• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde in cel zoeken in ander tabblad en bijbehorende waarde kopieren....

Status
Niet open voor verdere reacties.

DennisWillemse

Gebruiker
Lid geworden
7 sep 2011
Ik heb echt al jaren niet meer in excel gewerkt en moet nu ineens een flink reken programma maken.
Met simpele formules gaat het goed, echter moet ik nu het volgende doen.
Ik heb meerdere tabbladen, laten wij zeggen genaamd tab1 tot tab 7.

Nu wil ik in een cel een formule zetten die het volgende doet:
Zoek de waarde in cel (A15) op in kolom A van tabblad met de naam van cel (A10). Als je die gevonden hebt, neem dat de bijbehorende waarde in kolom D van het betreffende tabblad en zet die hier neer.

Op de verschillende tabbladen zullen niet bij alle waarden die gelijk zijn aan cel (A15) een getal zijn ingevuld en het is ook niet zo dat de waarde van cel (A15) telkens in dezelfde regel (wel kolom) staat. Vertikaal zoeken moet dus.

Alvast bedankt.

Dennis

Even een update:
Ik gebruik nu de volgende formule, waarbij ik de naam van de tabel zelf heb aangegeven.
=VERT.ZOEKEN(A15;'7 Algemeen 2'!$A7:$A642;8)
Het getal 8 verwijst naar kolom H.
Hij geeft als antwoord #VERW!

Beste ExcelAmateur (hoor wie het zegt!!!)

Volgens mij doe ik dat met mijn formule, maar ik krijg geen antwoord.
Hij geeft #VERW!

Alleen als ik in plaats van 8 de waarde 1 invul, dan krijg ik een waarde welke gelijk is aan de waarde die ik zoek. Maar de waarde van kolom H krijg ik niet.

Dennis

Even een update:
Ik gebruik nu de volgende formule, waarbij ik de naam van de tabel zelf heb aangegeven.
=VERT.ZOEKEN(A15;'7 Algemeen 2'!$A7:$H642;8)
Het getal 8 verwijst naar kolom H.
Hij geeft als antwoord #VERW!

wijzig A642 in H642 als je verwijst naar kolom H

Tip: geef het gebied waar je in zoekt en vindt een naam en gebruik die naam in je formules

Laatst bewerkt:
DennisWillemse,

Dit ziet er toch anders uit dan jouw formule dacht ik.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A1;[prijslijst.xls]Blad1!C1:F1000;3;0)
Die van jouw.
Code:
=VERT.ZOEKEN(A15;'7 Algemeen 2'!$A7:$A642;8)

Aan Haije en ExcelAmateur,

Ik ben eruit. Ik moet in mijn zoekgebied ook het antwoord kunnen vinden. Dus alleen zoeken in kolom A was niet genoem en moest zoeken in kolommen A tot H omdat antwoord ook in H staat.

Dat is dus opgelost.

Heb ik een vervolg vraag.
Als de formule de cel niet kan vinden in het zoekgebied, dan zet hij als antwoord neer #N/B.

Kan je in de formule zetten dat als het antwoord niet gevonden is dat er dan de waarde 0 wordt geplaatst. Waarschijnlijk moet ik dan de waar 0 aan het eind van de formule (waar/onwaar) aanpassen en er een antwoord voor opgeven. Klopt dat en hoe doe ik dat?

Alvast bedankt.

Dennis

Kijk eens of het zo lukt.
Als er niets is zet hij ook niets neer, wil je een 0 (nul) dan de laatste 2 " veranderen in een 0.
Code:
=ALS(Vert...Formule="";"");Jouw formule

Ik heb nu de volgende formule:
=ALS(VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1);bluh)
Naar als hij het antwoord niet vind, geeft hij geen BLUH, maar ONWAAR.

Met onwaar kan ik ook uit de voeten, want de rekensom die gedaan wordt met de waarde ONWAAR, geeft als waarde 0 en geen foutmelding. Vervolg berekeningen lopen dan gewoon door.

ExcelAmateur,

Ok, bovenstaande werkt dus niet.
Wat klopt er niet in:
=ALS(VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1);bluh)

Als hij A16 vindt moet hij de waarde geven, vind hij hem niet, dan bluh weergeven (of natuurlijk 0)

Doet hij het zo goed?

Code:
=ALS(VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1)="";0;VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1))

Hij geeft nu ALTIJD 0.

Ik lees nu: Als hij de waarde A16 kan vinden in zoekgebied, dan positie 8 waargeven bij benadering (;8;1), dan snap ik ="";0; niet, maar dan zoeken naar A16 in zoekgebied en geef positie 8 weer, bij benadering.

Volgens mij doet hij iets dubbel en geeft bij benadering weer. Zal het eens met waarde 0 voor benadering proberen.
Dan geeft hij #N/B als antwoord....

zucht

HIJ DOET HET.... Door al het gekopieer kwam er een verwijzing naar A16 te staan waar ik moest zoeken naar A18.

De formule: =ALS(VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1)="";0;VERT.ZOEKEN(A16;'7 Algemeen 2'!A:H;8;1))
klopt dus.

HARTELIJK DANK. Topic CLOSED!!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan