Waar op te letten bij het kopen van een videokaart?

Status
Niet open voor verdere reacties.

duhastmich17

Gebruiker
Lid geworden
5 nov 2002
Berichten
177
Zo langzamerhand is het eens tijd voor een nieuwe videokaart. Mijn Geforce 2 MX kan het geweld van de hedendaagse games niet meer zo lekker aan.

Nu is alleen mijn vraag, waar moet ik nou specifiek opletten bij de aanschaf van een nieuw kaartje? Als ik bijvoorbeeld op de snelheid moet letten, hoeveel is dan aan te bevelen?, etc.

Waar ik zeker even opheldering over wil weten is, of de kaart wel op mijn moederbord past. Nu willen jullie natuurlijk weten wat voor moederbord ik heb maar, dat zal ik even op moeten zoeken want, dat weet ik 1, 2, 3 niet uit mijn hoofd. Ik had ergens eens iets gehoord dat niet elke kaart elk moederbord ondersteund.

Na een beetje zoeken, kwam ik zelf deze kaart tegen en ik dacht dat dit wel iets kon zijn en, wat ook wel betaalbaar is. Wat denken jullie hier van?

Sapphire Radeon 9600 XT 256mb
Aansluitingen
D-sub, DVI en S-video

Fabrikant
Sapphire

GPU
ATI RADEON 9600 XT

Specificaties
500MHz core / 600MHz RAM clocks, 4 Rendering Pipelines, Full DirectX 9 & OpenGL, AGP 8x, HYDRAVISION

Videogeheugen
256 MB DDR Video Memory 128Bit DDR

Prijs 189 Euro.


Ik ga het kaartje dus voornamelijk voor de wat zwaardere games gebruiken zoals UT 2004, Half Life 2, Far Cry en Doom 3.

Alvast bedankt
thumb-up.gif
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Lijkt mij wel een mooi kaartje met een mooi prijsje en trouwens Far Cry is niet zo'n zwaar spel draait ook soepel op mijn p3 500 512mb met een Point-of-view FX5200 128 mb:p
 
Welke moederbord heb je nu??
Die nieuwe videokaart heeft een sleuf van AGP8x nodig.
Met je oude moederbord waarschijnlijk AGP2x??? of 4x; het kan wel; maar dan gaat het niet zo supersnel.
 
als hij dit (UT 2004, Half Life 2) wil gaan draaien lijkt het mij geen langzame pc en boven p4/amd 1.5 gig hebben ze al 8x agp volgensmij.
 
Dat denk je zelf, die duhastmich17 moet zelf zijn moederbord kijken!!! Die AGP8x is niet zo lang geleden ingevoerd; dus.. voor alle zekerheid even kijken!:8-0:
 
Geplaatst door Easy
Hallo,

Lijkt mij wel een mooi kaartje met een mooi prijsje en trouwens Far Cry is niet zo'n zwaar spel draait ook soepel op mijn p3 500 512mb met een Point-of-view FX5200 128 mb:p

Maar als ik nou zo'n kaartje koop van 8x AGP en ik kan bijvoorbeeld maar 2x of 4x keer aan, hoeveel performance verschil zit er dan in? Heb ik er dan wel wat aan?
 
Ik weet 100% niet zeker, maar met AGP4x; dan werkt het voor de helft. En AGP2x; dan werkt het 1/4 deel van die snelheid. Ik zeg dat met nadruk dat ik niet 100% weet. Misschien weet iemand anders hierop wel.
 
Ik zal vanavond eens even kijken wat er voor AGP aansluitingen op mijn moederbord zitten. De pc die ik heb in het kort.

- Pentium III 1,2 ghz
- 512 MB Ram
- 30 GB Harddisk
- Geforce 2 MX

Ik denk dat ik 4x heb als ik van jullie posts uitga. En anders word het toch upgraden naar een nieuw systeem zeker?

PS. Ut2004 draaid prima op mijn systeempje alleen natuurlijk niet in hogere resoluties en, dat wil ik nou juist graag. De beste graphics hoeven nu ook weer niet maar, als ik alles zonder haperen kan spelen op een wat hogere resolutie, ben ik allang blij.
 
Laatst bewerkt:
Wederom is mijn dank groot ;). Dit is eruit gekomen:


AGP Eigenschappen
AGP Versie 2.00
AGP Status Geactiveerd
AGP doorvoergrootte 64 MB
Ondersteunde AGP Snelheid 1x, 2x, 4x
Actuele AGP Snelheid 4x


4x APG dus maximaal. Ik heb hier en daar rond gevraagd maar, het schijnt niet zo heel erg veel uit te maken zeggen verschillende bronnen tegen mij. Het gaat vooral om de framerate die wat minder is op 4x.

Maar goed, ik ga morgen maar gewoon dit kaartje scoren en, ik zie wel wat er gebeurd. Ik wil v/d zomer toch een nieuwe pc kopen met uiteraard 8x APG.

Als ik me spellen maar iig beter kan spelen dan nu het geval is. Ik heb nu een Geforce 2 mx 400. Dan moet dit toch zowiezo al een stukkie beter zijn met me nieuwe kaartje strax? ;)

Bedankt voor de hulp en, als jullie nog op en aanmerkingen hebben, hoor ik het graag want, hoe meer info hoe beter.

Frank
 
Laatst bewerkt:
Beetje ophef over niets. Het verschil tussen AGP 8x 4x en 2x is inderdaad nauwelijks merkbaar. Zeker als je geen monstersysteem hebt, dan is de AGP snelheid verre van de bottleneck...

Even googlen en je weet het zeker....

Trouwens een nieuwe kaart zal wel het nodige gaan schelen. Bovendien kun je hem altijd meenemen als je je systeem gaat upgraden.

Op zich wel een leuke kaart uitgekozen, al zou ik zelf misschien voor de Radeon 9600 XT zijn gegaan. Zelfde prijsklasse, net iets betere reviews ...
 
Geplaatst door Da Weef
Beetje ophef over niets. Het verschil tussen AGP 8x 4x en 2x is inderdaad nauwelijks merkbaar. Zeker als je geen monstersysteem hebt, dan is de AGP snelheid verre van de bottleneck...

Even googlen en je weet het zeker....

Trouwens een nieuwe kaart zal wel het nodige gaan schelen. Bovendien kun je hem altijd meenemen als je je systeem gaat upgraden.

Op zich wel een leuke kaart uitgekozen, al zou ik zelf misschien voor de Radeon 9600 XT zijn gegaan. Zelfde prijsklasse, net iets betere reviews ...

Jup, deze gaat het ook worden. Voor 4 Euro meer, heb ik net een iets beter kaartje. Dus de Radeon 9600 XT gaat het worden.
 
Aangezien de 256 mb variant nergens te krijgen is hier en voorlopig ook niet leverbaar is, heb ik de 128 mb versie genomen. Verder psies dezelfde specs alleen 128 mb ipv 256 mb.

Hij doet het prima en, ik ben er zeer tevreden over. Ook krijg ik er nog gratis Half Life 2 bij als het spel uit is. Nah beter kan haast niet
thumb-up.gif
.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan