kopen? Die ik had gezien was 1000, eigenlijk iets boven budget, maar goed zou nog kunnen.
Maar daar moet dit toch allemaal wel op zitten?
Cardreader kan USB 3.0 aan ja. Stick weet ik niet, zal wel niet. Externe harddisk moet ik ook nog kopen, dan wil ik ook meteen voor de 3.0 gaan. Als dat nieuwer en sneller is..

Goedemorgen

Volgens mij Was de aanbieding bij Mediamarkt een Asus Met tweede generatie I7 met Nvidea 540 videokaart als ik het goed heb Dan heb je zeker een prima notebook met usb 3.

Klopt het is een Asus N53sv
G7-2630QM, 2,0GHz
Nvidea Geforce Optimus 540M
HD scherm full, maar wel kleiner 15,6
640gb en 6gb intern geheugen

Leek mij mooi ding voor die prijs toch?
Voor zover ik kan zien zit er alles op wat ik wil. Wel iets duurder, maar bij de andere laptops zit dit er niet allemaal op.

Ik weet niet wat de prijs nu is, aanbieding was vorige week..

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan