Waarde van keuzelijst opslaan ipv ID

Status
Niet open voor verdere reacties.

bregtv

Gebruiker
Lid geworden
15 dec 2006
Ik heb een keuzelijst in een form staan. Hier kan ik verschillende waarden kiezen. Wanneer ik deze opsla in de tabel, slaat hij de "afhankelijke kolom" op. Oftwel het ID (nummer) ipv de waarde.

vb: 1 / Onvoldoende
2/ Voldoende etc...

Ik wil dus dat hij niet die "1" opslaat, maar het woord "onvoldoende".

Hoe kan ik dit doen?

ps: die numerieke waarden gebruik ik wel in een formule, dus deze zouden ook moeten blijven bestaan...

Alvast bedankt voor een reactie!

Waarom zou je het woord willen opslaan in plaats van de verwijzing naar het woord?
Je kunt via queries het juiste woordje altijd weer ophalen. Als je er een aander woordje voor in de plaats wilt dan hoef je dat dan maar op één plaats te wijzigen, dat scheelt je een hoop werk!

Maar ja, als je toch het woordje wilt opslaan (dat adviseer ik dus absoluut niet, sla het ID op!) dan kun je dat als volgt ophalen:

me![JouwLijstje].Column(1) in geval van een single select lijst met in de tweede kolom je woord.

of

me![JouwLijstje].Column(1, rijnr) in geval van een multiple select lijst met in de tweede kolom je woord. rijnr is dan het rijnummer waarvan je het woord wilt opslaan.

De reden waarom ik het woord wil opslaan is omdat ik via de opgeslagen waarde (in een tabel) een rapport maak waar ik de waarde wil in hebben staan. In de tabel staat dan wel het "woord" (als geselecteerd woord uit keuzelijst), maar op het rapport wordt het cijfer weergegeven.

Hoe kan je bij een query het "woord" opvragen ipv het cijfer dan? Dan zou ik via een query het rapport kunnen aanmaken.

Laatst bewerkt:
Alvast bedankt om er naar te kijken!
Downloaden kan hier

Let wel niet op de "Efficiëntie" van de DB en de relaties enzo. Want daar ben ik niet echt goed in. :confused:

Mijn vraag concreter: ik heb dus een form op basis van query "QryProjecten". De opgeslagen data komen in de tabel "Beoordelingen" en van daaruit genereer ik een rapport. Nu wil ik dus dat de aangeduide "Codes" (tekst) zichtbaar zijn in het rapport "Alle Projecten" ipv de cijfers....

Maak een nieuwe query, voeg de tabellen beoordeling en codes toe.
Relateer beoordeling.code aan Codes.CodeID
Voeg wederom de tabel codes toe aan de query (dit wordt dan codes_1)
Relateer beoordeling.code2 aan Codes_1.CodeID
Voeg wederom de tabel codes toe aan de query (dit wordt dan codes_2)
Relateer beoordeling.code3 aan Codes_2.CodeID
etc.

Baseer je rapport op de gemaakte query.
Zie ook het bijgesloten voorbeeld

Nu met bijlage.....

Bijlagen

• voorbeeld.jpg
    voorbeeld.jpg
    54,5 KB · Weergaven: 151
Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten