• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde afhankelijk van een andere cel

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeffVDB

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
Ik heb een blad met 2200 rijen, verdeeld met in rij 8, een datum en rij 9 t/m 12 een tekstwaarde. Vanaf rij 13, wordt bij de waarde van rij 8, 1 (dag) opgeteld en in rijen 14 t/m 17 komen andere waarden; Dit herhaalt zich tot rij 2200 (dus voor het hele jaar).
Nu is mijn vraag wanneer in rij 9 in een bepaalde cel (kolom 3 tot 26) een waarde wordt ingevoerd, moet in rij 12 een waarde automatisch ingevoerd worden. Dit moet zich herhalen tot het einde.
Voorbeeld = ALS(OF(K9="40";O9="60";C12 = "Sporten").
Kan dit voor gans het werkblad met Voorwaardelijke opmaak of moet het met VBA? Hoe?
Thans bij voorbaat.

Plaats even een voorbeeldje s.v.p.

Voorbeeld hielp ter verduidelijking. Je beschrijving van de voorwaarden is nog niet compleet. Je geeft maar 1 voorbeeld, terwijl het waarschijnlijk meer zijn. Deze zul je ergens in een lijstje moeten zetten. Bij welke waarde moet wat gebeuren.

Ik heb een voorzet gedaan in bijgevoegde voorbeeld.

Bekijk bijlage JeffVDBTest lijstje.zip

We komen er wel...Uit je voorbeeld: "Zoals je kan zien wanneer er in rij 9 (K9) of (T9) de waarde 40 of 50 ingevuld staan, wordt er in C12 oftewel AM = sporten oftewel PM = sporten ingetikt, soms beide. Ik zou dat nu willen automatiseren voor heel het jaar. Kan dat?"

Wat je wil kan best wel denk ik, maar vul eerst eens ondubbelzinnig in:
1. ALS .... dan moet er AM=sporten komen te staan in C12;
2. ALS .... dan moet er PM=sporten komen te staan in C12;
3. ALS .... dan moet er zowel AM=sporten en PM=sporten komen te staan in C12;
4. ALS .... dan moet er PM=thuiszorg komen te staan in C12;
etc.

Ik wil graag de voorwaarden duidelijk hebben.

Het gebeurt dat ik in de voormiddag ga sporten. Dat zal ik mijn koolhydraten om 8 u op 40 zetten. Dus komt er dan in de rij "Opmerkingen", AM= sport. Wanneer ik diezelfde dag in de namiddag ook ga sporten, zal ik mijn koolhydraten 's avonds aanpassen en verlagen naar 50. In de rij "Opmerkingen" schrijf ik nu "PM sporten".
De formule lijkt mij dan ALS (OF(K9 = "40";T9 = "50";C12 = "Sporten")).
Voor mij moet de opmerking AM of PM niet expliciet. Ik ben al content met de opmerking "sporten".

Ok. Probeer dan eens volgende formule in C12:
Code:
=ALS(K9=40;"AM = Sport ";"")&ALS(T9=50;"PM = Sport";"")

Deze formule heb ik gekopieerd naar de voorwaardelijke opmaak, van toepassing op de cellen A1 tot Z2200.
Als in C12 al iets staat, wordt er geen opmerking toegevoegd. Ik heb de formule nochtans iets aangepast :
Code:
=ALS(K9=40;C12=C12+"Sport ";"")&ALS(T9=50;C12=C12+"Sport";"")
In cel C17 komt er AM = sport maar geen PM = sport
In de volgende cellen Opmerkingen (C22, ...) gebeurt er niets.
Enige reden?:eek:

Je hebt deze formule gekopieerd naar de voorwaardelijke opmaak? Wat wilde je daarmee bereiken? Opmaak heeft niets met opmerkingen te maken... Ik krijg de indruk dat je via voorwaardelijke opmaak probeert om cellen te vullen met tekst. Klopt dat?

Waarom heb je de formule aangepast? Deze klopt nu niet meer. C12=C12+"Sport" heeft een ongeldige syntaxis. Als je tekst wilt koppelen aan de inhoud van een cel gebruik je het &-teken. Plus dat als je deze formule in C12 zou zetten je de foutmelding "kringverwijzing" krijgt.

De vraagstelling wordt weer wat waziger voor mij.

Als je alleen wilt dat er sport komt te staan als de waarde van K9 40 is, of de waarde van T9 50 dan kun je deze formule gebruiken:
Code:
=ALS(OF(K9=40;T9=50);"sport";"")

Deze formule moet je kopiëren naar alle "opmerkingen" cellen, dus C12,C18,C24 etc. Dit is helaas zo door de opzet van je sheet. Er is geen mogelijkheid om de formule "door te trekken"...

Ik twijfel niet aan je kennis, maar ik heb toch een volgende bemerking ivm met laatste mail:
In mijn oorspronkelijk bestand staat een tabblad met de Belgische feestdagen (Feest2014 in het voorbeeld in bijlage).
Op een ander tabblad (Controle) staan alle dagen van het jaar in de eerste kolom met een voorwaardelijke opmaak (de weekends en feestdagen krijgen een ander kleur).
Waarom kan ik dan niet in mijn voorbeeld jouw formule gebruiken op heel het tabblad? Is het niet mogelijk in één regel een commando te schrijven dat dit voor elke dag van het jaar te herhalen?
Bekijk bijlage JeffVDBTest.xlsm

Nogmaals de vraag: wat wil je met de voorwaardelijke opmaak bereiken? WAT moet er WANNEER voorwaardelijke opmaak krijgen. Moeten de cellen met opmerkingen een kleurtje krijgen als er iets in staat?

Je kan de formules hierboven niet gebruiken voor voorwaardelijke opmaak, omdat hiervoor een formule benodigd is waarvan de uitkomst "WAAR" of "ONWAAR" is. Dus bijvoorbeeld "=OF(K9=40;T9=50)" als voorwaarde voor voorwaardelijke opmaak van cel C12. Is het je bedoeling dat je deze voorwaardelijke opmaak zo kunt kopiëren naar de andere cellen zonder handmatig dit aan te passen? Daar valt wel iets op te bedenken...

Kan dat probleem niet opgelost worden met een VBA-code?
Ik probeer bij voorwaardelijke opmaak omdat het mij gelukt de datum voor de weekends en feestdagen een andere kleur te geven voor het hele jaar.
Zo heb ik in het origineel bestand volgende code staan om alle velden leeg te maken behalve het datumveld. Dit gebeurt met een commandoknop: Delete input.
Code:
[COLOR="#008000"]' velden leeg maken, behalve datumveld
Dim r As Long, laatste As Long
laatste = Range("A2208").End(xlUp).Row
For r = 8 To laatste Step 6
Range(Cells(r, 3), Cells(r + 4, 26)).Select
Selection.ClearContents
Next r[/COLOR]
Misschien is er een code die de waarde in de Range(Cells(r+4,26) = Sport

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug