• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

waarde van een dropdown lijst laten toepassen op een draaigrafiek

Status
Niet open voor verdere reacties.

TommyV2209

Gebruiker
Lid geworden
1 apr 2020
Dag iedereen,

ik heb een document met verschillende tabellen, waarvan ik verschillende grafieken en tabellen wil maken op 1 dashboard.
Alle tabellen zijn op een correcte manier met elkaar gelinkt.

Op dit moment heb ik een dropdown lijst waarbij een waarde (een stad) geselecteerd wordt voor de keuze van de grafiek. De grafiek wordt aangestuurd via de camera-functie en werkt perfect.
vb. keuze in de dropdown lijst voor Brugge maakt dat ik de grafiek van Brugge te zien krijg.

Nu wil ik graag een 2e grafiek (een draaigrafiek) koppelen aan de waarde die in de dropdownlijst gekozen wordt.
(Die waarde krijg ik te zien in een cel)

Hoe krijg ik die waarde nu gekoppeld aan de draaitabel/-grafiek?
Ik weet hoe ik het kan doen via een slicer (met rapportverbindingen), maar ik slaag er niet om dat te doen vanuit een waarde die dan mijn draaitabel/-grafiek filtert.

Kan iemand me hierbij helpen, aub?

Alvast bedankt!

Zonder voorbeeld document?

het bestand is niet GDPR-proof en bestaat uit een back-end en een front-end.
Niet zo evident om dat te posten hier.

Ik probeer een basic dummy document te maken met dezelfde vraag.

bestand in bijlage.
hoe kan ik ervoor zorgen dat de waarde die gekozen wordt in de dropdownlijst van toepassing wordt op de draaigrafiek?
vb. als ik Genk kies, dan zou de draaigrafiek enkel de cijfers van Genk mogen tonen.

Bijlagen

Die filter zit toch al in de draaigrafiek zelf?

ik wil een automatische filter op basis van de gekozen waarde in de dropdown.
Grafiek zou moeten gefilterd worden aan de waarde in de cel D2 in het tabblad DB.

Als je op stad drukt in de draaigrafiek heb je hetzelfde principe en hoef je niet met macro's in de weer

Bijgevoegd bestand is een mini-versie van het veel uitgebreidere document waarin ik aan het werken ben.
Daarin staan meerdere grafieken en draaitabellen.

ik zou een automatische link moeten hebben vanuit de waarde van de dropdownlijst.
1 wijziging in de dropdownlijst zou alle grafieken in mijn bestand moeten wijzigen.

Zelf de filter aanpassen per grafiek is niet de bedoeling.

Deze achter je werkblad 1 dan. Zorg er wel voor dat je dropdown dezelfde gegevens bevat als je draaitabel

Code:
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
 If Target.Address(0, 0) = "D2" Then
   With ChartObjects("Grafiek 2").Chart.PivotLayout.PivotTable.PivotFields("Stad")
    .ClearAllFilters
    For Each it In .PivotItems
      it.Visible = it.Value = Target.Value
    Next it
  End With
 End If
End Sub

Lijkt mij prima te doen met een paar slicers. Al heb ik geen idee wat je wil presenteren.

Bijlagen

* ik ben het met de denkwijze van VenA eens

* voor JVeer, afhankelijk van de taalinstellingen van TS ga je in de fout.
Jij werkt met een nederlandstalige. Indien TS nu werkt met een engelstalige, dan noemt die draaigrafiek wel geen "grafiek 2" meer, maar "Graph 2"
Soms kan je maar beter die draaigafiek zelf hernoemen en die naam gebruiken in VBA om op veilig te spelen ofwel met het indexnummer te werken
Code:
 With ChartObjects([COLOR="#FF0000"]"Grafiek 2"[/COLOR]).Chart.PivotLayout.PivotTable.PivotFields("Stad")

Daar kom je snel genoeg achter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan