• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Waarde zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

JeffVDB

Gebruiker
Lid geworden
25 aug 2009
Berichten
106
Ik zit verveeld met het volgende probleem:
ik heb een tabblad Controle waarop voor elk uur van elke dag (Rij :01/01/13,..., 31/12/13 en Kolom 00:00,...,23:00, ) een waarde automatisch wordt opgetekend, komende van een ander tabblad.
Nu wil ik voor de hele periode de kleinste waarde en de hoogste waarde zoeken (de formules doen het prima), MAAR
naast het kleinste getal wil ik nu de datum uit kolom 1 waarop die kleinste waarde werd opgetekend. Hetzelfde voor de hoogste waarde. Hoe krijg ik de datum naast het kleinste getal?
Graag uw advies aub.
Jeff
 
Mijn advies:
Kijk eens naar de formule index in combinatie met de formule vergelijken
Plaats anders een voorbeeldbestand

Niels
 
Waarde Datum?
Hoogste waarde 545 ?100 =VERSCHUIVING(INDEX(Controle!$B$2:$Y$2263;SOMPRODUCT((Controle!$B$2:$Y$2263=$O2308)*(RIJ(Controle!$B$2:$Y$2263)));SOMPRODUCT((Controle!$B$2:$Y$2263=$O2308)*(KOLOM(Controle!$B$2:$Y$2263))));0;KOLOMMEN($A:A))&""

Laagste waarde 30 ?#N/B =INDEX($B$2:$Y$2300;VERGELIJKEN(O2310;$A$2:$A$2300);0)

Deze formules worden gebruikt. Ik begrijp de ballen van.
 
Jeff.

Zoals Niels al aangaf : Plaats eens een voorbeeldbestandje met daarin de formule. En wat het gewenste resultaat op de formule zou moeten zijn.

Van deze formule begrijpt niemand iets zonder de daarbij behorende data.

succes
 
Deze matrixformule zou het moeten doen voor je:
Code:
=INDEX(A1:A366;GROOTSTE(ALS(B2:Y366=O411;RIJ(B2:Y366));1))
Voor de kleinste kan je dezelfde formule gebruiken, alleen O411 veranderen in O413. De formule geeft bij 2 dagen met dezelfde grootste waarde, de laatste dag aan. In je voorbeeld bestand had je een grootste waarde ( o411 ) neergezet die niet in de zoekmatrix voor kwam.

Succes,
 
Deze matrixformule zou het moeten doen voor je:
Code:
=INDEX(A1:A366;GROOTSTE(ALS(B2:Y366=O411;RIJ(B2:Y366));1))
Voor de kleinste kan je dezelfde formule gebruiken, alleen O411 veranderen in O413. De formule geeft bij 2 dagen met dezelfde grootste waarde, de laatste dag aan. In je voorbeeld bestand had je een grootste waarde ( o411 ) neergezet die niet in de zoekmatrix voor kwam.

Succes,

Bedankt voor je moeite om zelfs op een zondag te antwoorden. Als je code in mijn bestand implementeer, krijg ik volgende fout :
Hoogste waarde 418 #WAARDE!

Laagste waarde 44 #WAARDE!
Waar ligt de fout?
 
Vermoedelijk niet goed de formule afgesloten.
Het is een matrixformule, deze sluit je af met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter.
Als je de formule goed hebt afgesloten zet excel zelf de accolades { en } om de formule heen.

Succes,
 
Laatst bewerkt:
Het even in het bestand gezet voor je.
 

Bijlagen

  • JeffVDBtest(T1).xlsx
    41,8 KB · Weergaven: 35
Bedankt iedereen. Zoals zo vaak, ligt de oplossing in een klein hoekje. Je moet het alleen vinden.:):D
Ik beschouw het probleem als opgelost.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan