• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

kroesjhoar

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2011
hallo,

Ik heb al veel gepuzzeld maar ik kom er niet uit. (F1 en de forums brengen mij geen geluk met de oplossing)

Ik wil een waarde opzoeken uit een tabblad die aan meerdere waarden voldoet.
In de eerste rij staan de weeknummers en ik kolom A staan de klantnummers. In de tabel die dan ontstaat staat de voorraad per week.
Nu wil ik graag dat de totale voorraad wordt opgezocht die een week eerder aanwezig was en deze in het tabblad erna wordt genoteerd.

ik heb al geprobeerd om dit met index vergelijken te doen
Code:
=INDEX(Statisch!C3:BC100;VERGELIJKEN(Voorblad!O6&Voorblad!L6;Statisch!A3:A100&Statisch!C1:CV1;0))
en met horizon en vertic zoeken
Code:
=HORIZ.ZOEKEN("L6";Statisch!$C$1:$BC$1;VERT.ZOEKEN("O6";Statisch!$A$3:$A$100;45;1);1)
maar ze geven me geen getal weer
ook al geprobeerd met als en som.als, maar geen positief resultaat.

Dit is dus globaal wat ik wil bereiken:
als de waarde in kolom A = eindvoorraad en week=42, dan de voorraad die daar staat kopieren naar volgende tabblad

Ik hoop dat iemand mij snel kan helpen, want de oplossing is volgens mij heel simpel, maar ik zie hem echt niet.

alvast hartstikke bedankt voor de hulp

Met een klein xls bestandje wordt je vraag verduidelijkt.

Ik heb er een eenvoudige oplossing bijgedaan, die de waarde ophaalt via Vert.Zoeken.
Zo kan je zelf goed volgen wat er gebeurt.

Bijlagen

bedankt voor de oplossing, maar volgens mij werkt hij niet zoals ik wil
De bedoeling is namelijk dat hij in kolom A naar de tekst eindtotaal zoekt en verticaal naar de huidige week.
Ik heb het probleem al opgelost met
Code:
=INDEX(Statisch!C3:BC100;VERGELIJKEN(M5;Statisch!A3:A100;0);VERGELIJKEN(L6;Statisch!C1:BC1;0))

Maar ik laat de vraag nog even open staan, voor als een makkelijker functie ter beschikking komt

tevens snap ik niet wat jij doet met de kolommen AA en AB.

Met die formule ga je het niet redden in uw voorbeeldbestand.
Ik heb een oplossing gezocht adh van het voorbeeld dat je postte.
Die 2 kolommen AA en AB dien om de Vert.Zoeken-formule te laten werken.
De voorraad voor G2 en H2 worden opgezocht via deze formule.
Dan hoef je toch maar enkel maar deze 2 van elkaar af te trekken?

Laatst bewerkt:
jou oplossing werkt als de waarde telkens in dezelfde cel blijft staan, maar dat is juist niet het geval.
Mijn vraagstelling was ook zo en staan in het voorbeeldbestand als tekst. Dat hij de waarde moeten zoeken die aan de voorwaarde eindvoorraad en afgelopen week voldoet.
Code:
=INDEX(Blad2!C3:BC100;VERGELIJKEN(I1;Blad2!A3:A100;0);VERGELIJKEN(H2;Blad2!C1:BC1;0))

en mijn code werkt inderdaad niet in het voorbeeld bestand. Bovenstaande code doet dan nu namelijk wel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan