• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit grafiek waar geen functie voor te geven is

• Onderwerp starter Onderwerp starter Barr
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Barr

Gebruiker
Lid geworden
6 feb 2008
Hallo

Ik ben op zoek naar een mogelijkheid in Excel 2003 om het programma zelf voor een bepaalde input de corresponderende output te geven uit een tabel die ik eerst wel zelf ingevuld heb.

De situatie is als volgt:
Een meter geeft een bepaalde waarde aan maar die gemeten waarde moet ik eerst omzetten in een andere grootheid voor ik er verder mee kan werken.
Het probleem is dat ik voor dit omzetten geen formule heb, alleen een tabel. Het verloop van de grafiek is ook dermate complex dat ik hiervoor geen formule kan geven.
Ik lees dus zelf af in de tabel wat de corresponderende waarde is en vul die waarde in om mee verder te werken.

Ik zou dit echter liever door Excel gedaan hebben.
Dus bijvoorbeeld:
x = 10 betekent y = 55
x = 11 betekent y = 58
x = 12 betekent y = 70
enz.

Als ik nu in een cel voor x 10 invul, wil ik dat Excel zelf opzoekt met welke waarde voor y dat overeenkomt en dat in een andere cel invult. Alles dus zonder formule, puur opzoeken.

Mijn vraag is dus: kan dit en zo ja; hoe?

Ik ben slechts een beginneling met Excel maar tot nu toe kan ik alles vinden maar dit lukt me niet.

Bij voorbaat dank voor een reactie!

Laatst bewerkt:
dat kan met VERT.ZOEKEN.

Hier zijn al heel veel voorbeelden van behandeld op helpmij.nl

Heel erg bedankt Paul!

Ik zie dat er inderdaad heel veel over staat nu ik weet hoe het heet, maar ik wist niet waar ik op moest zoeken.
Ik ga de voorbeelden nog eens goed doorlezen voor verdere mogelijkheden, maar ik heb het net even simpel geprobeerd en het werkte meteen.

de groeten

Dan mag je de vraag nog op opgelost zetten aub. Dank.

Hallo,

ik heb nog een vraag over VERT.ZOEKEN en doorvoeren.

Ik heb een tabel samengesteld op een ander werkblad met gegevens
Code:
A1:D142
Deze tabel kan verder voor iedere omrekening gebruikt worden.

Ik heb in E5 staan
Code:
=VERT.ZOEKEN(E4;tabel!A1:D142;4;1)
Als ik deze nu doorvoer naar F5 wil ik krijgen
Code:
=VERT.ZOEKEN(F4;tabel!A1:D142;4;1)
Ik wil dus alleen het eerste gedeelte 'doorvoeren', waar de gegevens gezocht moeten worden, moet hetzelfde blijven.
Als ik echter 'doorvoeren' uitvoer, krijg ik
Code:
=VERT.ZOEKEN(F4;tabel!B1:E142;4;1)
De brongegevens worden dus ook doorgeteld als het ware en dat moet niet.

Hoe kan ik dit oplossen?

Bij voorbaat dank!

Laatst bewerkt:
Beste Barr,

Met een $ teken voor een kolom of rij verwijzing wordt die rij absoluut.
oftewel:
E4 doorslepen naar beneden --> E5
E$4 doorslepen naar beneden --> E$4

p.s. in het vervolg graag formules (en codes) graag tussen code tags. Dit kan je doen met het #.

Ok, bedankt wederom!

codetags heb ik aangepast, ik hoop dat het zo goed is.

groeten

Kan het zijn dat het forum een beetje in de war is?

Datum klopt niet, reacties ontbreken en aanpassingen zijn weer ongedaan gemaakt.:confused:

Edit: nu staat het er weer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan