• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waar zit de fout?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dank je, er is nog 1 ding dat je niet hebt gedaan en dat is inkomsten. Als ik alles leeg heb en ik vul dan bij a. verkocht 1 in dan zet die 0 euro neer en aan het einde waarde, dit moet allemaal leeg blijven totdat er een verkoop prijs is ingevuld.

+ natuurlijk even de uitleg over die charts.

Dit is wat ik er nu van heb weten te maken.
Bekijk bijlage Amazon.xlsx

Zoals je ziet doet de winstmarge en ROI het nog niet helemaal in dit voorbeeld bij de maand maart.

Teven ben ik erachter hoe ik gegevens moet invoeren in een grafiek alleen zit ik met de volgende dingen die ik niet snap:
- Hoe verander ik de maanden onderaan/horizontaal?
- rest is verwijderd..

En nog 2 dingen met betrekking tot cel-eigenschappen. Ik wil graag 2 eigenschappen aanpassen maar snap niet hoe en google is niet zo vriendelijk op het moment.
1. bij aantal verkocht wil ik dat er automatisch stuks achter komt te staan, maar hoe?
2. alle prijzen in het overzicht wil ik in het midden hebben (gecentreerd) maar toch ook rechts strak onder elkaar hebben staan, dat dus alle komma's of alle getallen rechts onder elkaar staan, MAAR dan wel in het midden van de cel??:shocked:

Laatst bewerkt:
Ik heb 'stuk(s) in je aantallencellen gezet voor de eerste maand.
Wat de opmaak betreft kan je wel zelf uitzoeken en proberen.

De kleine grafiek heb ik aangepast.

Bijlagen

volgens mij moet je in cel T24 toch echt een andere formule zetten :
verander:
Code:
=IF(AND(T19="";T20="";T21="";T22="");"";AVERAGE(T19:T22))
in:
Code:
=IF(AND(K24="";R24="");"";SUM(R24/K24))

Het middelen van percentages geeft denk ik niet een juist beeld van de cijfers

vb:
een 100% percentage van 1 artikel met een bedrag van €2.00 telt dan even vaak mee als een 10% percentage van 100 artikelen van € 50.00 in de berekening van je winst marge.

ik krijg dan inderdaad 59% maar als ik het gemiddelde doe 57%.
Hoe kan dit nu?
Ook als ik het dus niet in % doe dan kom ik daar op uit.
Dan klopt er toch ergens iets niet, want het hoort dan via de 2 routes allebei op 1 hetzelfde bedrag uit te komen als je het mij vraagt.

Een percentage is een verhouding tussen 2 getallen.
Als je 2 percentages gaat optellen (of aftrekken, delen, vermenigvuldigen) dan is het niet duidelijk over welke getallen het meer gaat.

Voorbeeld
Product A
Je hebt er 10 van gekocht en je hebt er 4 van verkocht dit is 40%
Product B
Je hebt er 10 van gekocht en je hebt er 1 van verkocht dit is 10%

Hoeveel procent van de artikelen heb je verkocht Dit is dus niet 10% + 40% = 50 %
Maar 20 gekocht 5 verkocht dit is dus 25 %

nee hoor. Want als je 40% + 10% doet dan moet je het ook nog door 2 delen = 25% en niet 50%

Ander voorbeeldje dan:
8/20 = 40%
1/10 = 10%

Totaal 9/30 = 30% en geen (40% + 10%) / 2 = 25%.

Laatst bewerkt:
klinkt logisch, maar toch als ik naar deze cijfers kijk lijkt mijn berekening logischer, let op.

59%
59%
59%
en dan 52%

Dit is 57% volgens mij, volgens jouw formule wordt het dan 59%.
Hoe kan een gemiddelde nu 59% zijn als de 4e minder is als 3x die wel 59% zijn?

het gemiddelde van 3x 59% is 59% altijd.
Als je dan een 4e toevoegt die lager is dan moet het vorige totaal ook minder worden en nooit gelijk blijven.
Ik denk dat de formule die ik gebruik met GEMIDDELDE() erin daar al rekening mee houd.

Tja, bij wiskunde gaat het er niet om wat je vindt, maar om wat is.
Ik zou haast zeggen: free your mind with the t.r.u.t.h... :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan