• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde per week - jaarschatting bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

JakobH

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2010
ik heb een simpele tabel waarin per week een waarde wordt bijgehouden. Nu wil ik per week ook berekenen wat eindelijk het jaartotaal gaat worden. Vanzelfsprekend zal dit in het begin een ruwe schatting zijn. Later in het jaar zal dit nauwkeuriger zijn.
Bestaat hiervoor een formule?

Bijlagen

Heb twee voorbeelden geplaatst. Groen en geel.

Voor de gele functie heb je datums nodig en voor de groene niet (aangezien je met weeknummers werkt).

Bijlagen

ik heb mijn voorbeeld bestand aangepast zodat mijn bedoeling duidelijker is. Per week moet een schatting worden gemaakt wat het jaartotaal gaat worden op basis van de cumulatieve waarde per week.

Bijlagen

Je heb niet aangegeven wat je als uitkomst verwacht in kolom E... daarom een gokje. Misschien zoiets?
Code:
=(D2/B2)*52
Gemiddelde waarde per week x 52 weken = schatting jaar.

Met de forecast functie kan je niet elke cel vullen. Je kunt de target date/weeknummer intypen en de verwachting komt er uit.
Nu verandert de verwachte waarde van het eindtotaal elke keer wanneer je iets toevoegt.

M.v.g.

Bijlagen

Jim. Probleem staat op opgelost, dus schijnbaar is een oplossing goed, neem aan die van jou.

Ik heb er in ieder geval weer een functie bijgeleerd, ik kende VOORSPELLEN.ETS nog niet. :thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan