• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde uit validatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

jv345

Gebruiker
Lid geworden
25 mrt 2007
Hallo,

Ik vind het toch zo leuk dat datavalideren.:D
Toch loop ik tegen een probleempje aan.
In het bronbestand heb ik verschillende kolommen met getallen.Via de optie spaties.wissen heb ik deze waarden laten aanpassen. Na de formule knip en plak speciaal van de waarden worden deze dan gezien als tekst.
Niets mis mee.
Via de datavalidatie kan de gebruiker nu kiezen uit deze waarden.
Echter in Excel wordt bij het veld dan het foutcodeschermpje weergegeven.
Je kan dan kiezen voor fout negeren. De meldingen zijn dan weg. Echter indien er dan weer een keuze gemaakt wordt, komt die weer net zo hard terug.
Via Opties kan je het vakje "Foutcontrole op de achtergrond uitschakelen".
Deze optie blijkt echter pc gebonden te zijn want mijn collega krijgt dee foutmeldingen gewoon te zien.
Wie heeft een oplossing voor mij?:thumb:

Kun je het bestandje anders even uploaden? (Desnoods met al het irrelevante gewist :))

Hallo,

Na de formule knip en plak speciaal van de waarden worden deze dan gezien als tekst.
Niets mis mee.
Via de datavalidatie kan de gebruiker nu kiezen uit deze waarden.
Misschien dat de fout hier zit:confused:

Paul,

Je zal wel gelijk hebben dat de fout bij de tekstopmaak ligt. Echter je moet toch met datavalidatie tekst kunnen kiezen??
Dan blijft het probleem ook ontstaan.

Ik heb bewust gekozen om de getallen met tekstopmaak (en zonder spaties ervoor) te gebruiken.
Op mijn werk zijn er namelijk slimmerikken die altijd extra keuzes willen invoeren. Als ze er nu voor kiezen om een getal in te voeren heb ik dat mooi met een macro en messageboxje kunnen tegenhouden.

RoyCompi,

Hierbij een voorbeeld.
De kolom BBP veroorzaakt hier dus het probleem.
Ik hoop dat je hier verder mee kunt.

Bijlagen

In de validatie in C9 staat: =INDIRECT("Organisatie"&$B$9)
Oftewel, hij gaat op zoek naar een naam definitie van een lijstje met die naam.
Je zal keuzelijsten moeten maken en die een naam moeten geven, die overeen komen met de keuze die volgt uit C5.
Voor "planning en control" >> nummer 50430 zal je een keuzelijst moeten maken met de naam: Organisatie50430
Dit zelfde zal je moeten doen met de andere keuze mogelijkheden van C5.

Wigi,

Ik heb je advies opgevolgd en er via celeigenschappen Tekst van gemaakt.
Ze krijgen dan dat mooie groene driehoekje linksboven.
Echter in de tabel blijft de foutboodschap komen.
Overigens heb ik ipv getallen gewoon wat tekst ingevoerd. (alleen, beide, enz).
Dat werkt wel goed.
Ik snap het niet meer.

Paul,

Dat heb ik inderdaad gemaakt.
Via naam definieren. Dat werkt allemaal goed.

De bron getallen zijn tekst.
En hoewel de gevalideerde cellen op tekst staan lijkt het erop dat excel bij de invoer niet naar de opmaak van de cel kijkt en het de tekst als getal herkend. Met als gevolg de foutmelding.

Ikzelf zie twee manieren om dit te omzeilen,
n.l door consequent met getallen te werken. Het gaat dan inderdaad goed bij de invoer, maar dan moet je het getal wel in tekst omzetten in de vert.zoeken - met TEKST(C9;"0").

Een andere oplossing om de BBP door een leesteken te laten beginnen
b4050 o.i.d. werkt n.l. ook goed.
mvg leo

Bedankt voor jullie reacties.

Die foutmeldingen vind ik niet zo fraai. Ik ben daarom maar uit gegaan van getallen.
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.

Overigens is de suggestie van Leo (met een voorloopletter) zeer interessant en wellicht toch nog te overwegen.

Nogmaals bedankt.
Ik zal de vraag sluiten.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan