• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken en indelen in categorieën

Status
Niet open voor verdere reacties.

Tonnetje09

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2011
Beste allemaal,

Ik ben opzoek naar het volgende:

Ik heb een lijst met waarden en ik heb een lijst met categorieën, nu wil ik dat excel de waarde indeeld in de bepaalde categorieën.
Dus om een voorbeeld te geven, de waarde in de cel is 304 en dat valt binnen categorie 2 (tussen de 100-500), nu wil ik dus dat hij weergeeft: Categorie 2

Ik heb voor mijn gevoel echt alle mogelijke zoek formules wel gebruikt, maar het wil constant niet helemaal lekker uit komen.

Kan iemand mij hierbij helpen ??

met vriendelijke groet,

Ton

In dit geval zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden. Deze route zal moeten uitgestippeld worden door jouw opbouw van het bestand...
Dus graag een voorbeeldbestand met de opbouw hiervan.

Hierbij het voorbeeld bestand.

Op het eerste werkblad staat het voorbeeld van mijn bestand met gegevens met een klantnummer in kolom A. Kolom B geeft een aantal en in Kolom C moet een categorie komen.

Op blad 2 heb ik de categorieën.

Bijlagen

Zal vast en zeker wel iemand komen met een =INDEX/VERGELIJKEN of een =ZOEKEN formule ofzo, maar krijg niks aan de praat :confused: (zal wel komen door het einde van de werkdag :p)
Het is niet de meest flamboyante oplossing, maar het werkt wel :D

Voor in je voorbeeld in C2:
Code:
=ALS(B2<=Blad2!$B$2;Blad2!$A$2;ALS(B2<=Blad2!$B$3;Blad2!$A$3;ALS(B2<=Blad2!$B$4;Blad2!$A$4;ALS(B2>Blad2!$B$4;Blad2!$A$5;""))))

Laat ik je eerst bedanken voor de moeite, maar ik probeerde de ALS functie een beetje te vermijden omdat het om 6 categorieën gaat en het categorieën lijstje in een ander bestand staat. Voor je het weet heb je dus een half a4tje tekst als formule, dat wordt zo onoverzichtelijk als je ergens een foutje hebt gemaakt.

Dus als iemand nog een simpelere manier weet om dit probleem op te lossen, zou echt fantastisch zijn :)

En anders dan moet het maar op de ALS manier.

@ sylvester-ponte:
Hoe wil je dat doen dan?
VERT.ZOEKEN geeft met WAAR de eerstvolgende waarde kleiner dan de zoekwaarde. Dus bij 304 moet ie categorie 3 geven en met VERT.ZOEKEN + WAAR geeft ie categorie 2.

Misschien zou je het kunnen aanpassen in zijn vb bestand.

Hoe zit je structuur in elkaar
xiaowang1.jpg

xiaowang3.jpg

xiaowang01.jpg

xiaowang2.jpg

xiaowang0.jpg

Hahaha! Je hebt ze 1 cel omhoog geschoven.... :rolleyes:
Wat een hannus ben ik ook!

Ik heb niks gezegd..... :thumb: voor sylvester!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan