• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde automatisch verwijzen ná aanvinken checkbox

Rob0021

Gebruiker
Lid geworden
19 mei 2021
Berichten
6
Beste,

Ik wens graag een keuringsplan te automatiseren, maar loop tegen kennis van zaken aan op het gebied van Excel en VBA.
In de hoop iemand mij hiermee kan helpen?

Bij het openen van het keuringsplan, komt u terecht bij het 'basis' tabblad.
Hierin ziet u vervolgens een opsomming van de Stabu hoofdstukken, welke bouwbreed bekend zijn.

Op het moment er een hoofdstuk gekeurd dient te worden, dient er vervolgens een keuze gemaakt te worden in de wijze van keuren, door de checkbox 'intern' of 'extern' aan te vinken. Ansicht een goed overzicht, maar ik wil nog een stapje verder.

Weldra de checkbox 'intern' wordt aangevinkt (klik bijvoorbeeld hfdst 12, grondwerk) komt het desbetreffende keuringsformulier d.m.v. een nieuw tabblad tevoorschijn. Tot dusverre hetgeen zoals gewenst, echter het probleem als volgt:

Weldra er vervolgens in het desbetreffende keuringsformulier een selectie gemaakt wordt (lees invullen checkbox kolom A), zal het werkonderdeel geselecteerd worden welke gekeurd wordt. Vervolgens wens ik graag de omschrijving van de geselecteerde werkonderdelen (lees omschrijving kolom B) 'automatisch' onder het desbetreffende hoofdstuk, op het tabblad 'basis' willen laten weergeven (zie onderstaande beeltenis)

1711374630949.png
 

Bijlagen

  • Keuringsplan.xlsm
    373,4 KB · Weergaven: 7
bedoel je zoiets?
gebruik windings lettertype idpv checkboxen.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan.xlsm
    371,1 KB · Weergaven: 6
Hi Emields,

Dank voor de terugkoppeling.

Het zou wenselijk zijn als de checkbox ook de andere kant op werkt, dus weldra je hem deselecteerd, deze ook weer van het voorblad verdwijnt.

Daarnaast werkt op het voorblad de automatische Stabu code niet meer, maar dat krijg ik denk nog wel voor elkaar ;)

In afwachting van een verdere reactie
 
Zo dan en ook een oplossing voor op blad basis.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan.xlsm
    378,9 KB · Weergaven: 6
Hi Emields,

Dank voor het meedenken, maar helaas werken de basis principes helaas niet meer, wat wel wenselijk zou zijn.

Het idee van het 'basis' blad zou zijn, dat onze kwaliteitsborgers de desbetreffende Stabu hoofdstukken kunnen selecteren welke gekeurd dienen te worden. Weldra er vervolgens een hoofdstuk geselecteerd wordt, waarbij 'intern' gekeurd gaat worden, was het idee dat er vervolgens een tabblad verschijnt met het keuringsformulier.

Op het keuringformulier willen we vervolgens de veelvoorkomende werkonderdelen uitschrijven. Het is dan aan de kwaliteitsborger te selecteren welke werkonderdelen bij het project van toepassing zijn. Het lijkt ons gemakkelijk dit middels een checkbox te realiseren, zodanig ze enkel hoeven te selecteren of deselecteren, waarna deze als zijnde een sub-regel onder het desbetreffende hoofdstuk op het 'basis' blad verschijnt of verdwijnt.

Tot slot zou het wenselijk zijn dat als ze besluiten een Stabu-hoofdstuk op het 'basis' blad te deselecteren, de sub-regels vervolgens verdwijnen en de checkboxen van het desbetreffende keuringsformulier zich leegt.

Ik hoop dat ik hiermee een beetje duidelijk ben geweest en u mij zou kunnen helpen.

Alvast bedankt!
 
Zo zou ik het ongeveer doen. Of beter gezegd idpv 50 bladen zou ik 1 blad maken met alle gegevens op.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan.xlsm
    142,3 KB · Weergaven: 3
Dank voor de input, echter ondervinden we bij het testen van het document problemen bij het selecteren en deselecteren van de checkboxen (in zowel het ‘basis’ blad evenals de onderliggende tabbladen)

Daarnaast blijft het Drop-down menu in kolom A op het ‘basis’ blad vaak hangen of in grootte veranderen, waardoor de andere velden gewoonweg niet in te vullen/of te selecteren zijn.

Het doet daarbij ook opvallen dat als je per ongeluk in kolom A een foutief hoofdstuk hebt geselecteerd, deze niet meer te wijzigen valt en je een nieuwe regel moet aanmaken, om vervolgens de oude regel te verwijderen (met als gevolg; verspringingen en foutmeldingen e.d.).

Nu weet ik niet of het mogelijk is? maar het zou wenselijk zijn, dat als je de checkbox op het 'basis' blad deselecteerd, deze vervolgens de onderliggende sub-regels verwijdert en de checkboxen van de desbetreffende keuringsformulieren weer open zet.
 
Probeer deze eens.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan(2).xlsm
    91 KB · Weergaven: 1
Emields,

Duizendmaal dank, we komen er wel, haha

Ik waardeer het meedenken ten zeerste, maar het is voor ons van belang het ‘basis’ blad te zien als zijnde een inhoudsopgave. Ik vergelijk het even met de inhoudsopgave zoals in Microsoft Word, waarbij de onderliggende tabbladen, niet alleen de keuringsformulieren, maar eveneens de sub-koppen (lees werkonderdeel) op het ‘basis’ blad weergeeft. Tot zover zaken welke je voor ons netjes voor elkaar hebt gekregen, waarvoor nogmaals dank.

Dan tot de orde van de dag. Bij het selecteren van een code in kolom A weergeeft het document netjes en geheel automatisch het desbetreffende hoofdstuk in kolom B. Vervolgens komen er gelijktijdig en geheel automatisch een tweetal checkboxen bij kolom D als E tevoorschijn. Dit is zeker naar wens, maar het zou daarbij wenselijk zijn, dat er eveneens als de checkboxen in de regel onder kolom F (lees: bedrijf) een dropdown menu tevoorschijn komt, waarin we een leverancier/onderaannemer kunnen selecteren.

Ik heb dit eerder getracht door een dropdown menu te laten communiceren met een apart tabblad waarin onderaannemers en leveranciers toegevoegd en verwijdert kunnen worden, maar weet niet of dit mogelijk is?

Bovengevraagde verzoek zou eveneens wenselijk zijn voor kolom G (lees: frequentie) waarbij dit niet meer inhoud dan de opgave van het aantal keuringen. Veelal aangeduid in getallen één tot en met tien

Tot slot de knop ‘wissen’ deze werkt voor het ‘basis’ blad perfect, maar het zou fijn zijn dat weldra de knop wordt gebruikt, deze de onderliggende checkboxen in de tabbladen leegt en vervolgens de tabbladen weer verbergt.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan (4).xlsm
    277,7 KB · Weergaven: 7
Kijk eens in een woordenboek naar de betekenis van 'zodra' en vergelijk dat met de betekenis van 'weldra'.
Jouw projekt ruikt nog helemaal naar papier. Daarvoor is Excel niet bedoeld.
Zoals @emields al aangaf: 1 werkblad volstaat.
Zodra je je projekt in 1 werkblad hebt opgezet zullen er weldra tig suggesties komen.
 
Laatst bewerkt:
Al hetgeen je vraagt is perfect mogelijk, maar ik heb, en ik niet alleen denk ik, geen zin om dat voor 50 of meer bladen te herhalen.
 
Ik vraag me alleen af waarom er zoveel bladen moeten zijn?
 
Beste Emields,

Zelf heb ik géén ervaring met deze materie, maar weet niet of je het mij in 'jip en janneke' taal kan uitleggen, zodanig ik het voor de overige bladen kan kopiëren/programmeren?

Het dienen afzonderlijke bladen te zijn, omdat elk blad een apart keuringsformulier betreft.
 
zoveel temeer heb je met 1 blad genoeg.

Probeer deze eens, de vinkjes verplaatsen is maar een bijzaak.
 

Bijlagen

  • Keuringsplan(5).xlsm
    79,8 KB · Weergaven: 3
Terug
Bovenaan Onderaan