Waarde uit Access halen (2 tabellen)

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeroenAlmere

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2006
Berichten
11
Ik zit nu al een hele dag (en gisteren) te rotzooien. Wie kan mij duidelijkheid geven?

Ik heb het volgende probleem:
Ik heb een database genaamd db.mdb met daarin een aantal tabellen, o.a. 'Dier' en 'Ras'.
In de tabel 'Ras' staan alle rassen genoemd met een uniek indentificatienummer, met de veldnaam 'Identificatie' en is ook het veld 'Omschrijving' aanwezig.
In 'Dier' staan een heel aantal velden, waaronder 'IdentificatieRas'.

Nu wil ik het volgende:
Ik wil graag in een datagrid een selectie maken van een aantal waardes, in de tabel 'Dier' worden alle gegevens opgeslagen, echter het veld 'IdentificatieRas' wordt ingevuld met een uniek nummer die overeenkomt met 'Identificatie' in de tabel 'Ras'.
Nu wil ik dus uit de tabel 'Ras' de waarde uit het veld 'Omschrijving' weergeven in een datagrid op de plek van 'IdentificatieRas'.

Schematisch komt het neer op

Tabel 'Dier'
IdentificatieRas

Tabel 'Ras'
Identificatie
Omschrijving

Datagrid (van tabel 'Dier')
IdentificatieRas (moet omschrijving weergeven uit tabel 'Ras')

Hoe krijg ik dit voor elkaar?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Even uit het hoofd:

"SELECT tblRas.Omschrijving FROM tblRas WHERE tblRas.IdentificatieRas = " & strRasnr

Ik denk dat het zoiets moet zijn als ik goed begrijp wat je bedoeld.
 
Hallo,

Even uit het hoofd:

"SELECT tblRas.Omschrijving FROM tblRas WHERE tblRas.IdentificatieRas = " & strRasnr

Ik denk dat het zoiets moet zijn als ik goed begrijp wat je bedoeld.

Zoiets moet inderdaad werken, ik weet alleen niet hoe ik in een bestaande datagrid (waar een reeks waardes uit tabel 'Dier' zijn gehaald) in een van de kolommen de waarde moet geven uit het resultaat van 'SELECT'.

Momenteel heb ik in mijn datagris 10 waardes staan, hier staan in een viertal kolommen cijfers. Deze waardes moeten opgezocht worden in andere tabellen, zoals hierboven beschreven voor 'Ras'.

Iemand een idee hoe ik hiermee aan de slag kan?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan