• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde voor een groep bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pauw Gauwes

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2009
Schijnbaar een simpel probleem maar kom er toch niet uit en misschien weet iemand van jullie een snelle oplossing

Ik heb drie kolommen, waarin
Kolom A een groepsnr vertegenwoordigd (tekst)
Kolom B is srt groep
Kolom C is de groepscode

De groepscode heeft 3 waarden 550,551 en 552
Als er een waarde 551 staat dan moet dit voor het hele groepsnr gaan gelden
zo ook voor de waarde 552.
De overige groepsnrs blijven dan 550

Probleem is dat het groepsnr een verschillend aantal regels kan bevatten en dat krijg ik niet afgetest met een formule

Bijgaand het relevante gedeelte uit de sheet

Ben benieuwd of jullie me kunnen helpen

Alvast bedankt,

Bijlagen

Beste Pauw Gauwes ;)

Ik snap niet wat je bedoeling is.

Graag wat meer uitleg aub.

Groetjes Danny. :thumb:

Beste Pauw Gauwes ;)

Ik snap niet wat je bedoeling is.

Graag wat meer uitleg aub.

Hoi Danny,

Ben een beetje laat met antwoorden de griep heeft ook bij mij nu toegeslagen, maar we proberen het maar weer.

Zal proberen het duidelijker te maken.

Het gaat om de 1e en de 3e kolom

De eerste kolom heeft zogenaamde groepsnummers. Het is de bedoeling dat er binnen een groepsnummer slechts 1 waarde in kolom 3 mag staan. Nu zie je dat kolom 3 bij dezelfde groepsnrs(kolom1) verschillende codes heeft nl 251 en 250 en 252 en 250.

Voorbeeld het eerste groepsnr "543050.021" bestaat uit 4 regels De bijbehorende 4 rijen in de kolom productcode heeft dan ook 4 regels. In een van die regels staat de waarde 252, dan is het de bedoeling dat de andere 3 regels ook de waarde 252 krijgen i.p.v. 250

Dat geldt ook als er binnen een groepsnr de waarde 251 staat dan moeten de overige productregels binnen dezelfde groep oo 251 krijgen

Als er alleen een waarde 250 voorkomt binnen een groepsnr dan hoeft er niets te gebeuren.

Mijn probleem is echter dat het groepsnr niet uit een vast aantal regels bestaat, maar die kan fluctueren. Misschien is er wel geen formule voor maar moet ik het met VBA oplossen.

Hoop dat ik duidelijker ben en dat je me kunt helpen, heb een beetje een baaldag vanwege de griep

Groetjes

Als er b

groeps nr srt groep groepscode
als de groepsnummers een vaste groepscode hebben, kan dit met vert.zoeken worden gevonden in een tabel.

Ik weet niet of dit (gezien de lengte van de groepsnummers) tot de mogelijkheden behoort.

Wat is het criteria voor de groepscode (hoe wordt die toegekend)?

Met vriendelijke groeten,

Oeldere

Beste Pauw Gauwes ;)

Zie mijn bestandje.
Heb wat hulpkolommen gebruikt.
Heb eerst de unieke waardes in een kolom geplaaatst, dan VERT.ZOEKEN gedaan.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Beste Pauw Gauwes ;)

Zie mijn bestandje.
Heb wat hulpkolommen gebruikt.
Heb eerst de unieke waardes in een kolom geplaaatst, dan VERT.ZOEKEN gedaan.

Bedankt dit werkt prima, door jou idee kwam ik zelf nog aan het volgende waardoor het aantal formules behoorlijk beperkt wordt.
Excel 2007 beschikt over de functie geavanceerd sorteren waarbij je uit de kolom alleen de unieke waarde kan filteren. Dit resultaat kopiëren naar een ander tabblad, dan heb je daar de matrix staan om vervolgens met vertikaal zoeken de juiste waarde op te halen.
in het basisbestand.
Dit werkt ook met als voordeel dat je er minder formules nodig zijn en die pakken nogal wat geheugen. Mijn totale bestand is bijna 17000 regels

Groetjes

Pauw

Beste Pauw Gauwes ;)

Indien het antwoord aan je eisen voldoet, gelieve dan de vraag op opgelost te zetten, onderaan rechts.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan