Waar op letten bij kopen videokaart

• Onderwerp starter Onderwerp starter RnB
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

RnB

Gebruiker
Lid geworden
21 sep 2006
Hallo,

Ik ben binnenkort van plan om een nieuwe videokaart te gaan kopen.
De laatste tijd heb ik al een beetje research gedaan naar dingen die je moet weten wanneer je een videokaart koopt.
Ik ben bus-type tegengekomen, nou dat ken ik wel, hoeveelheid geheugen, enz, enz.
Nu heb ik ook gezien dat je rekening moet houden met het type voeding die je hebt, en dan bedoel ik niet het aantal Watt,
maar het aantal Ampére op je 12v lijn of zoiets.
Kan iemand mij daar iets meer over vertellen? Bijvoorbeeld hoe ik weet dat mij voeding die kaart aankan (los van het aantal watt?).

Bij voorbaat dank,
Ruben Kooijman.

Ga er in principe maar van uit dat elke moderne videokaart goed draait met een A-klasse voeding van teminste 450W.
Wanneer je een A-klasse koopt, weet je zeker dat ampere en stabiliteit in principe voldoende zijn

Precies, ik weet dus niet of ik een A-klasse voeding heb (weet bijna wel zeker van niet).
En als ik op de sticker kijk staat er in het groot "ISO" op, en daar kan google ook niks mee.
Ik wil heel graag zeker weten of mijn voeding goed genoeg is voor ik die kaart koop!

Laatst bewerkt:
Nou eerlijk gezegd let ik nooit zo op de voeding die ik heb, ik heb tot 2x toe een nieuwe videokaart gekocht (zelfde PC), en ik heb nooit problemen gehad (eerlijk gezegd heb ik er dus ook geen verstand van.)

maar volgens mij moet je alleen rekening houden daarmee als je een extreme videokaart koopt, die echt meer stroom nodig heeft (bijv. voor een grote koeler die erop zit, ik noem maar wat)

Ik let altijd op, natuurlijk de naam :)(7600 GS is natuurlijk beter dan de 7300 GS), het aantal MB geheugen, (128 MB DDR2 of 256 MB DDR3, hoe meer hoe beter natuurlijk)
de Geheugenklok snelheid, de RAMDAC snelheid, wat voor uitgangen het heeft (DVI of VGA), of het een koeler erop heeft zitten of dat het geen koeling nodig heeft, of het 1 slot of 2 slots inneemt.

Laatst bewerkt:
Wat staat er vgerder allemaal precies op de sticker van die voeding, want ik weet bijna zeker dat eer meer staat dan alleen maar ÏSO"..

Wellicht een nummer, afkorting oid?

Wat voor PC heb je, een samengestelde of een merk zoals b.v. Packard Bell, HP, Acer o.i.d.

En geef ook je verdere specificaties eens, zoals welk moederbord, wat voor processor en welk en hoeveel geheugen.

Weet je dat allemaal niet, download dan even het programma PC Wizard en in stalleer het, dan kom je alles precies te weten!

http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Laatst bewerkt:
Het is een zelf samengestelde:

Moederbord: ECS Elitegroup KV2 Lite
Processor: AMD Athlon 64 3000+ @ 1,8 Ghz
Geheugen: 1024 Mb RAM (merk weet ik niet, maar volgens mij geen A-merk)
HardDisk: Matrox 80 Gb
Voeding: ISO(?) 500 Watt

Sticker op voeding:

ISO Switching Power Supply
Moder Nr. ISO-500PP12
AC Input: 230V,5A,47-63Hz
DC Outputs: (een hele lange lijst, even geen zin om het over te typen, zeg maar wanneer nodig :p)
Max Output power: 500 Watt

Laatst bewerkt:
Qua wattage zal die voeding geen probleem opleveren, alleen of alles stabile genoeg is wat spanning betreft zal in de praktijk moeten blijken!

ik heb de post aangepast, ik heb nu ook de sticker op de voeding erbij gezet.

is er nog iemand die mij kan helpen a.u.b.?

je zei dat ik dan maar moest kijken of hij stabiel genoeg is, maar ik wil juist niks aan het toeval over laten.

Tsja,

Maar ik zou een 500W voeding die wel eens genoeg zou kunnen zijn toch niet zommaar vervangen alleen maar "voor het geval dat".
Ik zou hewoon de kaart kopen die je hebben wil en kijken of de voeding het allemaal trekt.
Gaat het goed ben je klaar, gaat het niet goed kan je altijd nog een andere voeding kopen toch?

ja das waar, maar dan moet ik wel weten wat voor eentje. En het geld groeit me niet op mijn rug :p

Daarom kun het het het beste eerst maar uitproberen, dat kost helemaal niets!!!

maar als ik hem via internet koop (wat ik ook van plan ben) is het vaak een heel gedoe om je geld terug te krijgen als je hem al geprobeerd hebt.

Ik begrijp je niet echt, wat ik voorstel is:

Koop de videokaart die je hebben wilt
Bouw hem in je PC met de bestaande voeding en kijk of het werkt
Werkt het? Alles in orde!
Werkt het niet? Koop een nieuwe voeding!

Ja ok, ik snap het. als hij niet werk hoor je het misschien nog wel.
Voor nu: bedankt in ieder geval. :thumb:

wacht, ik heb toch nog één klein vraagje, hoe weet ik of mijn voeding nog een aansluiting over heeft voor mijn kaart?

Ik weet niet wat voor videokaart jij wil kopen, maar een normale videokaart heeft geen snoer nodig die van je voeding komt, dit gaat denk ik allemaal via het slot.

De afgelopen 3 videokaarten die ik heb gehad hadden dit in ieder geval Niet.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan