• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit reeks kopiëren afhankelijk van voorwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter HJ25
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

HJ25

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2013
Hallo,

in bijgevoegd bestand een voorbeeld van gegevens over een artikel.
De bedoeling is dat er op blad 1 gekeken wordt wanneer er een getal staat in kolom D dat groter is dan 0. Wanneer er een getal gevonden is (bijvoorbeeld zoals in het bestand in cel D5) dan moet de datum in dezelfde rij (A5 in dit geval) in blad 2 in kolom A komen te staan.
Vervolgens moet er 1 rij hoger gekeken worden (omdat dan de beginvoorraad gemuteerd is met het getal in kolom D) naar de datum en de beginvoorraad. In dit geval gaat het dan om rij 4. Cel A4 moet dan in blad 2 in kolom B komen te staan. Cel C4 moet in kolom C komen te staan.

Hierdoor wil ik een soort overzicht maken van de hoogte van de voorraad nadat er een bestelling is binnengekomen. Ik hoop dat dit duidelijk genoeg is en dat iemand mij hierbij kan helpen.

Alvast bedankt!

Bijlagen

Hoi HJ25,

Ik heb de file een beetje mishandeld door ASELECT() de ID-nummers te maken (dat betekent dus bij iedere wijziging in je sheet dat de ID veranderen).
Op blad2 zie je het (dus steeds wisselende) overzicht van het ID-nummer. Gebruik je vaste ID's dan is het beeld veel stabieler.

Bekijk bijlage 224863

Groet,
Jeroen

Jezet bedankt voor je reactie!
Als ik het goed begrijp heb je in blad 2 cel B1 een getal neergezet waarop gezocht wordt in blad 1 kolom B. Dit is echter niet de bedoeling. Dit zijn namelijk 2 verschillende gegevens. Alle gegevens die in blad 1 staan zijn namelijk al van 1 artikelnummer. Ik heb de kolom ID er alleen tussen gelaten omdat dit ook in het bestand dat uit het systeem gehaald wordt er tussen zit. De formule moet dus niks met deze kolom doen, alleen wel rekening mee houden dat hij er staat.
Verder zie ik dat er nu in blad 2 kolom B de beginvoorraad komt te staan. Deze moet in kolom C staan. In kolom B moet de datum staan waarop de beginvoorraad gewijzigd is met het aantal dat in kolom C komt te staan.

Hopelijk kan je hier iets mee. Alvast bedankt!

Geen probleem! Misschien was mijn uitleg ook niet helemaal duidelijk!

Dit is inderdaad beter! Bedankt voor de oplossing!!

Toch nog even een aanvulling:
het komt een aantal keren voor dat er een correctie op de voorraad heeft plaatsgevonden. Hierbij wordt er een bepaalde hoeveelheid voorraad overgeboekt van locatie. Er komen dan twee regels er bij: een regel voor het afboeken van de ene locatie en een regel voor het opboeken bij de andere locatie. Dit komt dan te staan tussen de rij waarin een bestelling binnengekomen is en de rij waarin de binnengekomen bestelling bij de voorraad opgeboekt is. In het bijgevoegde bestand drie voorbeelden. Het gaat dus om de gegevens in de rode cellen.

Doordat dit er tussen staat wordt op blad 2 niet meer de juiste voorraad aangegeven. Voorbeeld: In rij 7 is er een voorraad van -198 en komt er 20 binnen. Vervolgens zou dit normaal gesproken in de rij er boven bij op komen. Nu is daar een correctie tussen geplaatst. In blad 2 wordt dan cel C6 als voorraad genomen, terwijl dit eigenlijk cel C4 zou moeten zijn.

Excuses dat ik dit niet eerder aangegeven heb! Is het toch nog mogelijk dat de formules hier rekening mee houden? Of wordt dit te ingewikkeld en moet ik handmatig de rijen verwijderen waarin correcties staan?

Alvast bedankt!

Bijlagen

Hoi HJ25,

Dan is ie lastiger of is er altijd een correctie na een ontvangen (zal wel niet)?
En staat de correctie altijd bij elkaar, dus als de regel ervoor correctie is dat dan automatisch 2 regel versprongen kan worden?
Kan het voorkomen dat er 2x gecorrigeerd wordt (dus 4 regels erboven)?

Groet,
Jeroen

Jezet ik denk dat het nog wat lastiger gaat worden. Ik heb even een nieuw bestandje bijgevoegd. In het bestand staan de mogelijkheden die kunnen voorkomen en daarnaast de uitleg.

De antwoorden op jouw vragen:
Nee er volgt niet altijd een correctie na binnenkomst van een bestelling.
Wanneer er een correctie staat, dan is dit altijd 2 regels per correctie. Het kan voorkomen dat er meerdere correcties na elkaar staan, bijvoorbeeld 2 correcties waardoor er 4 regels aan correcties staan.

Sorry dat het nog een stuk ingewikkelder is geworden hierdoor.

Hopelijk kan je hier iets mee.Bekijk bijlage Waarde uit reeks kopiëren afhankelijk van voorwaarden.xlsx

Jezet bedankt! Voor zover ik nu kan zien werkt het perfect!

Toch nog even een vraagje: In het laatste bestand dat geplaatst is worden de gegevens oplopend op datum geplaatst. Hoe krijg ik dit andersom? Oftewel: Hoe krijg ik de gegevens gesorteerd op aflopende datum? Ik krijg dit niet helemaal voor elkaar in het bestand.
Alvast bedankt!

Hoi HJ25,

Je zou verwachten dat je je de volgorde kunt aanpassen door GROOTSTE te veranderen in KLEINSTE. Maar dat werkt dus niet, wat iedere vergelijking die niet klopt komt uit op 0. De kleinste waarde is dus 0.

Twee oplossingsrichtingen. Je telt het aantal 0-en met de formule:
Code:
=SOM((((Blad1!$D$2:$D$99>0)*RIJ(Blad1!$D$2:$D$99))=0)*1) in E2
en telt dit op bij KLEINSTE
Of je trekt het rijnummer af van een hoog getal (bijvoorbeeld 999) en rekent het dan terug
Code:
=999-GROOTSTE((Blad1!$D$2:$D$99>0)*(999-RIJ(Blad1!$D$2:$D$99));RIJEN(E$3:E3)) in E3

Groet,
Jeroen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan