waarde uit keuzelijst gebruiken als criterium van query

Status
Niet open voor verdere reacties.

J.-L.

Gebruiker
Lid geworden
15 aug 2005
ik werk met formulier A, met daaraan gekoppeld subformulier B,
nu zit ik met volgende vraag:

in formulier A kies ik een waarde uit een keuzelijst,
deze waarde zou moeten overgenomen in de query die achter subformulier B zit

op welke manier kan ik hiervoor zorgen?

In de query verwijzen naar forms![formulierA]![JouwKeuzelijst]

Ik gebruikte dus volgende oplossing (al bedankt):

Bij de Query, zette ik als criterium:

forms![frmActiviteiten]![KlasgroepSelecterenBijActiviteit]

Dit werkt dus ook (deelnemers worden geselecteerd op basis van de klasgroep die bij de activiteit is aangeduid).
Er stelt zich echter volgend probleem:

Wanneer ik in het hoofdfomulier (frmActiviteiten) de klasgroep verander, dan wordt dit niet onmiddelijk overgenomen in de query van het subformulier.
Dit gebeurt pas nadat ik het formulier heb gesloten en terug geopend.

Kan ik dit oplossen door een code achter de keuzelijst in het subformulier bij te voegen?

gr, Wim

Op het onclick (bij klikken) event van forms![frmActiviteiten]![KlasgroepSelecterenBijActiviteit] moet je even een requery van je subformulier uitvoeren.

Ben een beginner op access-vlak,

begrijp dus dat er een requery moet uitgevoerd worden,
maar weet niet waar deze 'opdracht' in te geven.

als ik naar de code achter de keuzelijst in het subformulier ga, welke code moet ik dat ingeven om een requery te krijgen?

Je moet naar de code van de Bij Klikken Gebeurtenis van je keuzelijst KlasgroepSelecterenBijActiviteit gaan.
Hier moet je een regel code neer zetten die er ongeveer als volgt uit moet zien (ik weet niet hoe je subformulier heet, dus de precieze regel kan ik je niet geven):

forms![frmActiviteiten]![Jouwsubformulier].requery

Post anders je database even, dan kan ik je de precieze code geven.

Effies met winzip comprimeren, de meeste computers waar ik achter zit kunnen geen rar aan.

Zelfde probleem, maar met ander gegeven

Heb de opbouw van mijn database een beetje aangepast, en werk nu niet meer met formulier A en Subformulier B, maar met:

formulier A en formulier B

Op formulier A staat een knop om formulier B te openen.
Hierbij wordt dadelijk een nieuw record in formulier B weergegeven, waarbij 2 waarden worden overgenomen uit formulier A.
Deze stappen zijn mij reeds gelukt.

Nu zit ik nog met de keuzelijst...

hoe moet ik hier het criterium ingeven in de query achter deze keuzelijst,
de waarde van het criterium hangt weer samen met een waarde uit formulier A

(wanneer het om een subformulier zou gaan, was het criterium:
forms![formulierA]![naamkeuzelijst],
maar dit criterium werkt in dit geval niet meer...)

Omdat je een nieuw record aanmaakt zal dit niet lukken

Je geeft aan dat je een NIEUW record opent waarbij twee waardes uit formulier A meegenomen worden. Dit record in formulier B bestaat pas nadat er iets in verwerkt wordt. De waardes die je meeneemt uit A zullen wel als standaardwaarde meegenomen worden. Jouw verwijzing naar de keuzelijst heeft alleen maar zin als er al records bestaan met die waarde uit formulier A. Dat zal dus nooit lukken bij een nieuw (nog niet bestaand) record alleen bij het openen van bestaande records waar de betreffende waarde uit de keuzelijst al in staat. Suc6

Bedankt A.M., dan moet ik ook niet meer verder zoeken!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan