Waar op te letten voor zakelijk internet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

snarf54

Verenigingslid
Lid geworden
2 aug 2004
Berichten
894
We gaan als (klein) bedrijf verhuizen.
Nu hebben we internet via novaccess/easynet.
Maar door splitsing moeten we nu zelf een provider kiezen.

Er is/komt een eigen seriver
Zijn 12 users voor mail/internet
Backup via internet.

Waar moet ik op letten en welke snelheid is gebruikelijk?

Aanbevelingen welkom.
 
1. Gaan er VPN's gebruikt worden voor thuiswerken/mobiel werken? En gaat daar alleen Extern Bureaublad over gebruikt worden of ook bestands- /mailoverdracht?
2. Gaat er op afstand ingelogd worden (bijv. met Extern Bureaublad) op pc's en/of servers?
3. Wordt de mail zelf gehost of niet? (Dus dat de eigen server de hele mailafhandeling doet, zowel ingaand als uitgaand?)
4. Wat voor Internetverkeer wordt er gedaan? Wordt er alleen gesurfd of worden ook veel bestanden verstuurd (via mail of rechtstreeks) en hoe groot zijn die bestanden dan / stuk en hoeveel per dag?
5. Is te veronderstellen dat de mail (ingaand en uitgaand) veel/grote bijlagen/inhoud bevat?

Bij MKB-bedrijven heb ik voor 'normaal' dataverkeer (kleine mail, normaal surfen, geen externe toegang tot het bedrijfsnetwerk (behalve voor klein onderhoud door IT-technici)) 4 mbit /s download en 1 mbit /s upload als redelijk werkend gezien. Wordt er veel gedownload of geupload / VPN etc., dan zou je 10 Mbit /s download en 10 Mbit /s upload kunnen overwegen (glasvezel-verbinding).

Verder: Als zelf de mail gehost wordt moet
1. de provider geen beperking opleggen die poort 25 (=SMTP-verkeer) tegenhoudt, zowel 'inkomend' als 'uitgaand'.
2. je volledige toegang moet hebben tot de DNS instellingen van je Internet-domein (maar dat heeft maar zijdelings met je Internet-abonnement te maken, meer met hosting/DNS).
3. je een vast ip-adres aanvragen dat niet als 'dynamisch' wordt bevonden op het Internet. Dynamische ip-adressen worden nl. als mogelijk spam-adressen gezien.

Hopelijk hebben anderen nog wat tips of valkuilen te melden die je helpen bij je keuze.

Tijs.
 
Dank voor de tips
Denk wel dat we nu ook de mail zelf hosten.
Zitten ook achter proxy.
Mail is IMAP en 2000 mails per maand per user halen we wel.
Bijlagen wel meestal pdf niet al te groot (zelden boven 2 MB),

Kunnen nu via progje putty bij ons operationeel systeem (dossiers/facturen e.d.).

Huidige servier is een Samba server dus volgens mij Linux.
Dan zal extern bureaublad wel niet werken....

ps : maar klein bedrijf waar in het land der blinden 1 oog koning is.....
 
Het is ook mogelijk om werkstations op de zaak over te nemen, zolang die XP Prof of Vista Ultimate, Vista Professional of Vista Business draaien.

Maar goed, je beschrijf (o.b.v. 20 werkdagen / maand) zo'n 100 mails / dag / medewerker.
Dat lijkt veel, zeker met bijlagen erbij van 2 MB / stuk (ingaand / uitgaand)..

Ik zou dus niet te zuinig zijn met het abonnement. 8 Mbit /s download en 2 Mbit /s upload lijkt de minimale Internet setup voor je netwerkje.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan