waarde weergeven in Query ipv ID

• Onderwerp starter Onderwerp starter jacw
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jacw

Gebruiker
Lid geworden
23 sep 2006
ik heb een samengesteld formulier gemaakt

basis
een pakt de naam uit een tabel, vervolgens ga ik naar een subformulier en kies daar uit de volgende tabel een verkorte artikel omschrijving.
nu heb ik het zo gedaan dat in dat zelfde subformulier ook ander tekst kan worden ingevuld.

query regel
Expr1: [regel1] & [eigen tekst]

als ik dit doe dan wil ik dat eigenlijk de lange omschrijving uit het vak uit de tabel oderdelen hier komt te staan en de eigen ingevulde tekst.
de eigen ingevulde tekst komt er wel te staan echter bij regel 1 komt alleen het id van de tabel onderdelen er te staan.

ik wil later ook heb bedrag van de tabel onderdelen kunnen pakken en het btw tarief, zal daar ook wel tegen de probleem aan lopen,

wie kan mij op weg helpen?

Ik heb werkelijk geen idee wat je bedoelt of wat je van plan bent.

Je vraag iets gestructureerder en duidelijker stellen zou veel oplossen denk ik.

heb je ook helemaal gelijk in, ik zal de bijlage toevoegen en dan de factuur query expr1 geeft het probleem je ziet er een 11 staan en dat moet de uitgebreide tekst zijn die in tabel onderdeel staat

Bijlagen

Als je (zoals common sense is) in de tabel Factuur geen keuzelijst had gebruikt, maar een tekstvak voor het veld [regel1] dan had je gezien dat je in dat veld inderdaad de waarde 11 opslaat. Ook al zie je (dank zij de keuzelijst) iets anders. Gebruik gewoon nooit keuzelijsten in tabellen, want je hebt er weinig tot niets aan. Gebruik ze alleen voor keuzelijsten die je baseert op tekstwaarden. Je kunt het zo oplossen:
Code:
SELECT Factuur.Id, Factuur.Naam, Factuur.[Breedte deur], Factuur.Hoogte, Factuur.aantal, Factuur.regel1, Factuur.bedrag, Factuur.regel1, Factuur.[eigen tekst], [artikel omschrijving] & " " & [eigen tekst] AS Expr1, 
Factuur.BTW, Factuur.kosten, Factuur.datum, onderdelen.[artikel omschrijving]
FROM onderdelen RIGHT JOIN Factuur ON onderdelen.[ID ONDERDEEL] = Factuur.regel1;

thanx OctaFish, snap je verhaal niet helemaal maar het SQL vergeleken en zie dat bij mij er Inner Join stond en bij jou voorbeeld Right Join. Echter je hebt wel bijgedragen zodat ik goed verder kan.
Heel erg bedankt.

Het principe is simpel: gebruik in een tabel geen keuzelijsten! Die horen thuis op formulieren, en niet in tabellen. In een tabel moet je altijd de opgeslagen waarde kunnen zien. Dat doe je dus niet met keuzelijsten. Met als gevolg het soort probleem dat jij had.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan