Waarden die staan in andere tabel uitsluiten in query...

Status
Niet open voor verdere reacties.

Dave82

Gebruiker
Lid geworden
30 aug 2010
Berichten
9
In een query zou ik in een kolom "product" bepaalde waarden uitsluiten.
De uit te sluiten waarden staan in een tabel [Exclude] met kolomnaam "product".

Is het mogelijk om bijv. via een opzoekfunctie in criteria de waardes uit de tabel [Exclude] niet weer te geven na het runnen van de query?
Zo ja, wat moet er dan ingevuld worden bij criteria?
 
In het veld Criteria van het veld Kolom filter je de ongewenste producten weg met Not In(SELECT [Product] FROM Exclude).
Persoonlijk zou ik dat altijd doen op basis van een sleutelveld, en niet van een tekstveld, maar die keuze is aan jou...
 
Werkt prima, bedankt daarvoor.

Wat voor een programmeertaal is dat? En is dat de standaard-taal voor Access?
Maakt het nog iets uit wat voor een gegevenstype de doel- en opzoekvelden hebben?
 
Het statement is geen programmeertaal, maar SQL, de 'vraagtaal' die access gebruikt. Elke keer als je een query maakt, bestaat die uit SQL commando' (Structured Query Language; toch een taal dus ;) ) Van elke query kun je dan ook de 'echte' opdracht zien als je naar de SQL weergave switcht.
De techniek die ik heb aangereikt noemen we een Subquery: een query binnen een query. Het deel tussen de haakjes kun je ook probleemloos als een zelfstandige query draaien. Wat het doet: het selecteert records (Select etc.) Door daar Not In aan toe te voegen, verwijder je de gevonden records uit de eigenlijke query. Bij een query maakt het niet zoveel uit in welke velden je zoekt; hooguit zie je dat een datum in een datumveld met ## wordt omkleed, en tekst met "".
 
Het statement is geen programmeertaal, maar SQL, de 'vraagtaal' die access gebruikt. Elke keer als je een query maakt, bestaat die uit SQL commando' (Structured Query Language; toch een taal dus ;) ) Van elke query kun je dan ook de 'echte' opdracht zien als je naar de SQL weergave switcht.
De techniek die ik heb aangereikt noemen we een Subquery: een query binnen een query. Het deel tussen de haakjes kun je ook probleemloos als een zelfstandige query draaien. Wat het doet: het selecteert records (Select etc.) Door daar Not In aan toe te voegen, verwijder je de gevonden records uit de eigenlijke query. Bij een query maakt het niet zoveel uit in welke velden je zoekt; hooguit zie je dat een datum in een datumveld met ## wordt omkleed, en tekst met "".

Bedankt voor de snelle reacties, de oplossing én de uitleg...
Status = opgelost
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan